Yamaha 2015

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Testade en MTX 162" i helgen i några kilometer och det var ju en trevlig upplevelse. Men några få saker lyckades jag störa mig på nästan direkt.

Styrningen kändes lite avig pga att styrstången pekade rakt upp. Troligtvis en vanesak men jäklar va konstigt det kändes. Jag trodde jag skulle bryta sönder styret för det gick så tungt men det var ju bara att jag försökte vrida det i en riktning som det inte ska vridas i...

Variatorsetupen...när ska yamaha lära sig?!?!

Gashandtaget kom jag inte överens med. Vet inte vad det var men det kändes fel. Personligen hade jag nog vridit ner det en hel del för det pekade lite väl mycket rakt bak men eftesom det inte var min skoter så kunde jag ju inte direkt göra något åt det.

Men om en par år så lär man kanske byta bort nytron mot en viper. Det känns som ett naturligt steg.
 

Nitroglycerine

Välkänd medlem
20 sept 2008
190
0
6
Skellefteå
Samma här, har dock några grövre repor vid foten på en kugg, tycker det är konstigt att detta inte upptäckts.
Tänkte höra med ntc imorgon, får se om dom gubbarna har nån fiffig lösning..
Hade samma problem på min 15ons Viper. Jag kom på vad det var, eftersom matt-clipsen har nött på övre svingen såg jag att nästan alla matt-clips var skadade (inböjda) vilket i sin tur leder till att de tuggar sönder drivhjulen.

/Erik
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
Med risk för att låta som en p12a, jag hade velat få min mtx att lyfta mer på skidorna, finns det nått billigare man kan göra som inte är turbo?
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Blir aldrig billigt med trim....
Men du kan kolla på excellmotorsports.com
Ulmerracing.com men även mcxpress grenrör till vipern ger bra på mellanregistret utan turbo.
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
tänkte inte riktigt på trim utan laborera runt lite i boggien, fixen är förövrigt gjord
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
Nån som vet om arctic cat sidokåpor passar på vipern? eller hur mycket jobb det skulle vara att få dom att passa?
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Tänkte höra om någon ägare av Viper XTX LE 141" skulle kunna ge ett utlåtande om hur denna maskin är som allroundmaskin. Jag har en en xtrim 800 idag som jag tycker funkar fint till de mesta man slänger på den.
Lite funderingar kring viper xtx:en:
*Hur funkar den att dra pulka med i stilla tempo? xtrimen har funkat helt ok med isrivarna aktiverade
*Orkar dämparna på Vipern med guppig led i högre tempo? Man har ju som blivit bortskämd med PPS-boggin.

Har börjat snegla på Vipen så jag tar gärna emot lite synpunkter.
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Tänkte höra om någon ägare av Viper XTX LE 141" skulle kunna ge ett utlåtande om hur denna maskin är som allroundmaskin. Jag har en en xtrim 800 idag som jag tycker funkar fint till de mesta man slänger på den.
Lite funderingar kring viper xtx:en:
*Hur funkar den att dra pulka med i stilla tempo? xtrimen har funkat helt ok med isrivarna aktiverade
*Orkar dämparna på Vipern med guppig led i högre tempo? Man har ju som blivit bortskämd med PPS-boggin.

Har börjat snegla på Vipen så jag tar gärna emot lite synpunkter.

Det enda du behöver göra på XTX-LE är boggiemodd alá Abris om du vill att den ska resa på skidorna lite mer. En starkare fjäder till centerdämparen är att föredra också då den är lite vek.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Sen behöver man väl göra nåt åt variatorkalibreringen då dom är svåra att smygköra med.
Är väldigt mycket av och på, men det finns ju lite lösningar på det.
Mjukare primärfjäder och andra rullar.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Det enda du behöver göra på XTX-LE är boggiemodd alá Abris om du vill att den ska resa på skidorna lite mer. En starkare fjäder till centerdämparen är att föredra också då den är lite vek.
Är boggimodden en fördel även vid ledåkning eller är det mest för att få den trevligare på skrå och lössnöbus?

Sen behöver man väl göra nåt åt variatorkalibreringen då dom är svåra att smygköra med.

