Byggt egen TPS testare/justerare

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Tänkte att jag delar med mig hur man bygger en egen TPS testare eller om TPS:en behöver justeras.
I bilden med kopplingsshemat finns komponenter med art.nr från Kjell o Co resp Biltema.







Använd helst en multimeter med True Rms.



Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 

star

Välkänd medlem
5 feb 2007
292
1
16
Jäderfors
Du snickrar inte ihop flera på beställning?
Tänkte handla en på ebay, men då ligger det ett par veckor bort.

Tack för bilderna annars, om man får för sig och bygga en egen :)
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Byggde också en TPS-testare då jag höll på felsöka min, rätt bra grej att ha liggandes faktiskt. Gjorde en lite enklare modell utan brytare och låda. Den änden med 3 stift trycker jag fast i TPSen och den änden med 2 stift går på multimeterns mätprober.

 

Sandling

Välkänd medlem
16 mar 2008
158
4
18
Kan ni skriva lite om hur man går till väga och vilka värden man ska ha?

Min Rmk 800 - 13 blev konstig efter första service.
Den fastnar titt som tätt kring 3000 rpm och vägrar gå ner i varv, när man sedan gasar till och släpper så går den ner.
Kan detta vara tps relaterat?
Åf påstår att ingen map är bytt men han misstänkte feljusterad gas eller tps.
Gasen har jag kollat och den glappar som den ska.
Känns jobbigt att åka 15 mil till åf för att justera tps så då provar jag gärna själv.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Sandling: min betedde sig exakt likadant efter jag servat min.
Var tps:en som var feljusterad i mitt fall.
Men kolla så att spjället stänger helt vid avsläppt gas.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Problemet med att den hänger upp sig vid 3000 varv är i de allra flesta fall TPS-relaterat. Handlaren har ställt TPS:en i den övre delen av rekommenderade värden. Vi har upptäckt att om man ställer den i den nedre delen av rekommendationen och är noga med tomgångsjusteringen så slipper man problemet.

En annan sak som kan orsaka detta fel är en avgasport som fastnar i öppet läge, men det är en annan historia.
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Det är olika tillvägagångssätt beroende på om det är förgasare eller insprutare (cfi)


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Reactions: trixa
E

ejwbegysv

Jag har 5st av denna modell, går även att använda på andra märken och fordon som jag förstått det..
 

_MaNiaC

Välkänd medlem
26 feb 2007
158
1
18
Umeå
Kan ni skriva lite om hur man går till väga och vilka värden man ska ha?

Min Rmk 800 - 13 blev konstig efter första service.
Den fastnar titt som tätt kring 3000 rpm och vägrar gå ner i varv, när man sedan gasar till och släpper så går den ner.
Kan detta vara tps relaterat?
Åf påstår att ingen map är bytt men han misstänkte feljusterad gas eller tps.
Gasen har jag kollat och den glappar som den ska.
Känns jobbigt att åka 15 mil till åf för att justera tps så då provar jag gärna själv.
Min betedde sig exakt likadant och hade in den på service för inte alls så länge sedan och dom bytte spjällhus på den (garanti) och nu går den som en klocka igen. Bytte TPS förra vintern och justerade den igen och igen och igen men samma sak tills dom bytte spjällhus. Kolla med din handlare för jag tror det är en allmän garanti åtgärd på dessa. Märk ordet TROR :)
Tydligen så va det samma problem med försäsongs modellerna på -14 också om jag inte minns fel.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Kan du ha fått uppgraderat till spjällhus från -14?, dom har en helt annan tps, finns ingen kontakt på tps.en, kablarna är ingjutna i den.
Dock så vet jag inte om mätvärdena är samma som -13&äldre.
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Kan du ha fått uppgraderat till spjällhus från -14?, dom har en helt annan tps, finns ingen kontakt på tps.en, kablarna är ingjutna i den.
Dock så vet jag inte om mätvärdena är samma som -13&äldre.
Nog tycker jag det ser ut som en vanlig kontakt..tittat på en 14 års modell


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 

_MaNiaC

Välkänd medlem
26 feb 2007
158
1
18
Umeå
Enligt åf så sattes ett nytt hus in och jag antar att det är från -14. Brydde mig inte så mkt i att fråga om det heller då skotern började gå bra igen efter bytet.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Sitter en kabel på ca.30cm med ingjutna kablar i tps(ganska förståeligt att polaris har ändrat designen på tps i år, oftast den som varit roten till det onda&då oftast orsakats av fukt=korrosion=fel värden, eller förstörd tps..)

I andra änden sitter en triangelformad kontakt(just under kolfiber pyramiden), går ju att mäta på den&tps testaren borde ju gå använda?

Dock vet jag inga värden på 2014 än.., någon som jobbar på polaris verkstad kanske kan skriva det här?
 

Sandling

Välkänd medlem
16 mar 2008
158
4
18
Såhär blev min.



Tps:en var rätt justerad men tomgången var högt justerad.
Felet med att den stannar kring 3000 varv verkar ha försvunnit, har dock bara hunnit provköra ett litet tag.
Är det tomgångsjusteringen som har varit fel för er med samma problem?
 

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
Min tomgång stannar också mellan 3000-3500 rpm och allt detta började efter 50 mila servicen, borde ju vara tpsen som är felställd eller?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Fina grejer ni gjort men tyvärr enligt mig totalt i onödan.

Skotern har ju sin egen +5v lina på tpsen som fungerar alldeles ypperligt, varför blanda in en egen? Finns en kontakt som heter EXT power ovanför variatorskyddet. Koppla denna till ett bilbatteri och vipps så är ecun igång och du kan backproba signalkabeln som går från tpsen till ecun (jag gjorde detta uppe vid ecun) och sedan vrida på tpsen vid behov.

Det är ju trots allt denna +5v lina som skotern själv sen kommer använda så de är enligt mig självklart att även denna ska användas vid kalibrering.
 
Last edited:

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Bahh, JS inte för att va otrevlig men säg inte att snubbarna gjort något i onödan! Kom istället med en lika fin skiss eller ritning som boysen, och kalla det förbättringsförslag!
Raka puckar och tror gör man i kyrkan! Punkt. ;)
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Ställer man Tpsen vid det övre gränsvärdet så finns risken med för hög tomgång. Min betedde sig likadant men efter att vi ställde ner den så började den gå som den ska.


Sent from my iPhone using Tapatalk