Importera orginaldelar ski-doo

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Finns det någon bra sida där man kan köpa delar billigt utomlands och importera till Sverige? Det ska vara orginaldelar, tycker att delarna är så jävla dyra här i Sverige.
Tips på sidor?
 

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
BRP har förbjudit handlare på andra sidan Atlanten att skicka till Europa så det är i stort sett omöjligt att få någon att göra det. Ett alternativ är att skaffa sig en adress i USA dit dom kan skicka paketen, som sen i sin tur skickar dom till dig. Finns flera företag som tillhandahåller sådana tjänster.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Nej, dom skickar till Grönland. (IRONI)
Nej men självklart skickar dom hit. Fraktkostnad ser du ju när du checkar ut och är lite beroende på vad du beställt.
Skrymmande kostar ju mer. Så att fråga vad frakten kostar är som att fråga hur långt ett snöre är.

Ett ska du ha klart för dig: Moms, 25%, åker du på och det är på både varuvärdet och fraktkostnaden. Tull är på ca 3,5% av varuvärdet. (Ingen tull om värdet i paketet är under 1300 SEK).

3,5% tull gäller för reservdelar/tillbehör till skoter. Köper du kläder ligger tullen på 10-12%, vill jag minnas. Men tullsatserna hittar du på Tullverkets hemsida.

Dessutom vill fraktbolaget ha runt 100-150 SEK för tullklareringen här i Sverige.
Är det Svenska Posten som gör slutleverans här hemma så får du lösa ut paketet mot tull&momskostnad på ditt utlämningsställe. DHL, TNT, USPS etc skickar en räkning i efterskott.

Sammantaget så lönar det sig alltså inte att köpa enstaka delar, såvida det inte handlar om dyrare prylar som cylinder, vevaxel osv. Så försök få med så mycket som möjligt i paketet. Fraktkostnaden beror inte så mycket på vikt utan mer på volym. (Finns visst en gräns på 35kg dock). Fraktkostnader brukar ligga på 50-75$, men det ser du ju, som sagt, vid utcheckningen.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Nej, dom skickar till Grönland. (IRONI)
Nej men självklart skickar dom hit. Fraktkostnad ser du ju när du checkar ut och är lite beroende på vad du beställt.
Skrymmande kostar ju mer. Så att fråga vad frakten kostar är som att fråga hur långt ett snöre är.

Ett ska du ha klart för dig: Moms, 25%, åker du på och det är på både varuvärdet och fraktkostnaden. Tull är på ca 3,5% av varuvärdet. (Ingen tull om värdet i paketet är under 1300 SEK).

3,5% tull gäller för reservdelar/tillbehör till skoter. Köper du kläder ligger tullen på 10-12%, vill jag minnas. Men tullsatserna hittar du på Tullverkets hemsida.

Dessutom vill fraktbolaget ha runt 100-150 SEK för tullklareringen här i Sverige.
Är det Svenska Posten som gör slutleverans här hemma så får du lösa ut paketet mot tull&momskostnad på ditt utlämningsställe. DHL, TNT, USPS etc skickar en räkning i efterskott.

Sammantaget så lönar det sig alltså inte att köpa enstaka delar, såvida det inte handlar om dyrare prylar som cylinder, vevaxel osv. Så försök få med så mycket som möjligt i paketet. Fraktkostnaden beror inte så mycket på vikt utan mer på volym. (Finns visst en gräns på 35kg dock). Fraktkostnader brukar ligga på 50-75$, men det ser du ju, som sagt, vid utcheckningen.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
Tror jag ska beställa med fem stycken till killar, så det borde ju löna sig. Går det inte att få som ''gift'' som när man beställer ifrån t.ex Kina?
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ibland kan jänkare gå med på det, då vanligtvis mindre handlare och när det gäller mindre prylar. Jag har inte varit med om.det när det gäller skoterdelar iaf.
Men då har jag bara köpt originaldelar hos Ronnie's Mailorder och OEM Sledparts,ingen av dom var intresserade av vare sig skicka som "gift" eller skriva ner värdet. Men då är ju OEM Sledparts, enligt egen utsago, "the biggest OEM supplyer in the Nation", så dom kanske är mer påpassade av myndigheter? Dom är iaf billigast, vad jag sett, på BRP delar och jag har handlat mest där. Säljer även originaldelar till Polaris, Yamaha och Arctic Cat.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Shopusa kostar gratis att vara anmäld hos och ha egen adress i USA. (Har för mig att jag har min adress i Illinois).

