Uppgradering vändhjulsdistans, finns det något Intresse?

jakbob

Medlem
4 apr 2011
6
0
1
gävle
Tjenare tappade vändhjulen på min boondocker -14 efter 50 mil och även om det lagas på garantin så tappade jag allt förtroende för konstruktionen. Det kanske även har hänt dig?
Hade tidigare sett Chris fina arbete men kunde inte hålla mig från att lägga min egna twist på konstruktionen.
Har nu gjort några få exemplar åt mig och kompisens boondocker och misstänker att det inte bara kan vara vi som haft detta problem. Finns det något intresse för detta kring BRP åkare?
Konstruktionen anser boggie med inflyttade vändhjul.
Några av dom största förbättringarna gjorda är:
-Ökad höjd på fyrkantsprofilen på distansen(mer stöd i skenan för axeln).
-Större anliggningsyta mot bogieskena.
-Tillverkad i Alumec89.
-Ultimat passning mot axel.
-Stoppskruv infälld i brickan för extra säkerhet.

Om intresse finns kan jag tänka mig att göra en liten serie och lägga ut i köp och sälj men för efter här först. Har gjort några glasblästrade och några i blank finish för att ge er en uppfattning om hur det kan se ut. Även anodisering kan bli aktuellt.

kommentera gärna vad ni tycker och om det finns något intresse.

exempelbilder:







 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Den såg riktigt fin ut.
Såg i en annan tråd att de byts ut till en tveksam konstruktion på ski-doo.
 

jakbob

Medlem
4 apr 2011
6
0
1
gävle
Den såg riktigt fin ut.
Såg i en annan tråd att de byts ut till en tveksam konstruktion på ski-doo.
Tackar! Vet du eller någon annan vilka modeller som har denna konstruktion med inflyttade vändhjul och plastdistanser? dvs vilka som har exakt samma mått. ser det exakt lika ut på en ski doo summit eller liknande?
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Tackar! Vet du eller någon annan vilka modeller som har denna konstruktion med inflyttade vändhjul och plastdistanser? dvs vilka som har exakt samma mått. ser det exakt lika ut på en ski doo summit eller liknande?

Jo summit och freeride har samma konstruktion. Samma part# på plastdistanserna och den fyrkantiga "aluminiumbrickan" om man kolla sprängskisserna.

Intresserad beroende på priset.
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Likadant på min Rave -14. Absolut intressant, beroende på pris :) tummen upp för professionella förbättringar, brp:s utvecklare skulle behöva sig en å annan kurs i materiallära
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Gick in och kollade, #503190428 finns ju på tammefan varenda smalbandare från ski-doo å lynx sedan flera år tillbaks, till -11 iaf...
Ytterligare en sak dom bara skiter i för att dom kan spara 50 öre per skoter på att välja plast istället för alu!
 

jakbob

Medlem
4 apr 2011
6
0
1
gävle
Eftersom många frågat om pris så blir jag tvungen att slänga ur mig en estimation. Mellan tummen och pekfingret så tror jag vi landar på ca 750kr för en sats med två brickor och två distanser inkl insexskruv och stoppskruv.
Om det blir aktuellt med ett behov av en sats med fyra distanser och därmed utan brickor (antar att man bara drar med bult och vanliga brickor mot lagret på en skoter med både inre och yttre vändhjul) så borde vi landa på runt tusingen för en sats med fyra distanser. Men behöver lite intressenter om detta ska bli verklighet då man inte kan köpa allt för små mängder av material från leverantören.


intresserad
Noterat

Jo summit och freeride har samma konstruktion. Samma part# på plastdistanserna och den fyrkantiga "aluminiumbrickan" om man kolla sprängskisserna.

Intresserad beroende på priset.
Bra, precis vad jag misstänkte. :blink1:
"Se ungefärligt pris längst upp i denna post."

Likadant på min Rave -14. Absolut intressant, beroende på pris :) tummen upp för professionella förbättringar, brp:s utvecklare skulle behöva sig en å annan kurs i materiallära
Ja du ser. Fattar inte hur dom kan sätta något liknanade på nästan samtliga modeller.
"Se ungefärligt pris längst upp i denna post."

Gick in och kollade, #503190428 finns ju på tammefan varenda smalbandare från ski-doo å lynx sedan flera år tillbaks, till -11 iaf...
Ytterligare en sak dom bara skiter i för att dom kan spara 50 öre per skoter på att välja plast istället för alu!
Ja man köper nya skotrar för att slippa sånt här trassel med tydligen hjälper inte ens det :/

En bra idé men såg däremot idag att det verkar som du redan har konkurrens:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Alu_bussning_bakaxel_i_boggie_BRP_52165328.htm?ca=3&w=3
Aha hade jag missat. Såg dock inte ut att vara en fullt lika bra produkt.
Samt att jag stuckit ut näsan och ändrat måtten på fyrkantsprofilerna på distans/bricka samt tightat till toleranserna. Tror att min distans i kombination med min "bricka" tillsammans är en bättre lösning. även om den där lösningen säkert också "funkar".

Det sitter samma plastskit på min re från -08
Denna konstruktion avser dock endast modeller med inflyttade boggiehjul då det inte funkar att montera två av mina distanser på vardera sida om boggieskena. Men om intresset finns så kan det tänkas att jag gör två versioner. Eftersom fyrkantsprofilen måste sänkas ca 1mm, om dom ska funka utan brickan.
 

jon_e

Välkänd medlem
1 okt 2009
135
0
16
Tjenare tappade vändhjulen på min boondocker -14 efter 50 mil och även om det lagas på garantin så tappade jag allt förtroende för konstruktionen. Det kanske även har hänt dig?
Hade tidigare sett Chris fina arbete men kunde inte hålla mig från att lägga min egna twist på konstruktionen.
Har nu gjort några få exemplar åt mig och kompisens boondocker och misstänker att det inte bara kan vara vi som haft detta problem. Finns det något intresse för detta kring BRP åkare?
Konstruktionen anser boggie med inflyttade vändhjul.
Några av dom största förbättringarna gjorda är:
-Ökad höjd på fyrkantsprofilen på distansen(mer stöd i skenan för axeln).
-Större anliggningsyta mot bogieskena.
-Tillverkad i Alumec89.
-Ultimat passning mot axel.
-Stoppskruv infälld i brickan för extra säkerhet.

Om intresse finns kan jag tänka mig att göra en liten serie och lägga ut i köp och sälj men för efter här först. Har gjort några glasblästrade och några i blank finish för att ge er en uppfattning om hur det kan se ut. Även anodisering kan bli aktuellt.

kommentera gärna vad ni tycker och om det finns något intresse.

exempelbilder:








Blev dina boggieskenor sneda när bakaxel lossnade, mina skenor är nu lite sneda längst bak garanti eller ?