Sänkt skoter i en bäck: var 3-4e drag så blir det tvärnit? Anledning?

rackel

Välkänd medlem
27 nov 2012
152
0
16
Kiruna
Hallå.
Sänkte skotern i en bäck idag, men har fått upp den. motorn har på ena sidan vart under vatten men jag hann stänga av maskinen innan den sjönk så långt. Hann komma in lite vid utblåset men det ska handla om några få sekunder.

Vi fick upp maskinen och jag började försöka dra igång den.
Men: Var 3-4 drag så blir det tvärnit, men jag kan fortsätta o dra efteråt sen kommer det en tvärnit igen och sen fortsätter det så.

Dragsnöret gick av precis vid handtaget så jag kunde ej fortsätta, ska tillbaka dit så fort som möjligt men skulle vilja höra om jag ska fortsätta försöka få igång han eller om jag ska bogsera den därifrån för att undvika skador i motor?

Kan tillägga att dragsnöret hade hoppat ur "hjulet" som snöret vilar på, och den har fastnat där och inte åkt helt in i magnapullen turligt nog. Har funderat på ifall detta är anledningen att det blir tvärnit men jag är tveksam.

Någon kunnig inom området?
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Regel 1 är ju att ta ur tändstiften innan man försöker dra runt motorn. Fara är annars att man kröker vevstakar pga "vätskekompression".

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
 

rackel

Välkänd medlem
27 nov 2012
152
0
16
Kiruna
ok tack, då ska jag göra det. är det något mer jag behöver tänka på?
När vet jag att det är OK att sätta i tändstiften igen? När det går "som vanligt" att dra när skotern är varmkörd. Dvs hyffsat lätt?
 

rackel

Välkänd medlem
27 nov 2012
152
0
16
Kiruna
Ja just det, glömde jag totalt. Tack för hjälpen psike & slätabjörnen.

Jag antar att det inte är något annat jag behöver tänka på.
 

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Så länge inte oljetank eller bränsletank varit under så ska det bara vara dra ur vattnet och starta igång den. Annars skulle tömma dom och fylla nytt där också.
 

rackel

Välkänd medlem
27 nov 2012
152
0
16
Kiruna
KalleT: tror ej det finns några dräneringspluggar på min, har haft isär motorn m.m i julas.
Iaf slutburken tänker jag ta lös för att se om det är något kvar, när en vän försökte dra igång skotern så small det vid burken och den spottade ut lite vatten blandat med is. Men ska ta bort och kika ändå för säkerhets skull.

Oljetanken var ej under vatten, bensintanken låg ju lite under vatten men den ska vara tät så inget ska ha kommit in.

Lite bilder på dagens jobb :D



 

YamahaMartin

Medlem
15 mar 2014
48
0
1
umeå
Har inget att tillägga men finfin fastkörning!:hahaha::hahaha::hahaha::hahaha::hahaha::hahaha::hahaha::hahaha::hahaha::hahaha::hahaha::hahaha::hahaha::hahaha::hahaha:
 

rackel

Välkänd medlem
27 nov 2012
152
0
16
Kiruna
Fick du dej en flygtur? :D
nä, inte alls. en hel kaka släppte från snön och isen, så den sjönk plötsligt ner. hade ingen chans att undvika detta.

var förbi skotern igår kväll och skulle dra upp snöret igen men den satt som sten. orkade inte dra upp den så det blir en bogsering.

Stort tack till de som svarade igår!
 

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
En sån gång när man sänkt maskinen så kan det vara värt att ta med nya stift ifall man skulle haft oturen att släcka dom som sitter på.