få bättre framkomlighet rave 800 2005

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Hej har en rave 800 2005 som jag har bytt matta på till 44mm men om man står still på platten å smyger i väg så gräver den ner sig på en gång. Finns de nå enkelt sätt å förbättra den utan att förlänga den?
 

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Hej har en rave 800 2005 som jag har bytt matta på till 44mm men om man står still på platten å smyger i väg så gräver den ner sig på en gång. Finns de nå enkelt sätt å förbättra den utan att förlänga den?
Det är samma sak för mig jag har en Ski-doo MX Z, tror det är 39ans matta. Det är för att jag väger för lite, hur mycket väger du? Jag väger strax under 60, och min skoter väger 190 i torrvikt. Skulle gärna vilja fixa det här på min skoter oxå utan att gå upp i vikt ....
 

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
En kompis som jag brukar köra med väger något liknande (som dig) och han kör lös den direkt. Men jag är så helvetes leds på att köra fast, hoppas någon har nå svar.
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
En kompis som jag brukar köra med väger något liknande (som dig) och han kör lös den direkt. Men jag är så helvetes leds på att köra fast, hoppas någon har nå svar.
Tror mer det handlar om vem som är bakom styret men det är min gissning.
 

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Ok undra om det hjälper å ställa om främre fjädern i boggien så den åker upp lättare i framkant?
 

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Ok undra om det hjälper å ställa om främre fjädern i boggien så den åker upp lättare i framkant?
Den kanske skulle funka, kanske får ta och testa det senare. Borde vara så eftersom att han väger mer än mig och då åker den väll upp lättare i framkant? Eller hur menar du med åker upp lättare i framkant?

Det är ju inte så svårt att justera den, länk till där jag har skrivit hur man gör. http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=69928&p=553046&highlight=#post553046
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
En kompis som jag brukar köra med väger något liknande (som dig) och han kör lös den direkt. Men jag är så helvetes leds på att köra fast, hoppas någon har nå svar.
Kör han också 550?
Det går åt en del effekt om man ska få mattsnurr.
 

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
"Köra lös" dvs att han gasar och jag drar utav helvete. Då han inte får dra/lyfta tungt.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Dra ihop balataremmen.

Ställ framdämparna mjukare (för att få mindre skidtryck orsakat av kort balatarem)

Är den fortfarande framtung kan du mjuka upp den lite längst bak.

Hjälper även att ställa främre dämparen mjukare men då kan den slå igenom på led
 

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Dra ihop balataremmen.

Ställ framdämparna mjukare (för att få mindre skidtryck orsakat av kort balatarem)

Är den fortfarande framtung kan du mjuka upp den lite längst bak.

Hjälper även att ställa främre dämparen mjukare men då kan den slå igenom på led
Visst menar du framdämparna i framvagnen?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Framdämpare= skidstötdämpare

Sista stycket så menar jag främre boggiedämparen.

Otydligt... Sorry