Lynx 2015

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Några åkare för Oktan var ute och provkörde Lynx 2015 såg jag på instagram. Om det bara vore en Boondocker i andra dekaler hade dom nog inte blivit ombedda att provköra, eller? :)

Tror BRP släpper ny motor.
 

gul-snö

Välkänd medlem
9 mar 2013
192
0
6
Norrbotten
Min förhoppning är att boondockern får gå på diet inför nästa säsong, den väger ju trots allt typ 22kilo mer än brorsan summit
 

gul-snö

Välkänd medlem
9 mar 2013
192
0
6
Norrbotten
Vist väger den mer än summit, vilket gör den bra mer tåligare. Själv tycker jag att de extra kilona inte märks

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
går garanterat att fila ned vikten lite utan att sätta hållbarheten på prov, men det är väl inte särskilt troligt då lynx alltid handlat om "stabilitet"
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Varför är tåligare och stabilare så bra på en mountainskoter? Resonerar man så i min värld så är man en crossover förare.
 

gul-snö

Välkänd medlem
9 mar 2013
192
0
6
Norrbotten
Varför är tåligare och stabilare så bra på en mountainskoter? Resonerar man så i min värld så är man en crossover förare.
jävligt märkligt resonemang måste jag säga, lägger man ut 140 bananer ska skiten hålla, det gäller för tillverkarna att hitta en bra kompromiss mellan lätt och hållbart, men jag vet inte du kanske har obegränsat med deg å röra dig med
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Har inte obegränsat med deg. Ytterligheterna mellan dagens mountainskotrar är väl Polaris vs Lynx, Yamaha räknar jag inte ens dit. Där Po är lättast (svagast) och Lynx tyngst (starkaste chassiet).

Väljer man Po får man en ytterst lätt skoter, väljer man Lynx får man en ganska tung skoter.

Jag hade valt Lynx om jag körde mest led, och Po om jag körde mest ickeled. Alltså, en summit!! I mitt fall om jag räknade mig till en ickeled förare vilket jag inte gör. Jag kör 90% led och kör en XRS. Och är nöjd med det valet.

Det gäller att tänka till vad man vill ha i en skoter och vilken körning man de facto kör. 2 inte alltid förenliga punkter.
 

gul-snö

Välkänd medlem
9 mar 2013
192
0
6
Norrbotten
Har inte obegränsat med deg. Ytterligheterna mellan dagens mountainskotrar är väl Polaris vs Lynx, Yamaha räknar jag inte ens dit. Där Po är lättast (svagast) och Lynx tyngst (starkaste chassiet).

Väljer man Po får man en ytterst lätt skoter, väljer man Lynx får man en ganska tung skoter.

Jag hade valt Lynx om jag körde mest led, och Po om jag körde mest ickeled. Alltså, en summit!! I mitt fall om jag räknade mig till en ickeled förare vilket jag inte gör. Jag kör 90% led och kör en XRS. Och är nöjd med det valet.

Det gäller att tänka till vad man vill ha i en skoter och vilken körning man de facto kör. 2 inte alltid förenliga punkter.
doo och poo har båda totalt kompromisslösa lösnsömaskiner, lynx boondocker är något av en kompromiss, därav placeras den i lynx egna kategori "deepsnowsports"
antar att det är därför dom är lite tyngre men att kalla boondockern crossover är kanske att gå ett steg för långt, iaf vad gäller 3900 modellen, 3700 är ju typ som kisse kattens xf så där är det väl mer befogat
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Min förhoppning är att boondockern får gå på diet inför nästa säsong, den väger ju trots allt typ 22kilo mer än brorsan summit
Ok jag hör vad du säger, men vad menar du med ovan citat? Enligt mig vill du ju ha en skoter som är lättare och isf kompromissa med hållbarheten. Både och finns inte.
 

gul-snö

Välkänd medlem
9 mar 2013
192
0
6
Norrbotten
Ok jag hör vad du säger, men vad menar du med ovan citat? Enligt mig vill du ju ha en skoter som är lättare och isf kompromissa med hållbarheten. Både och finns inte.
läs mitt tidigare inlägg, den går garanterat att banta utan att offra hållbarhet, vad jag säger är att den väger onödigt mycket. Men skit samma det här börjar ju bli lite väl ot känns det som :p
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Vad är det som gör lynx hållbarare bara för att den väger 30-40kg mer än 2008ans summit XP?
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Njaa, Lynxen är faktiskt hållbarare med lite mer förstärkningar i chassit. + att pps:en tål hur mkt stryk som helst, kanske inte mest komfort eller ultimat i lössnö, men den tål mest.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Det sitter förstärkningar i chassiet ja, men inte för att den ska vara hållbarare. Det sitter ett gäng förstärkningsplåtar i tunneln för att den ska vara lika stark
 

joaspo

Aktiv medlem
12 maj 2012
98
0
6
Åkersberga/Lofsdalen
doo och poo har båda totalt kompromisslösa lösnsömaskiner, lynx boondocker är något av en kompromiss, därav placeras den i lynx egna kategori "deepsnowsports"
antar att det är därför dom är lite tyngre men att kalla boondockern crossover är kanske att gå ett steg för långt, iaf vad gäller 3900 modellen, 3700 är ju typ som kisse kattens xf så där är det väl mer befogat
Det är väll att så att vi här i norden knappt behöver rena lössnömaskiner, och då tycker jag att lynx DS 3900 är klipp och skuren för vad jag behöver. För att sitera en tidning 80% lössnö och 40% led...
Alltså lite mer mångssidig än någon annan. Men vist man får kompromissa något.;) (20kg)


Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
 

gul-snö

Välkänd medlem
9 mar 2013
192
0
6
Norrbotten
Det är väll att så att vi här i norden knappt behöver rena lössnömaskiner, och då tycker jag att lynx DS 3900 är klipp och skuren för vad jag behöver. För att sitera en tidning 80% lössnö och 40% led...
Alltså lite mer mångssidig än någon annan. Men vist man får kompromissa något.;) (20kg)


Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
Precis! lutar åt att jag bokar en 39:a till nästa säsong, förutsatt att dom inte hittar på nå fanstyg med maskinen :)