repsats silber turbo pro rmk 2013??

lucasdegerman

Aktiv medlem
22 dec 2010
91
2
8
frågan lyder alltså, hade tänkt renovera min turbo då lagringen är lite glapp. men hittar inte vilken modell av turbo det är.

så långt att det är en kopia av en garrett och glidlagrad har jag förstått

men är det någon som vet namnet på den?

och om någon nu skulle veta vart man kan köpa en renoveringssats så skulle det ju inte skada heller!

alternativt en utbytes turbo som passar någorlunda rakt av utan större ingrepp.

det är ett 2013 silber kit.
 

lucasdegerman

Aktiv medlem
22 dec 2010
91
2
8
ah jag är medveten om det,men den glappar axiellt in och ut som sagt! :)

hade jag bara fått tag i delar och fått veta vilken turbo det är hade ju problemet vart löst!

känns surt att lägga ner runt 7-10 tusen på en turbo även fast man hade fått en bättre turbo än den som sitter,

men en repsats verkar ligga runt 1500:- om man bara visste vad det är för turbo,

frågade justin på silber turbo vad det var för turbo och svaret jag fick var att han kunde skicka en utbytes för 850dollar hjälpsamt va?.................
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Är nästan 100 på att vad det än sitter för turbo i den så är det en garret klon.
Vilket lysande svar :)
Men är du säker på att det är en glidlagrad, känns väldigt budget isåfall på ett så pass dyrt kit,
Är väll bara att plocka isär den och mäta och kolla.. Brukar stå mått på många av grejorna till repsatserna.

Annars en kullagrad turbo känns rätt glapp åt alla håll även när den är helt ny.

Men det borde vara grejor till en gt2860 (rs) om den är kullagrad som du ska söka efter.
 

lucasdegerman

Aktiv medlem
22 dec 2010
91
2
8
har letat runt endel, och svar ja den skall vara glidlagrad "journal bearing", det är först nu dem har bytt ut turbona till "kpa ball bearing 2860".

Så långt jag lyckats forska skulle jag nästan säga att det är en gt2860, vilket är glidlagrad,oljesmörjning och vattenkylning kostar ynka 3499:- i "sverige" tillåt mig att kalla det kvalite ;)

turbon min glappar mer axiellt än radiellt, visst nog hade den gått att köra med men är lika bra att renovera el byta ut turbon innan vintern så man slipper svära över den ute på fjället.

Köpte inte kittet nytt men nu ser man vad silbers turbosar går för 150mil= sopslut, dessutom är den renoverad en gång tidigare!


det är ju isåfall om man skulle kostat på en gt2860rs med kullager? gick väll lös på runt 7-8000 i sverige eller har du något annat bra turbo råd asker?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Kolla med GIK turboteknik eller STT om dom kan ta på sej att renovera den åt dej. Det gjorde dom då på den gamla goda tiden när vi höll på med turbobilar som värst och inga billiga Kinaturbos fanns att tillgå.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Om den inte håller längre än 150mil så lär problemet vara att oljetillförseln är för dålig/ojämn. Så vad du än gör så skulle jag ha bytt turbo till en kullagrad då kravet på olja inte blir lika kritiskt och även ev bytt oljepump beroende på vad du har för någon nu. Ja en gt2860rs går på strax över 7000 i Sverige. http://www.gikturbo.se/performance/turboladdare/r-serien/t28rs-garrett.html
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Får jag ge dig ett tips.

Fimpa den där turbon om den nu verkligen är i så pass dåligt skick, och satsa på att köpa en av deras nya snurror(kPa) som ej kräver oljepump, tank etc.

Fick ge 1600$ för en kPA 2863b med oilless centersection och rostfritt avgashus med v-band in och ut.
Tror säkert en turbo i din dimension går på 12-1400$ beroende på vilken lull lull du väljer.

Och de är inte via Silber jag köper det utan en återförsäljare åt kPa turbos.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Nu vet inte jag exakt hur det är med kpa turbosarna men fördelen med en vanlig garret kullagrad är att alla delar finns att köpa som reservdel, så man inte behöver köpa en helt ny centerdel om man har oturen och kör igenom lite kolvdelar genom turbon... Men helt oljefritt är ju trevligt också blir så lite grejor runt turbon då.