Dämpare m800 36"

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Hur mycket måste man korta dämparna om man går från 38 till 36"? Och hur lång bör som vara för 36ans framvagn?
 

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Och vad har man då för total längd på en dämpare som ska passa på 36"? Är det 20mm kortare dom bör vara dämparna för varje steg om 2" smalare man vill åka? Funderingen min är att gå från 42" till 36" och letar lite dämpare man kunde tänkas använda.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Jisses varför gå från 42-36? Varför denna hysteri med smala framvagnar, sitter fjällbjörkarn tätare än vanligt i år. För att vara tillbaka på topic så kan du ju köpa ett par dämpare från -14 m8000 och lägga i en distans, borde ju finnas M8000 åkare som vill bredda sin framvagn som du kanske kan byta dämpare med
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Att gå från PRO rmk till m800 är så stor skillnad! Så därför gör man denna mindre genom att köra 36"! Har du ej provat bör du ej uttala dig! Maskinen blir grymm!!
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Gick ner själv från 42-40 och den skillnaden va enorm så nog kan jag uttala mig och det var ingen mening att uppröra någon men det känns som att många smalnar av galet mycke utan att ens ha provat åka så smalt, själv tycker jag att 38 och framförallt 36 känns väldigt vingligt i terrängen och landar man lite snett så hjälper en bredare framvagn till betydligt bättre. Men jag tycker absolut du ska bygga 36 om du känner för det, räcker ju med att montera in en distans om du går från 38-36, den lokala dämpar meckaren fixar det enkelt.
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Visst kan jag förstå att man ibland vill köra bredare framvagn! Men när man endast kör led vid extremfall (som när man måste tanka) så faller en 36" given när man brottas mes fjällbjörkar;)
 

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Fick ett rätt bra erbjudande om 36" armar därför jag blev sugen att veta vilken längd som passar detta. Planen var från början att gå ner till 40" och sätta distansen, men åkte 37" ifjol på förra maskinen och gillade det skarpt så jag började vela lite nu när jag fick erbjudandet på 36".
 

m@rke

Aktiv medlem
30 okt 2009
92
0
6
luleå
430mm är dämparen till 38" vill jag ha för mig. de går att köra org längden på dämparna om man går från 38-36 men blir mycket skidtryck. smalnade av min hcr från 42-38 och skulle då behöva korta dämparna 40mm men insåg att de blir inte mycket kvar av dämparna då så jag svarvade en distans som var 30mm och de funkar
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Hm, funderar oxå på 38" till xfen, kom oxå fram till att det behövs kortas nästan 40mm, kändes väldigt mkt så hade oxå funderingar på att svara nån distans, eller bara sopa i den som följer med som många gör, det som igentligen är den stora och viktiga saken är väl hur lång dämparna är i botten läget, dvs är m800 dämparen kortare i bottenläget så förlorar man ju fjädring mot xf dämparna, och då är det kanske ide att låta den bli lite högre fram?
 

wgronlund

Medlem
12 mar 2015
8
0
1
Täby
Ska förlänga min XF800 HC -13 i Sommar från 141 till 153. På -13 är det 42 Framvagnen. Är lite sugen på att smala ner den till 38. Har också funderat att vänta tills i höst och köpa nya framvagnen. Då blir den nog riktigt fin, nästan som en ny M8000 -16. Men hoppas kunna använda orginal dämparna, för har ingen lust att köpa nya men om det krävs kanske det är värt det. Hur är Fox Float 2 jämfört med lite andra dämpare (Nyare FOX eller andra märken)
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Gammal tråd, men lånar den eftersom jag går i tankarna själv att smala av framvagnen.
Åker xf och den är lite svår skråad med tycker jag.

Har prövat skotrar med 38" och det känns onekligen betydligt bättre än org 42".
Frågan är, finns det nån lämplig dämpare ifrån andra märken som kan tänkas rakt av för 38?
eller är det värt att bygga om floatarna? känns som slaglängden blir väldigt begränsad i dem?.

Tacksam för svar.
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Går fint att korta floatarna så länge man inte hoppar a´la slednecks typ... Jag gick från 42 till 38 på min xf och kortade org dämpare. funkade kanon i 2 vintrar tills jag sålde
 
Reactions: jorme

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Går fint att korta floatarna så länge man inte hoppar a´la slednecks typ... Jag gick från 42 till 38 på min xf och kortade org dämpare. funkade kanon i 2 vintrar tills jag sålde
ok, det enda som behövs är typ 2 st distanser i varje dämpare då?
samma tryck osv i dem förövrigt?
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Yes! Fast jag körde 1 distans i varje dämpare, 1" tjock var dom. Ja jag körde på samma tryck som innan också, inga bekymmer
Insåg att jag uttryckte mig fel, med 2 så menar jag en till varje :).

Finns det några mått på dessa distanser, eller har dom dessa hos dämpar mekarna?