Finns det några Dragracers här???

  • Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

Finns det fler än jag som tycker om att mekka variatorer med b.l.a Heelklicker och ser tjusningen med att åka rakt fram på så kort tid som möjligt?

Någon som går i planer på att prova på Dragracing i sommar?
 

plingan

Aktiv medlem
2 apr 2006
72
0
6
Jämtland
Ej medlem/Inloggad skrev:
Finns det fler än jag som tycker om att mekka variatorer med b.l.a Heelklicker och ser tjusningen med att åka rakt fram på så kort tid som möjligt?

Någon som går i planer på att prova på Dragracing i sommar?
Lite gammal tråd , men jag är också nyfiken på att se om det finns fler dragracers här.
Nu är det ju -06 och då blir det ju givetvis dala-järna.
Själv är jag ju ny i geamet.
Så kryp fram nu alla dragracers här och tala om att ni finns! ;)
 

LilleSKUTT

Ny medlem
10 jul 2006
2
0
1
Ånge
här finns en men just nu så finns det tyvärr andra saker som jag prioriterar före men suget finns där å det blir bara starkare å starkare ....
 

plingan

Aktiv medlem
2 apr 2006
72
0
6
Jämtland
LilleSKUTT skrev:
här finns en men just nu så finns det tyvärr andra saker som jag prioriterar före men suget finns där å det blir bara starkare å starkare ....
Va kul, vad för maskin brukar du köra på då och vilket , vilka underlag?
Själv är jag ny i geamet och ska testa dala-järna i sommar.:eek:
Och kör en edge 800 xc.
Du får väl ta och dyka upp snart då på banan för det går väl inte att hålla sig ifrån nåt länge. ;)
 

plingan

Aktiv medlem
2 apr 2006
72
0
6
Jämtland
håxås skrev:
funderar på att prova revon på någon snö tävling till vintern kan vara kul att se vilka tider man kan få till
Absolut det tycker jag du ska göra, en väldigt spännande tävlings sport det här.:cool:
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
sist jag provade lyckan på strippen var i snöcupen i östersund 96 med en polaris indy lite slutade 3a men var snabbast i klassen vad gäller toppfart och håll i er nu hela 98 knyck:D fick man upp pärlan i
borde gå några knyck fortare me 800an
 
Last edited:

plingan

Aktiv medlem
2 apr 2006
72
0
6
Jämtland
håxås skrev:
sist jag provade lyckan på strippen var i snöcupen i östersund 96 med en polaris indy lite slutade 3a men var snabbast i klassen vad gäller toppfart och håll i er nu hela 98 knyck:D fick man upp pärlan i
borde gå några knyck fortare me 800an
Jo då nog tror jag du får mer fart i din 800:a.
Mig har det inte gått så bra för, beror på att jag är nybörjare och har gjort ett stort fel när jag skulle ställa upp i dala-järna nu i somras.
Vi hade ställt iordnig maskinen och jag hade provkört på en start matta och tyckte den kändes pigg med bra ax, dock reste den 2-3 deci.
När vi kommer till dala-järna och har slagit upp depå tältet så skulle jag göra en sista prov repa på deras träningsbana med full lång startmatta.
Så jag ställde upp mig på startmattan och klippte av gasen, i och med det så voltar skotern 180 grader uppoch ner med mig.
Så det blev ingen tävling, jag fick fara på mora lasarett för att kolla så jag inte hade några allvarliga skador.
jag hade tur den här gången, fick en smäll åt revbenen och svanskotan och det kan dom inte göra nåt åt.
Skotern for ju illa också, styret fick sig en törn så det gick av på flera ställen + bågen som styret är fäst vid.
Sen hade oljeburken spruckit också.
Men det här blev ju en lärdom att man ska dra ihop boggien ordentligt , största felet var väl att glidklackarna längst bak i boggien var bort tagen.
Nu mår jag bra och tänker inte tävla förrän i vintern, skotern är i molekyler för vi går igenom den ordentligt.
Så var rädd om dig och dra ihop boggien ordentligt dock efter svemos regler förstås som jag hoppas att du lär dig bra.
lycka till!;)
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
aj aj aj

de lät ju inte så roligt de där
vad som händer me skotern e väl mindre viktigt huvudsaken e att man klarar sig själv.
Om de e klackarna som sitter mellan vändhjulen och bakre vaggan så råder jag att inte ta bort dom om du inte vill till plåsterhuset igen. prova att sätta dom så nära vaggan som möjligt då stummar du upp bakpartiet så att inte skidorna flyger i luften vid start prova även att släppa på fjädrarna i frammvagnen allt som går och dra ihop balataremmen såpass att när du lyfter upp skotern bak skall hela boggin lyfta från marken sammtidigt. den ska inte rida på varken fram eller bakant.
med en sådan justering får du mer matta i backen (=mer fäste) men ändå mer skidtryck.
prova dig fram tills skotern lyfter skidorna några cm så ska du nog kunna köra 201m nästa gång:)
 

plingan

Aktiv medlem
2 apr 2006
72
0
6
Jämtland
håxås skrev:
de lät ju inte så roligt de där
vad som händer me skotern e väl mindre viktigt huvudsaken e att man klarar sig själv.
Om de e klackarna som sitter mellan vändhjulen och bakre vaggan så råder jag att inte ta bort dom om du inte vill till plåsterhuset igen. prova att sätta dom så nära vaggan som möjligt då stummar du upp bakpartiet så att inte skidorna flyger i luften vid start prova även att släppa på fjädrarna i frammvagnen allt som går och dra ihop balataremmen såpass att när du lyfter upp skotern bak skall hela boggin lyfta från marken sammtidigt. den ska inte rida på varken fram eller bakant.
med en sådan justering får du mer matta i backen (=mer fäste) men ändå mer skidtryck.
prova dig fram tills skotern lyfter skidorna några cm så ska du nog kunna köra 201m nästa gång:)
Visst det var ju ett stort fel av mig och sambon det där med glidklackarna och det är dom som du beskriver.
Ballatan hade vi redan dragit ihop.
Ser du kan mer än mig om boggieinställningar så det går nog bättre för dig.
och mina planer framöver är ju att komma längre än startmattan hädanefter:D
Så vi får se vi kanske tävlar nåt mot varann i vinter då.
 

plingan

Aktiv medlem
2 apr 2006
72
0
6
Jämtland
plingan kör du i stock800?

jag kommer nog att köra i prostock eftersom jag har gort en del ändringar på lappmoppen:rolleyes:
hoppas de blir tävling i åkersjön även i vinter :)
Jupp jag kör i stock 800 än så länge, har ju nyss börjat.
Vet inte men det var ju sm i åkersjön i vintras så det får vi hoppas på då.
Vi får se när jag vant mig vid att köra med min 800:a och tycker den går sakta så får jag väl ge mig in på open modified nån gång framöver.
 

lofdahl

Välkänd medlem
31 dec 1999
242
0
16
49
LULEÅ SWEDEN
www.mtnprod.se
Nog ska sommarsläden byggas om till vinterkälke...

Precis fått nya mattan och börjat bygga en ny boggie.
Blir att styra den i ProStock i vinter!

Med dom nya viktreglerna kanske man har en schysst chans.. :D