Nytro x-ride, kan de va nåt?

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Funderar på att byta upp mej i skoterväg och i en snowmobile #1 11/12 såg jag en annons om Nytro X-ride, hittade regnr på en och tjänstevikten är ju bara ~10-15kg tyngre än switchbacken jag har, lite högre kW men då är det ju 4-taktseffekt gentemot 2-takt.

Saknar man effekt finns väl möjligheten att eftermontera turbo?

Vad tror ni, kommer jag bli missnöjd om jag kliver direkt från switchbacken till X-riden?

Motorn lär ju hålla till döddagar, hur är chassiet och boggien på dom där?
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Du kommer bli helnöjd!
Chassiet håller tills maskinen bytt ägare flera gånger om! samma med boggien!
 

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Jag ser att du har en XTX, är den 144"? Har du kört den utan turbo, och isåfall, hur pass tar den sej fram i djupsnön?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Prova en innan du köper. Prova gärna ordentligt.
Effekt är effekt oavsett om det är 2 eller 4 takter.

Nytromotorn är roligare än den låter, inte alls så tokig.

Det är chassiet som är katastrof. Men en del gillar det, alla är vi olika.

Det enda som funkar är att prova en ordentligt.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Ja den är 144", nej jag har bara kört den med 270hk. Men jag provade en kompis RTX som var förlängd till en XTX alltså 144" men 44mm matta, och gillade den, just därför ja blev intresserad av nytron.

Men de är nog som edvin säger, se till o få provköra en riktigt innan du bestämmer dig helt :)
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Skitsnygg nöjd med min,gick ifrån en iq800r å tycker körställningen e bra lika, dock tyngre när man ska leka.hittat 3st fel än så länge...
1:hantagsvärmarna
2: sitter en skit matta (orginal)
3: skitskidorna!!!
 

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Jodå effekt är ju effekt men 4t har ju jämnare effektkurva och inte lika hysterisk som en likvärdig 2t :)

Ja att riktigt få känna på den hade varit fint men jag känner igen som har en Nytro, lokala handlarna har ingen hemma för testvecka heller.. Köra ett varv på packad testslinga ger ju tyvärr inte en bra helbild.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
hantagsvärmarna är ju lite olika, dom fungerar klockrent på min, brukar köra med lägsta läget på dom, och då känner man att dom värmer. fast jag har stora handtagsskydd i fiber på min också, så jag slipper fartvinden.

Vad sitter det för matta på X-riden org? Tycker backcountry mattan är helt ok!

Skidorna tycker jag det verkar som att dom flesta byter ut på sina maskiner efter smak och tycke?

Kan bara säga att ja älskar att köra 4-t, så bekymmersfritt :) och kurvan är som du säger helt underbar :) har dock inte hunnit vänja mig riktigt vid min, den är fan lika hysterisk som en 2t :p måste verkligen smyga på gasen då ja burkar runt, annars har jag skidorna i vädret :p
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Bara att köpa en, så hinner du testa.
Är ju tidigt på säsongen än, så du hinner ju sälja/byta den på blocket.se/skoterhandlare om du inte blir nöjd...
 

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Inte så bara att köpa då jag varken sålt nuvarande eller hittat lämplig nytro.. :)

Edvin, utveckla gärna det du skrev om att chassiet är katastrof
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Inte så bara att köpa då jag varken sålt nuvarande eller hittat lämplig nytro.. :)

Edvin, utveckla gärna det du skrev om att chassiet är katastrof
Mina sista skotrar har varit (i fallande ordning) M800, Pro Rmk, Swb Assault, Iq 600, och Formula dlx 700.
Den enda som Nytron är jämförbar med är Formulan.

-
Styret går framifrån och bakåt istället för nerifrån och upp.
Inget driv i mattan (162")
Sjunker som en sten.
I princip omöjlig att skråa med.

