Skada på "ny" matta. Går det laga?

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Ja då fick man se att Murphy varit framme å dragit kniven i 3" mattan som knappt ens rullat.... FY F.A.N :mad2:

Finns det hopp om att laga detta?





Hjääääääääääääääälp :Cry:
 

putt

Välkänd medlem
20 nov 2012
160
2
18
skellefteå
ring procraft i kusmark och hör om et går att vulka ihop den, eller vbm i ursviken, kan inte kosta många kronor och fixa det för dom!!!
 
Reactions: Mr snow

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Fan vilken otur!
Enkla svaret är nej. Det mer kluriga är njae.
Folket som sysslar med gammelskotrar lagar mattor hela tiden. Vänd dig till diverse retroforum. Eller tala med valfri renskötare, de har också tips och trix för att fixa sådant.
Jag hittade en mängd olika svar när jag råkade ut för något liknande. Allt från att vulka på gummi till pianogångjärn(!). Inget kändes klockrent och jag bytte istället matta (var ändå halvkass), men kanske är det värt att testa fixa för dig?
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Skulle inte lita på annan lagning än att du kapar ner mattbredden på den skadade sidan, alternativt kapar en väldigt flack halvmåne ur mattan för att undvika att något hakar i. Det är rätt mycket belastning på just ytterkanterna och minsta lilla chans att det hakar i så, ja.. Då säger det flapp och mattan ligger där. Sprickan blir en perfekt brottanvisning med hjälp av närmaste glasfiberstav
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Retroskoterlagning kan vara sy ihop den med tandtråd 200 varv och dränk in allt med gummistövels lim liquisol. Men det lär inte hålla länge i högre farter ev på en snotric.

Annars är det nog bäst att kapa ur en halvmåne ....
 
Reactions: Mr snow

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Var går gränsen för när man behöver göra något alls?
Har samma skada på min men den skadan är bara 10-15mm..
 

ådi

Aktiv medlem
2 sept 2008
52
1
1
mitt förslag är att kolla med rubber&co dom håller på med transport band . dom har produkten för dig.
 
Reactions: Mr snow

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tack för alla tips. Men mycket spritt verkar de vara. Vissa säger vulka, andra säger skära bort.

Min magkänsla är att de där kommer fortsätta vandra innåt om man lämnar de som det är. Går ju köra samma "teknik" som med sprickor på en vindruta å det är ju att borra i slutet på sprickan så det blir runt och då kan den ej sprida sig. Så med den tankegången så är ju att skära ut en halvmåne rätt vettigt.

Men samtidigt så kanske vulkning fungerar? Men ska man oavsett borra med en större borr så man får så sprickan inte sprider vidare?

Ni ser ju att sprickan börjar vid en kamm. Kommer det ha någon inverkan över styrkan/hållbarheten?

Matta för 1350$ som går åt skogen känns jävligt kul... Nu äre bara titta ner i flaskan å dränka sorgerna =D
 
Reactions: Mr snow

Mandelmassa

Välkänd medlem
26 mar 2013
201
5
18
I hjärtat av Norrbotten
För många år sedan repade jag en matta som hade sår nästan liknande din, hittade en firma som höll på och repade transportband som vulkade ihop den och det höll så länge jag hade kvar den.
Men kan tilläggas att det var på en 50-60 hk skoter kanske inte håller på en med 150 hk men det är ändå hög belastning på transportbandet så jag skulle nog testa iallafall.

Sent from my LT25i using Tapatalk
 
Reactions: Mr snow

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Två plattjärn känns inte som en vettig lösning på denna maskin. Sen går det då inte ens då brottet börjar vid en kam.

Vulkning är jag lite skeptisk till också. Blir det nu så att vulken släpper eller skadas samt märker man det inte när man är ute och kör. Sedan tar det tag i någon gren eller stubbe som man kör över. Då står man där utan matta!

Enda vettiga känns som att göra ett avslut så inget kan häkta i. Kapa en halvmåne och kapa ner närmsta kammen så man minskar belastningen på mattan där brottet har skett.

Bra lr anus?
 

Robin.

Välkänd medlem
4 dec 2013
160
0
16
Men då är frågan, hur många mil?
Tycker det ser ut som att thundern får väldigt lite mil på sig då du oftast är ute och kör med m8an?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
~400 mil kanske ? give ore take.

Sålde min M8 turbo vintern 2010 till förmån för hus.

Vintern 10/11 och vintern 11/12 körde jag förlängd thundercat 1000 med en vulkad matta. Så två säsonger då det var enda maskinen jag hade.

För övrigt finns inte thundern kvar då jag ville ha den motorn till King Caten (vilket är skotern som får väldigt få mil på sig).
 
Reactions: Mr snow

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Jag har en rätt saftig skada på min, har 2-3 kolfiberstavar framme och tyget med. Tog kniven och skar bort kammarna in till och det har fungerar i snart 2 säsonger. Men Murphys säger att det lär inte hålla länge till. Skär bort kammen/kammarna runt om och hoppas på det bästa!
 

Lynx_å_allt

Aktiv medlem
11 feb 2014
58
0
6
Idre
Silverklint: Hade inte rekommenderat plattjärn med skruv å mutter, har själv provat det både på gammal och modern skoter, grejerna flög åt pipsvängen och skadan blev värre.