ECM FRÅGA LYNX RS 600 2009

maajkeen

Välkänd medlem
13 dec 2010
334
0
16
hemma
Hejsan.
Jag funderar på att skaffa en Lynx RS-600 ( 2009 )
...men den har trasig ECM-box.
Ägaren som har den idag påstår att ECM-boxen gav upp när han flyttade skotern
med hastighetsmätare å lampan urkopplad.
Låter detta troligt ?

Skulle en ECM-box ifrån en Ski-Doo REV PRO passa på ovanstående RS-600 ?

tacksam för svar!
 
A

AssaultRMK

Kan säkert stämma.
När jag hade en 08as RS så tog jag och lyfte lös tändhatten från ena stiftet vid sommarförvaring (inbillade mig att någon dum tjuv inte skulle lyckas få igång den lika lätt då).
Givetvis glömde jag bort detta när hösten kom och skotern skulle fram igen.
Startade skotern och kunde inte för allt i världen förstå varför den gick på en burk hela tiden. Orkade dock inte bry mig då den bara skulle 2m upp på släpet så tänkte att jag kunde felsöka det hemma i värmen sen istället. Så just när jag varvade upp och skulle köra upp på släpet så dog maskinen.

Hemma så såg jag att tändhatten var lös så satte tillbak den och fortsatte felsöka men fick inte någon gnista.
Det slutade med att jag köpte ett komplett beggat elsystem från en likadan maskin och började byta delar en efter en, när jag hade bytt ECUn så hoppade maskinen igång igen.
Visade sig vara att tändhatten måste ha legat och kortslutit mot chassit och på så sätt lyckats bränna ECUn.
Man lär sig den hårda vägen ibland, nu sitter tändhattarna alltid på plats vid sommarförvaring ;)
 

maajkeen

Välkänd medlem
13 dec 2010
334
0
16
hemma
Haha rolig historia där! Han påstår att ecmn FÅR ström men INTE ger ström. Sen att de inte ger el i nån kabel, vad fick du betala för ett elsystem? har akut behov utav ett. har fått tag i en ecm iallafall. kanske ska pröva byta den först å linda om kablarna som inte ger ström?