+
Hygglig motor.
Rätt ok på myrar och öppna ytor.
Har man turbo så blir det ännu roligare! :)

Då hör det kanske till saken att jag HATAR Nytron av hela mitt hjärta.
Jag blir rent upprörd bara av tanken på att folk betalar pengar för dom.

Dessutom har jag för dålig kondis och körskicklighet för att köra en dålig skoter. :)
 

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Oj såpass, ja det låter som att du har ett djupt rotat hat gentemot Nytro :p
Tack för att du utvecklade, jag ska ha det i åtanke :)
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
jag tycker nytron är skitsnygg, och jag provkörde en ttx förra året o den var görhärlig att köra. Dock var de inge boondoocking o lössnö på den provturen men motorn o körställning gillade jag iaf! Motorn gick som fan, de enda ja inte gilla var variatorn som hade typ av o på bara, inge smyg iväg.

Det enda som som gjorde att det inte blev en nytro ttx var att handlaren fick aldrig till nå pris till mig utan ja lessna och for o köpte en ny ranger 49 e-tec ist...så långt från nytron man kan komma hehe
 
Last edited:

raket`n

Välkänd medlem
9 feb 2010
375
3
18
Ludvika
hur nöjd är du med rangern då. har funderat på en sån jag med då jag skulle behöva lite mer gubbskoter än nytron. men är sjukt nöjd den(nytron alltså)

jag tycker nytron är skitsnygg, och jag provkörde en ttx förra året o den var görhärlig att köra. Dock var de inge boondoocking o lössnö på den provturen men motorn o körställning gillade jag iaf! Motorn gick som fan, de enda ja inte gilla var variatorn som hade typ av o på bara, inge smyg iväg.

Det enda som som gjorde att det inte blev en nytro ttx var att handlaren fick aldrig till nå pris till mig utan ja lessna och for o köpte en ny ranger 49 e-tec ist...så långt från nytron man kan komma hehe
 

raket`n

Välkänd medlem
9 feb 2010
375
3
18
Ludvika
Har du ätit surkål eller. Jag kan då bara säga att efter lite modifiering med bättre matta å smalare framvagn med capro mtx skidor så är det nog den bästa skotern hitills. Och den mest slitstarka motorn som finns. svår att ta död på. känner en som har kört 2500 mil med nytron varav 500 med turbo och har inte haft nå som helst problem med motorn. däremot börjar chassiet ge upp.


Mina sista skotrar har varit (i fallande ordning) M800, Pro Rmk, Swb Assault, Iq 600, och Formula dlx 700.
Den enda som Nytron är jämförbar med är Formulan.

-
Styret går framifrån och bakåt istället för nerifrån och upp.
Inget driv i mattan (162")
Sjunker som en sten.
I princip omöjlig att skråa med.

+
Hygglig motor.
Rätt ok på myrar och öppna ytor.
Har man turbo så blir det ännu roligare! :)

Då hör det kanske till saken att jag HATAR Nytron av hela mitt hjärta.
Jag blir rent upprörd bara av tanken på att folk betalar pengar för dom.

Dessutom har jag för dålig kondis och körskicklighet för att köra en dålig skoter. :)
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
<- Har lyckats med det omöjliga, att skråköra med en nytro :)
Inget driv i mattan, men snälla lilla... vad har det med chassiet att göra? Byt matta då.
Sjunker som en sten? jämfört med? Jag tror det beror på föraren som du säger.
Styrstångens lutning stämmer, den är lite underlig, men med en relocator så kan man vänja sig :)

Hygglig motor är en underdrift, den är ju underbar, de är ju i princip omöjligt att döda en nytro motor! Och dom krånglar aldrig!
 

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Det som tilltalar mej mest är helt klart motorn, den har jag hört mycket bra om, det vore så jävla skönt att slippa noja över kolvbyten, om oljepumpen krånglar osv osv.
Det går alltid att banta och gymma så man kan bryta runt en tyngre maskin ^^
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Ja alltså motorn går ju i oöndligheter så länge den servas som den ska :)