Hur hög är spänningen då voltregulatorn gått, Ranger King 500

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Är det nån som vet hur hög spänningen på elsystemet blir då voltregulatorn går sönder på en Ranger King 500 årsmodell 98?

Funderar på att snickar ihop en egen spänningsbegränsare om det inte finns nåt färdigt att köpa för att koppla in mellan skoter och GPS som en extra säkerhet att inte bränna upp GPS:en om voltregulatorn skulle få för sig att gå sönder.
 

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Jag vet flera som har haft problem med just voltregulatrorer på Lynx från denna tidpunkt och då man körde mer skoter på mitten av 90-talet så var det lite då och då var Lynx skotrar inne hos den lokala handlaren med brunna glödlampor och smäta handtag som resultat av pajade voltregulatorer.

Just nu har en jobbar kompis har nu en Ranger med 377:a där regulator farit och i min kommun är det väl allmänt kännt att det varit problem med Lynx regulatorer, om det sen är oturligt att många har haft problem jut här vet jag inte.

Om det är ett stort problem eller om jag fått det om bakfoten vet jag som sagt egentligen inte men det känns dumt att chansa då man ganska enkelt kan bygga en regulator som tål att leverera 1A i ström själv (om det inte finns nåt att köpa) om skotern inte matar ut mer än 35V vid fel på voltregulatorn. Därför är jag som intresserad av vilken max spänning man kan tänkas få ut ur 503:an utan regulator.

Man får många 1.5V batterier på en upp eldad GPS.