Polaris IQR -13

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
Får inget svar i teknik, frågar därför här.
Införskaffat mig en -13 som gått 26timmar, blandat tävling/träning/friåkning.
Maskinen är nedbestyckad till 430mj, någon som vet vad man borde köra på och om detta munstycke duger förhavsnivå samt fjälls? någon som vet ungefärlig soppaåtgång? Min förra IQrr -09 drog som mest 7L-7,5L/milen.. nått måste vart fel, kollade aldrig över bestyckningen..
Har även tyckt att variatorn smäller något.. blir som smattrande högt ljud under drygt 500varv vid nedgång från högt till lågt varv. ljudet kommer, vad jag tror och vill minnas, vid ungefär 3000rpm.
Tror inte detta är nå farligt så jag inbillar mig att det är vikterna som smattrar?
Kolvarna som sitter i är original. 26timmar, 9,3kilo i komp på bägge, har provat flertalet gånger att mäta o det är jämnt. Hur många timmar vågar man köra på samma kolvar o vid vilket komp ska man börja höja på ögonbrynen?
Tändningen står på D, tänkte enbart köra 98okt.
Vad händer vid ändring av tändningen till tex C? Och jag vet att man inte ska köra på 95okt, men vad orsakar det för problem med 95 i en IQR eller tex RS?
Sen i övrigt, vad borde jag vara uppmärksam på? Någon som vet om några kända fel?
 

Tamminen

Välkänd medlem
2 okt 2012
164
0
6
Idre
7-7.5 liter milen på en RR är på tok för mycket, min låg kring 4 liter milen =)
det knackande ljudet du hör när den går ner i varv är avgastportarna som smäller, låter precis likadant på min IQR - 2011, det ska vara så och går ej att åtgärda!

det var det jag kunde svara på, kommer inte riktigtt ihåg kompen på mina cylindrar =)
 

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
Vad drog din R då? Minns du bestyckningen du hade?
Någon annan som kan fylla i med några svar?
 

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Bestyckning som sitter i min -12 är
430
145
50
1.0 men ska minska luften till 0,7
Luftskruvar 2.5 varv ut
Och jag bor mellan Sundsvall och Östersund om man tänker på höjd och så och det skulle jag klara mig bra på förutom om det är vår och idiot varmt.
 

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Håller på att bygga om min till 144" och 51 mm matta, Burandt fotsteg och egen designad tunnelförlängning.
Funderar också på vad man ska göra åt variatorerna då man bytt matta till längre och värre kammar.
Tacksam till tips :)
 

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Jag har min i läge D och där ska man ha den ställd och 98 är väl att rekommendera :).
Köpte min för två månader sen och är lika vilse som dej på Iqr .
Ett tips ! Ring och prata med Frank på mountain speedshop om du funderar över nåt han är super om man funderar över nåt :)
 

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
har 15 kilos komp på min iqr 600- 08
15kg?
prova med någon annan mätare. vad jag har forskat mig fram till så ska en maskin med 600motorn ligga på mellan 9-10kg då den är toppfräsch med nya kolvar o ringar.
mätarna kan ju visa totalt olika beroende på väder, höjd, varm eller kall motor osv osv..
15 kg är för mycket, finns det någon annan som plockar ut 15kg komp i bägge cyllarna ur sin liberty 600???
 

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
Stog så? Har du testat själv med komptestare? Eller är det säljarn som sa att det va 15kg i komp?