Är väldigt mycket av och på, men det finns ju lite lösningar på det.
Mjukare primärfjäder och andra rullar.
Är åtgärder jag även gjort på min xtrim för att få den trevligare när familjen åker i pulkan så det hade jag nästan räknat med då jag läst tidigare att den är aggressiv som du skriver.
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Är boggimodden en fördel även vid ledåkning eller är det mest för att få den trevligare på skrå och lössnöbus?


Är åtgärder jag även gjort på min xtrim för att få den trevligare när familjen åker i pulkan så det hade jag nästan räknat med då jag läst tidigare att den är aggressiv som du skriver.
Boggiemodd är till för om man vill köra runt träd och bäckar i lössnö. Fjädern i främre dämparen byter man för att den ska klara av knöliga leder utan genomslag.

Variatorn upplever inte jag som något problem men det är en smaksak om man vill ha den mjukare.
 

Skytt

Välkänd medlem
22 okt 2012
107
2
16
Örnsköldsvik
Nu börjar vintern närmar sig och det är dags för lite nya inköp till min MTX. Tänkte höra lite från er med erfarenhet:

- Abris boggiefix
I samma veva tänkte jag byta fjädern i främre dämparen, som jag förstått det kan jag köpa en fjäder från en polarishandlare. Är det någon som gjort det och vet vilken fjäder som är att rekommendera?
- Front bumper
- Nödstopp alternativt med roll over valve.
Ni som installerat roll over valve, är det värt det och är det gröndjävulskt mycket jobb? Går den fortfarande att använda när man monterar turbo?
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Nu börjar vintern närmar sig och det är dags för lite nya inköp till min MTX. Tänkte höra lite från er med erfarenhet:

- Abris boggiefix
I samma veva tänkte jag byta fjädern i främre dämparen, som jag förstått det kan jag köpa en fjäder från en polarishandlare. Är det någon som gjort det och vet vilken fjäder som är att rekommendera?
- Front bumper
- Nödstopp alternativt med roll over valve.
Ni som installerat roll over valve, är det värt det och är det gröndjävulskt mycket jobb? Går den fortfarande att använda när man monterar turbo?
Hejsan!

Kör på Yammas större frontbåge, den tål en hel del stryk, har funktionstestat dessa ordentligt och de håller!

Roll over valve är ingen dum idé om du ska rulla och ligga upp och ner titt som tätt! Den funkar även med turbo, kräver bara lite moddning av ett rör då det blir lite trångt om plats med turbon.
Att montera den är då inte något hiskeligt projekt, det klarar du galant om du bara är lite vaken och följer instruktionen, i stort sett. :)

Rörande boggiefixet så tycker jag det är onödigt om du ska köra turbo, då tycker jag maskinen bara står rakt upp. Dämparfjädrar ska jag inte yttra mig om...
 
Reactions: 600 cfi

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Polaris Indyfjäder har jag satt på, den var lagom hård och fan så mycket billigare än Arctics originalfjäder.
 

Skytt

Välkänd medlem
22 okt 2012
107
2
16
Örnsköldsvik
Tack phazer! Då får man beställa en ROV med teether

Tack Crusty! Antar den var hårdare, får åka in och snacka lite med polarishandlaren då och se
 
Reactions: 600 cfi

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Tack phazer! Då får man beställa en ROV med teether

Tack Crusty! Antar den var hårdare, får åka in och snacka lite med polarishandlaren då och se
Glömde ju skriva det att nödstoppen är en självklarhet, kan inte begripa att det försvunnit på dagens maskiner...!
Ps. Montera nödstoppen "upp och ner", så minimerar du risken för väta och isbildning i brytaren. Råkade ut för det en gång och då stannade inte maskinen när jag flög av. Bara som ett tips.
 

Skytt

Välkänd medlem
22 okt 2012
107
2
16
Örnsköldsvik
Var in hos lokala handlaren och kollade upp priset på en Indy fjäder. Man vill ju handla lokalt men de gör det fan inte lätt för en ibland... Blir nog Ebay

Crusty du råkar inte veta hur många pounds tryck fjädern hade? Försökt hitta men utan framgång
EDIT: Hittade nu 130/270 dualspring. Blir nog att testa en sån
7043147-067 SPRING-COMP,130/270,8.22,BLK
 
Last edited:
Reactions: 600 cfi