Skillnad på Aktiv Karibo och Alaska?

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Vad är det för skillnad utöver motorerna på dessa skönheter? :unsure:

Vad betyder tillägget XT på alaska?



Karbio= 277cc 1-cyl ?

Alaska= 503cc 2-cyl ?
 

Panther -85

Aktiv medlem
29 maj 2011
51
2
6
Från 1990 års AKTIV broschyr:

Karibo:
Motor: Rotax 277, 24 hk (17,5 kW) vid 6 000 varv/minut.
Matta: 38x371 cm kammhöjd ca 12 mm.*
Spårvidd: 69 cm
Tomvikt: ca 180 kg
Bränsletankvolym: 21 liter

Alaska:
Motor: Rotax 503, 44 hk (32,3 kW) vid 6 700 varv/minut.
Matta: 41x397 cm XT=Högre kammar, typ 18-22 mm, vet inte den exakta kammhöjden.*
Spårvidd: 76 cm
Tomvikt: ca 230 kg
Bränsletanksvolym: 27 liter

*Kammhöjd finns inte angivet i broschyren, men under drivband på alaskan står det:

"Aktiv/Yokohama, ändlöst av gummi med kevlarkord och glasfiberpinnar. Extra höga drivkammar."

Har själv en karibo, kan mäta den exakta kammhöjden senare, men som sagt runt 12 mm. Har åkt en alaska vid ett flertal tillfällen och kammhöjden är ca 18-22 mm.

Hoppas informationen kan vara till någon hjälp!
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Okej, tack för en mycket bra svar!

Tro bara vilken man ska köpa. Minns fiberskiva på Karibon som sprack lite nu och då innan den ersattes av en plåt.

Det lutar åt Alaskan pga 503 men gillar inte 50 kg extra och den bredare spårvidden..
 

Panther -85

Aktiv medlem
29 maj 2011
51
2
6
Vad ska du använda skotern till? Är rätt stor skillnad på dem faktiskt. Mina erfarenheter är att karibon är bättre om du ska puttra runt i 0-30 km/h bland buskar och träd. Alaskan är däremot betydligt snabbare och bättre om du ska köra längre sträckor med högre fart efter myrar och leder.

Nu jämför jag dem enbart mot varandra, generellt är båda skogsmaskiner som går dåligt på gropiga leder iom bladfjädring osv.
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Givetvis blir det endel led men egenskaperna där spelar ingen roll. Ska ha den till skogskörning i bergen.
Var så liten när jag körde Karibo så jag minns inte riktigt hur den var.
Som sagt så lutar det åt en Alaska pga 503.
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Man kunde även köpa Alaska med dubbla förgasare men det är inte vanligt men finns några på marknaden kvar i livet.
 

Blackadder

Medlem
13 jan 2013
18
1
3
XT:n var lyxvarianten med dubbla förgasare och jättehöga :) kammar, fanns till Alaska och Grizzly sista årsmodellerna...
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
XT:n var lyxvarianten med dubbla förgasare och jättehöga :) kammar, fanns till Alaska och Grizzly sista årsmodellerna...
Fel XT hade enkel förgasare man fick betala extra för att få dubbla. Har ägt 2st helt nya Alaska XT när dom såldes ut 1990
 

Blackadder

Medlem
13 jan 2013
18
1
3
Oki. Alaskorna på byn hade dubbla gasare då det begav sig, så jag trodde det var std. Trevliga maskiner iaf...
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
har kört både alaska och karibo och om jag får välja tar jag karibon om den har back
största skilnaderna på dom är att karibon har urfasad buk=högre mark frigång.motorerna och vikterna.
om du ska ha en karibo ska du ha en 90 med back då den har cdi istället för brytare och back är underbart då boggin har flip.

som sakt du kan dra tyngre köra fortare och skjusa på alaskan men karibon kan du köra i busk och ta dig fram vart som hällst.
reserverar mig för fel stavning och dyligt då jag är tröt som f.n
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Höjningssats vore väl på sin plats innan vår vintern, men jag tar hellre en smalningssats än att bredda den!
Är dock kluven vilken som skulle passa bäst, troligtvis blir det den som dyker upp här i närheten på blocket.
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
alaskan är ju mycket vanligare och finns till bra priser.
snodddas en alaska brednings sats passar bolt on på karibon på 90 talet så sålde den lokala aktiv handlarn en fullt utrustad karibo med back,pack box,breddnings sats.packet hållare har inte sätt en karibo till med en sån bara alaskor.
den karibon ägs av min fader som är andra ägarn på den och den har bara gått 380mil.kan skicka en bild på paket hållaren om någon är intresserad att bygga en pm.a i sånna fall
 

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
har kört både alaska och karibo och om jag får välja tar jag karibon om den har back
största skilnaderna på dom är att karibon har urfasad buk=högre mark frigång.motorerna och vikterna.
om du ska ha en karibo ska du ha en 90 med back då den har cdi istället för brytare och back är underbart då boggin har flip.

som sakt du kan dra tyngre köra fortare och skjusa på alaskan men karibon kan du köra i busk och ta dig fram vart som hällst.
reserverar mig för fel stavning och dyligt då jag är tröt som f.n
Nog fick Karibo CDI före -90?

Min -90 R har ju det men min tidigare -89:a hade det också, samma lika med en -87:a jag känner till men den kan vara konverterad.

Även om jag själv har back skulle jag gärna ha en Karibo med enkelt kedjehus, backlösningen är inte klockren på en i övrigt rätt så genomtänkt skoter.
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
kan hända att det var cdi 89 men granen hade en svart 87 som brytaren behövdes ställas in varje mil vilket var lite jobbigt så på slutet han hade den satt det en et 250 motor i den.
 

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Brytare är jobbigt men 277:an måste ändå ha varit en trevligare motor än en Yamma 250. Funderar själv på att lyfta ner en 377:a och bygga om motorfästena för det går inte att få tag i original motorkuddar längre (spruckna i 9 fall av 10).