Rmk går konstigt på tomgågn, stiften vita?

Drugge_boy

Aktiv medlem
6 nov 2010
53
0
6
Norrbotten
Hej

har en rmk 700-01.a som har börjat gå konstigt på tomgång, den har inte alls samma gång som den har haft förut, nu låter den mer som att den är påväg att börja gå på en cylinder.
Men på höga varv går den bra som fan.

Kollade på stiften efter en dags körning och såg att toppen på stiften var vita, resten var guld/gyllen brunt. Går den snålt då eller?
Throttlenålen är ställd på 3.
 

Drugge_boy

Aktiv medlem
6 nov 2010
53
0
6
Norrbotten
Har inte kollat dom på senaste tiden, men har haft lös och kollat flera gånger förut, senaste gången var väl runt nån vecka sedan. Har aldrig haft nå smuts i dom.

Tänkte också säga att för ca 2 veckor sedan så var jag och körde skoter med en kompis i hans stuga.
Jag hade lånat hans dunkar att tanka i och en av dom var en svart oljedunk 20 liter.

När jag sedan skulle tanka skotern med den dunken så var bensinen svart men jag brydde mig inte så mycket och körde på det.

Kan det ha nånting med nånting att göra ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Re: Sv: Rmk går konstigt på tomgågn, stiften vita?

Har inte kollat dom på senaste tiden, men har haft lös och kollat flera gånger förut, senaste gången var väl runt nån vecka sedan. Har aldrig haft nå smuts i dom.

Tänkte också säga att för ca 2 veckor sedan så var jag och körde skoter med en kompis " i hans stuga".

Kan det ha nånting med nånting att göra ?
För det första bör ni inte köra skoter inne i stugor tänk på koldioxsid risken!!

Jag tror du har skit i ett lågfartsmunstycke eller kanal dit därav en cylinder på lågvarv. Ang svart oljeklägg i dunk gör det nog inget såvida det sitter en sil i tanken eller någ bränslefilter. Om du inte har filter av någ slag kan det ha slagit igen ett Lf munstycke.

Om det är vänster förgasare/cylinder som lägger av så testa spruta startgas på packboxen bakom varren den på vevaxel när den står på tomg. Om motorn reagerar på det byt packbox.
 

Drugge_boy

Aktiv medlem
6 nov 2010
53
0
6
Norrbotten
Har nu haft isär förgasarna och rengjort alla munstycken och blåst rent, inget skräp vad jag kunde se.
Har provat att spruta startgas på packboxen men den reagerade inte på det.

Men märkte att i en av slangarna som sitter längst under varje förgasare, slangen med en plug i den slangen var det hål i så det har läkt bränsle. Har bytt slangen men har inte provkört skotern.

Kan det vara den slangen som har ställt till det?