Premiärtur i dag-problem med motorlampa och tappad effekt

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
Blev en premiärtur i dag med min Assault RMK -13.

Nyservad (50 mil service).
Drog iväg glad inför första repan för säsongen. Men vid första klättringen på ett ställe så tappade jag effekt.... Typ, "Böööööö"... nån sekund bara men tillräckligt för att ja skulle stanna då det va uppför. Släppte av och började om och då fanns effekten där. Skumt? Strax därpå hände samma sak och nu hann jag även se att motorlampan lyste/ blinkade till. Stängde av och sen var det borta.

Åkte hemåt och hade inga problem direkt. Men lampan tändes till snabb nån vända för att "böööa" till en snabb sväng och sen lika snabbt försvinna.

Så några andra hade haft liknande problem men inte hittat någon klockren lösning på problemet när jag sökt/ googlat.
Såg nån hade bytt hela kabelstammen och då fått bort problemet....

Blir till å ringa Polaris i morgon då. SUCK.... :mad2:
 

deepsnow

Aktiv medlem
21 sept 2007
60
0
6
Min beter sig likadant. tvekar/kvallmar/bööööar vid snabbt gaspådrag. inga problem när motorlampan bara blinkade till, men nu när det är fast sken beter den sig som ovan. I mitt fall (kan bete sig lite olika) är det avgastemp givaren. Detta går att kolla genom att blada på instrumenteringen (fel kod) på skotern
hur jag gjorde minns jag inte men din lokala Polaris handlare har svaret. avgastempgivaren med jobb 2300:-
 

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
Tack för svar.
Hade som sagt inga som helst problem förra säsongen. Lämnade in den för första servicen för nån vecka sedan och kunde (på grund av snöbrist...) inte testa förens nu.
Så jag funderar lite på om dom missat att sätta tillbaka nåt vid servicen? Eller är det slumpen att tex den givaren har gett sig.... ja men då måste man kolla felkoden innan man stänger av den. FÅr ringa dom i morgon å höra vad dom säger.
 

Maengs

Välkänd medlem
26 dec 2013
126
0
6
Boden
Enkelt att ohm mäta Avgastempsensorn annars:)
Min 2011 gjorde exakt likadant. Bara när skoter stod ganska rätt upp, tex skidlyft iofs.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Exakt samma fel på exakt samma skoter .....hur mkt är ditt maxvarv?


Blev en premiärtur i dag med min Assault RMK -13.

Nyservad (50 mil service).
Drog iväg glad inför första repan för säsongen. Men vid första klättringen på ett ställe så tappade jag effekt.... Typ, "Böööööö"... nån sekund bara men tillräckligt för att ja skulle stanna då det va uppför. Släppte av och började om och då fanns effekten där. Skumt? Strax därpå hände samma sak och nu hann jag även se att motorlampan lyste/ blinkade till. Stängde av och sen var det borta.

Åkte hemåt och hade inga problem direkt. Men lampan tändes till snabb nån vända för att "böööa" till en snabb sväng och sen lika snabbt försvinna.

Så några andra hade haft liknande problem men inte hittat någon klockren lösning på problemet när jag sökt/ googlat.
Såg nån hade bytt hela kabelstammen och då fått bort problemet....

Blir till å ringa Polaris i morgon då. SUCK.... :mad2:
 

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
Vet inte vad maxvarvet är på men kan garantera att det hade inte med nåt maxvarv att göra nån av gångerna den slog ifrån.

Va upp till Polaris i Mora nu på morgonen och kopplade upp den i datorn.
Ringde dit då den är både köpt och servad där. Dom kunde kolla den direkt! Kalas!
Har för mig det stod: 0261 MAG cylinder port injector circuit. Alltså fel på spridaren på höger (kedje) sida som orsakat felmeddelade. Så dom skulle byta spridarna. Påpekade även det omtalade limmet och det kunde ju ha inverkan men spridarna byts för säkerhets skull som det lät. Det kunde även vara kabeln till ECU som var för tajt så den orsakar dålig kontakt och ger samma felmeddelande.
Garantijobb så klart.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Ang frågan om maxvarv är att min bara varvar 7850v , har frågat och läst runt på olika forum i världen och alla skriver TSS , avgastempgivaren eller spridarna , fick du någon felkod på skotern som du kunde läsa själv eller var det endast med polarisdatan man kunde se felet?

Förresten hur kollar man felkoder själv ?

Vet inte vad maxvarvet är på men kan garantera att det hade inte med nåt maxvarv att göra nån av gångerna den slog ifrån.

Va upp till Polaris i Mora nu på morgonen och kopplade upp den i datorn.
Ringde dit då den är både köpt och servad där. Dom kunde kolla den direkt! Kalas!
Har för mig det stod: 0261 MAG cylinder port injector circuit. Alltså fel på spridaren på höger (kedje) sida som orsakat felmeddelade. Så dom skulle byta spridarna. Påpekade även det omtalade limmet och det kunde ju ha inverkan men spridarna byts för säkerhets skull som det lät. Det kunde även vara kabeln till ECU som var för tajt så den orsakar dålig kontakt och ger samma felmeddelande.
Garantijobb så klart.
 

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
Ang frågan om maxvarv är att min bara varvar 7850v , har frågat och läst runt på olika forum i världen och alla skriver TSS , avgastempgivaren eller spridarna , fick du någon felkod på skotern som du kunde läsa själv eller var det endast med polarisdatan man kunde se felet?

Förresten hur kollar man felkoder själv ?
Man måste kolla felkoden själv då vid tillfället som den uppstår. Alltså man får inte stänga av maskinen för då är den borta och kan endast läsas av datorn hos Polaris. Så fattade jag det iaf.
Enligt boken ska man vid felets uppkomst hålla bromsen intryckt och samtidigt trycka flera gånger på SEL knappen och ska då komma till DIAG mode. Jag kom inte dit eftersom jag stängt av min emellan. (om jag gjorde rätt....)

Och det var ju fel på spridarkretsen på min så troligtvis spridare.

Åk in till Polaris med den och be dom kolla i datorn. Då får du ju reda på vad som är fel.
 

putt

Välkänd medlem
20 nov 2012
160
2
18
skellefteå
detta hände även mig nu i helgen, lät den stå 5 minuter efter första "böööandet" och provkörde den och samma fel då också, slog av den och vänta 5 min till och då gick den som den skulle, blir att lämna i den i veckan....
 

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
detta hände även mig nu i helgen, lät den stå 5 minuter efter första "böööandet" och provkörde den och samma fel då också, slog av den och vänta 5 min till och då gick den som den skulle, blir att lämna i den i veckan....
Putt, hur många mil har din gått? Premiärtur även för dig då det hände?
Tipparpå felkod spridarkrets för dig med då...
 

putt

Välkänd medlem
20 nov 2012
160
2
18
skellefteå
Min har gått 122 mil, körde 4 mil för 3 helger sedan i fjällen med sonen på och nu i helgen så vart det runt 10 mil, är inlämnad nu för felsökning så vi får väl se vad det var, passade på att få på ett variatorkit och serva den när den lika va inne hos åf!!