Skoterkapell

arch

Aktiv medlem
13 nov 2013
60
2
8
Dala-Järna
Har en fundering om skoterkapell. Varför ska man lägga dyra pengar på ett sådant? Kan man inte helt enkelt ha en presenning och slänga över skotern? De är ju betydligt billigare.

Tänkte om det finns någon speciell anledning, som exempelvis egenskaperna i materialet eller så.
 

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
prova presenning en gång, helt ny va den också. Drog iväg på en resa på 75 mil enkel väg. När jag kom fram var det bara att slänga skiten, totalt söndersliten. Och ett kapell är vell inte så dyrt :S
 

arch

Aktiv medlem
13 nov 2013
60
2
8
Dala-Järna
Nej det kanske var dumt av mig att tala om priset, så farligt är det givetvis inte. Det jag var mest fundersam på är om skillnaderna i materialet har någon betydelse. Ett kapell är väl mig veterligen vanligtvis gjort av tyg och presenningar av plast.
 

Skogsknekt

Välkänd medlem
15 jun 2012
120
0
6
Om du ska ha ett kapell på skotern när den står stilla så behöver du ej ha så bra kvalitet eller passform. Jula funkar bra. Men om du ska ha kapellet på maskinen när du har den på släpet utan kåpa behöver du ha bra kvalitet och passform. Annars går kapellet sönder och vi värsta fall även skotern, dvs du kan få fula märken och delar kan bli sönderskavda.
 

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
hade billigt kapell på min förra skoter (jula) skavde och fladdrade så de blev fula märken på flera ställen , köpte sen ett rejält polaris original sitter som ett smäck väl värt 2000:- passade när jag köpte ny skoter me
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Viktigt att kapellet sitter tight och inte fladdrar..blir annars fula märken på skoter. Formsytt original kapell är bästa lösningen.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Beror väl lite på hur skotern ser ut också. På min Mach 1:a sitter Julas perfekt. Polerade huven för ett år sen och har inte alls många repor trots att den står utomhus.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Om man transporterar mycket på släp med kapell och utan kåpa bör man klämma fast en filt eller dylikt runt huven sedan kapell utanpå, annars är det lätt att man nöter fula märken när det fladdrar.