assault dog ibland vid elback!

luke85

Medlem
7 nov 2010
28
0
1
Härnösand
assault rmk -11 den varvar för lite ca 7700, sällan man komma till 8000!
den har ny variatorkitt 11-66, fjäder och peak 2,5! när jag ute och köra, när tryck jag elback då dog den men inte jämt, så bara starta igen sen iväg. är det TPS eller vad det kallas som felet?

Har prova byta till 10-66 så den går LITE bättre men man kommer inte till 8150 eller 8300 som ska vara..

vad är kan problem??
 

lucasdegerman

Aktiv medlem
22 dec 2010
91
2
8
har samma problem med min 13 pro rmk. får dra igång den ett ex antal gånger efter försök att få i backen. är som att den surar. vet att en min far känner har en 13 och den gjorde så dock bara vid varm motor. visade sig att den var skuren. den var även orkeslös. skar pga för snålstäld oljeblandning. min är dock uppställd oljepump från då den togs ut så bör ej vara det problemet, men ska kontakta åf då jag har garanti så orkar jag inte ödsla tid på det.
 

lucasdegerman

Aktiv medlem
22 dec 2010
91
2
8
På min eller trådskaparen? Min kan vara riktigt jävlig då jag ska backa ur den ur garaget. Står alltid i varmgarage ena gången släckte den till och med ena stiftet.. och när man är ute och köra kan man få i backen efter ca 3e försöket..
 

luke85

Medlem
7 nov 2010
28
0
1
Härnösand
Normal tomgång? Låter som tps problem

Tomgång går normal! den är lätt starta, ca 2-3ryck när den står ute kallt på fjällen.

den har gått 395mil.
ifjol den var org med variator , org assault matta och den gått mycket piggare än nu. mm
kanske kolvar är slut nu? kan man testa kompresson, ca 8kg är ok eller hur?
 

lucasdegerman

Aktiv medlem
22 dec 2010
91
2
8
lugn nu. backen går ju i men motorn startar inte om på backen utan den dör då den vänder motorn. men jag har pratat med kalix maskiner och han svarade Tpsen direkt. blir in på verkstad på onsdag :)
 

Twalle

Välkänd medlem
13 okt 2012
152
1
16
piteå
Min ska in på måndag, var och körde förra helgen och den dog ungefär varannan gång jag la i backen. Och ikväll när jag skulle lasta den på släpet så var den stendöd! inte ens nära att den skulle starta.

Min är helt original, gått 62 mil...
 

Twalle

Välkänd medlem
13 okt 2012
152
1
16
piteå
kan även nämna att jag testade varven förra helgen, vet dock inte på exakt höjd, nån annan som vet ungefär vilken höjd kronogård/kåbdalis är?

ca 70 cm kladdsnö, den peakade upp till 8600 första sekunden för att gå ned till 8200, normalt?
 

lucasdegerman

Aktiv medlem
22 dec 2010
91
2
8
400-550 möh cirka. 8600 lät mycket. digitala mätaren visar 100rpm för mycket så 8400 kan du ligga på mätaren då varvar det alltså 8300 något mer än så är nog inte nödvändigt. min varvar som mest 8250 på mätaren så alltså 8150. dock så har jag dunkat i smps variator kit som verkligen gjorde susen kan jag lova. återkommer onsdag efter jag lämnat in min. har du fått något svar på din "twalle" ?
 

Twalle

Välkänd medlem
13 okt 2012
152
1
16
piteå
Och föresten, är det någon som orkar förklara vars man skruvar upp oljepumpen? räknade lite snabbt i skallen och jag tror min drar lite för lite olja, har imorterad maskin så den är nog inte uppställd vid leveransen..
 

lucasdegerman

Aktiv medlem
22 dec 2010
91
2
8
jo för mig var det tydligen bara glapp i nödstoppslinan som nyligen är monterad
Okej det lät ju enkelt. jag var då in med min på kalix maskiner,dem ställde in tps:en och nu verkar det fungera. dock så hittade dem ett annat problem vilket visar sig nu vara vanligt. glappande sek axel........ det ordnas ju dock på garanti menmen.