Dom tar istället en liten slant för tullklarering, ompaketering och frakten hitöver. Jag har ännu inte testat dom eftersom "mina" BRP-handlare hittills inte nekat leverans i Sverige. Och det har vid jämförelse blivit billigare att handla direkt.

Övriga frågor angående Shopusa får ni söka svar här: http://www.shopusa.com/shopusa/sweden

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Shopusa kostar gratis att vara anmäld hos och ha egen adress i USA. (Har för mig att jag har min adress i Illinois).

Dom tar istället en liten slant för tullklarering, ompaketering och frakten hitöver. Jag har ännu inte testat dom eftersom "mina" BRP-handlare hittills inte nekat leverans i Sverige. Och det har vid jämförelse blivit billigare att handla direkt.

Övriga frågor angående Shopusa får ni söka svar här: http://www.shopusa.com/shopusa/sweden

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
ShopUSA är sjukt petiga med alla papper och belopp.
Sjukt jobbiga att ha å göra med. Sjukt sega. Anmärkningsvärt kostsamt.
Fördel danskkunnig, då deras support är uteslutande dansktalande.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ja, att det blir mer kostsamt än att importera själv har jag sett. Man kan ju logga in på sitt konto och ange summa man köpt för och vad för typ av varor det är, så får man en kalkyl. Det kan man jämföra mot egen import som man lägger på frakt, moms och tull.

Men trots det så kan det ju vara ett hyfsat alternativ om man hittar specialprylar hos någon handlare som enbart valt att sälja inom USA. Det finns ju många som inte vill trassla med exportpapper.

OT. (Eller kanske inte)?
Men en stilla undran bara. USA är ju landet nr 1 att hävda fri konkurrens. Hur kan handlare då acceptera att BRP förbjuder dom att sälja utomlands? Vissa stora fortsätter ju oförtrutet att sälja hit, utan reprimander som det verkar.
Kan det bero på att de stora kanske orkar med en rättslig process? USA är ju också stämningarnas förlovade land, så en stor handlare har kanske råd att stämma BRP för handelshinder, vilket antagligen BRP skulle förlora.

Jag har handlat OEM delar till bilar, (Svenska), billigare i USA än här hemma och inte någon gång sett tendens till att det är "aja-baja" från tillverkarna.

Verkar märkvärdigt stöddigt i skoterbranschen. Här i Sverige har ju BRP också hotat med indragna garantier om man inte kör på XP-S oljan, vilket dom enl.lag inte får göra.
Eller är det bara BRP som jäklas? - Läste f.ö på DooTalk att BRP nu tydligen säjer upp massor med små handlare i USA, många som troget sålt SkiDoo sedan tidigt 60-tal och enbart verkar vilja ha stora drakar som säljer hela BRP-sortimentet. Bigheading kallar dom det på DooTalk-Storhetsvansinne på ren Svenska. För he**ete, vakna upp BRP!

Men höll generalagent och handlare här i Sverige normala prisnivåer, så slapp dom en hel del gråimport och få därmed mer klirr i kassan. För jag väljer ju lätt att vänta en vecka extra om jag sparar ett par 1000 på att handla en binge originaldelar utomlands, trots frakt, tull och moms.
T.om.med Shop USAs pålagor blir det billigare att handla "däröver" om man handlar tillräckligt mycket.
Jfr: Stora bussningen i sekundären kostar här 584kr, i USA strax under 20$ = 130kr!!!
Bromsklotssats fick jag betala ca 700 för hos Svensk BRP-handlare för 1 år sedan. I USA $36,85 vilket i Svensk valuta blir 241kr, ja listan kan göras lång.
Så "min" BRP-handlare får ju inte sälja mycket till mig. Det blir enbart "panikdelar" OM dom har ngt hemma, annars OEM i USA eller eftermarknads från RINAB, Skoterdelen, Stenmarks, men även från USA, där ju även EM-delar är billigare.

Än't e könstit?

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk