Ryker mkt vid start / orent med slutburk?

Tamminen

Välkänd medlem
2 okt 2012
164
0
6
Idre
Min polaris IQR 600 - 2011 bolmar ur sig rök när jag startar den, men lugnar ner sig efter ett tag, har kört på 3% oljeblandning så kan inte vara det? Har för mig att det var så på min rr också så kanske inte är något problem?

Har även köpt mig en Bikeman slutburk till den och ända sedan jag satt på dn så går den väldigt orent i början, men blir bättre/bra när man åkt en sväng.
Brukar man få ändra något med bestyckningen eller liknande när man sätter på en annan slutburk? Eller är det något man får stå ut med?
 

Tamminen

Välkänd medlem
2 okt 2012
164
0
6
Idre
Tack för svaret!
Ja har kikat lite på det men tänkte kolla om någon har en iq med samma problem.
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Är väll inget ovanligt att en förgasarmotor bolmar ur sig rök innan den blivit varmkörd, speciellt inte när det är en IQ som antagligen är ganska fett bestyckad.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Med 3% olja i tanken går det fett med olja på lägre varv = rökutveckling. Betänk en oljepumpsmatad skoter som ger ca 0,5% på tomg och upp i varv en aning.

Annan orsak till rök och oren gång är burken för 90% av alla burkar har mindre motstånd än org burk = motorn går fett i bränsle. Man brukar få gå ner i både lågfart nålhöjd o högfart med de flesta burkar men hur mycket är omöjligt att svara på.