Kolvbyte!

bubbas66

Medlem
24 nov 2010
44
0
1
Hej Hej!
har en fundering nu när jag skall byta kolvar imin indy 500-97,är det böckigt? nått jag behöver tänka på?Har aldrig bytt på en skoter nångång.
tack för svar!:)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Är inte svårt. riv all kringutrustning typ avgas, förgasare osv. Tappa ut kylvätska på lägsta möjliga ställe, annars får du glykol i vevhus då du lyfter cyl.

Sen ere ba å lossa topp, lossa cylindrar. Proppa vevhuset "fullt" med rena trasor, så du inte tappar ner nåt knaster då du tar bort dom. Pressa ut kolvbult, och ta bort kolven.

Det som är hel-etes viktigt är att du vänder kolvarna rätt väg då du monterar dom, annars rasar den direkt du startar...

Lycka till.
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
ta de lugnt och memorera hur det sitter ihop. Stoppa trasor i vevhuset så fort du fått av cylindrarna så inget spån/damm/knaster/skit far ner där. Jag vet inte hur det ser ut på polaris runt om men 2-takts motorer är ju enkla i jämförelse med annat. Har den inte skurit så är det väldigt enkelt. På en skala 1-10. 4 typ
 

bubbas66

Medlem
24 nov 2010
44
0
1
tackar för svar! byt kolv på nån cross och mopeder för länge sen,har för mig att kolven skall ha pilen mot avgas? samma på en skoter? skall jag ta av huv och sidorna för att komma åt bättre?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
I kolvringsspåret sitter ett stift som gör att kolvringen inte kan rotera. Kolla exakt var dom stiften sitter innan du tar lös dom gamla kolvarna. Dom nya ska sitta likadant.

Ja, det brukar vara pil mot avgas. Men dubbelkolla med stiften, det är dom som är viktiga.
 

bubbas66

Medlem
24 nov 2010
44
0
1
ok..tror jag har klart för mig hur jag gör,behövs det rivas huven och sidorna för att komma åt lättare tycker ni?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det är upp till dig... Om du känner att dom är ivägen, så tar du bort dom.