Montera backväxel Karibo

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Ska nu göra en bra maskin ännu bättre, montera backväxel i Karibon.
Men hade behövt lite hjälp på vägen.. har inte riktigt klurat ut hur växelspaken ska fästas i plåten.
(Plåten framför tanken)
Spaken har ju ett bockat plåtfäste, som ska nitas fast med 4 nitar.
Så det måste ju troligtvis borras, kapas upp hål i plåten. Även en bit av huven måste bort.
Om det är nån som vet bättre och kan ta bilder på hur det ska sitta så hade det varit jättebra. :bigsmile:
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
Tjena.

Vet inte hur man lägger upp bilder här. (?)

PM'a en mailaddress, så kan jag skicka bilder på hur min ser ut.

En 89'a med backväxel sen fabrik.

Du har full tillåtelse att posta dem här sen, isf.
Jag gillar din renoveringstråd.

Micke.

"Slaget" mellan framåt och bakåt är inte mer än ca 5 cm längst ut på spaken.
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Hejsan! Jaa det var ju ett tag sen jag skrev tidigare..har tagit lite längre tid än vad jag tänkte från början.
Ser att många varit in på tråden. många som har Intresse för Karibo, kul..Jaa ni vet ju att det är det bästa som finns i snårskogen...nog om det.
Har idag monterat ihop allting. Vilket gick bättre än väntat. Det största var väl å borra hål för spaken, men det var inget problem för mig. Fick med en bit av original plåten från en -90a. med hål osv. Jag mallade bara av hålen, (stora hålet för spaken+ hålen för nitarna.) Så det gick smärtfritt.
Någon som vet hur man ska justera in växelväljaren? Ska det vara nåt speciellt mått på själva axeln ut från kedjehuslocket? Verkar fungera bra just nu iallafall, men enda jag vill ha reda på just nu är oljenivån?? Någon som vet hur mycket olja det ska vara i kedjehuset för Karibo med back???
Finns två pluggar i slutet av locket. ( dessa är inte i botten av locket) Förmodar att nån av dessa är möjligtvis nivåplugg. vet ju hur mycket olja det ska vara i Karibo utan backväxel, men tycker det borde vara mer i modellen med backväxel..Hoppas det är nån som vet bättre....
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
Tjena.

Oljenivån har en plugg nere på kedjehuset.
Nån cm över urtappningen.

Växellådsklumpen har ingen egen olja.
De två gula plastpluggarna på växellådsklumpen, är hål för kedjejustering.

Skruva bort påfyllningen, och kör bandet med motorn (försiktigt), så får du se vad kedjan drar med sig olja upp.
Överfyller du, kommer oljan pressas ut genom slangen på påfyllningen när du kör.


Mvh,
Micke.
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Tjenare!
Det löste sig med oljan, Det är ju som du skriver Micke2. Den översta pluggen är nivån. Fyllde helt enkelt på tills det kom ut ur hålet. Gick inte i mycket...
Dem två gula pluggarna har inget med kedjejustering å göra. Det är bara axlar som sitter inne i dessa hål.
Variatoraxeln å en mellanaxel. Varför det sitter pluggar för detta vet jag inte.
Kedjespänningen går inte å justera, dem två spännarna sitter bara med hårda fjädrar å har inga justerskruvar. Samma princip på modellerna utan back, bara det att dessa har endast en spännare.

Prov körde maskinen för nån vecka sen, på första snön. Å den fungerar kanonbra.
Karibo med back vilken dröm....
Tack Micke2 för svar å för bilderna du skickade tidigare, var schyst...
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
Uppdatering pga erfarenhet:

Efter att nu ha delat på min Karibo's backväxellåda pga oljeläckage, kan jag säga att dom gula pluggarna behövdes.
Man fick kila ut locket, och sen knacka med dorn på axlarna innanför pluggarna, i flera omgångar, för att få isär det hela.
Jäklar vad dom axlarna satt fast innuti lagren. (Inte skurit)

Sen fick man sätta pinnar i axlarna, för att styra ihop det hela vid återmonteringen.
Även styra växelföraren rätt. Det är den som har justerskruven utanpå.
För att justera växellägena. Med friläge i, kan man vrida tills det inte kuggar i.
Då är det bra.

Kedjejustering finns och behövs inte, som sagt.
Fjädrar som sköter det för båda sidorna.