Polaris 2016

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
Assaulten med 3" kammar verkar hyfsat rå ut... synd den bara kommer med den värdelösa peakmattan...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
I pod-casten som länkas till i inlägg 116 så pratar dom med polaris ingenjörerna och de förklara 3" delningen på 3" mattan med att det behövdes för att få rätt egenskaper på mattan. Samt att de har kedja då de inte kunde ha så stort nedre drev som behövs och de ville inte minska på det övre drevets diameter.
Där ser man. Jajja, större drivhjul är ju i alla fall fördelaktigt för rullmotståndet, men att dreva upp där borde innebära nytt märkesrekord i låg utväxling i kedjehuset för att få rätt i slutet.

På maskinerna med QD har dom också växlat upp såg jag, officiellt av någon humbuganledning men i praktiken för att få remmarna hålla lite bättre genom att ge den större omslutning av lilla drevet. Lustig lösning då det verkar som den generella inställningen är att dom var drevade för högt redan innan.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
På maskinerna med QD har dom också växlat upp såg jag, officiellt av någon humbuganledning men i praktiken för att få remmarna hålla lite bättre genom att ge den större omslutning av lilla drevet. Lustig lösning då det verkar som den generella inställningen är att dom var drevade för högt redan innan.
Va???
Är dom ännu högre drevade?
Vart hade du läst det?

Håller med om att dom är för högt drevade, åtminstone för skogsåkning.
Jag kör nu med C3 Powersport remdrift på min Pro 13.
2.51 i utväxling. Verkar vara melodin. Maskin matar på fint. Känns som den drar igång mattan snabbare. Remmen håller också vilket den inte gjorde före nerdrevningen.

Övre drevet är betydligt mindre än polaris original, men det är en rem med kortare delning=fler kuggar i ingrepp.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Läste just på SnoWest, och eftersom det är på Internet är det sant =) , att dom gått på 7 kuggars drivhjul på alla, både 2,86" och 3" delning, så totalt är dom drevade lite lägre även om QD:n har ökad/höjd utväxling
 

Snorush

Välkänd medlem
2 nov 2011
290
0
16
Osel
Enligt TKI kommer pro rmkn att bli 3000$ dyrare iår =( det skulle ju innebära ett pris på 160+ i sverige! läste även nått om att 163" fullutrustad skulle kosta 19500$
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Enligt TKI kommer pro rmkn att bli 3000$ dyrare iår =( det skulle ju innebära ett pris på 160+ i sverige! läste även nått om att 163" fullutrustad skulle kosta 19500$
Generalagenten har ett ganska stort utrymme att justera sina utpriser, dom har rätt stort påslag, så jag tror nog att dom ser till att inte hamna över Doo i alla fall.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Generalagenten har ett ganska stort utrymme att justera sina utpriser, dom har rätt stort påslag, så jag tror nog att dom ser till att inte hamna över Doo i alla fall.
Jag tror GA har haft några bra år nu när dollarna har legat lågt, sist dollarn var dyr och dollarn blev billig igen så gick inte skotrarna ner något i pris. Så nog finns det utrymme att hålla motsvarande pris från ifjol.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Enligt TKI kommer pro rmkn att bli 3000$ dyrare iår =( det skulle ju innebära ett pris på 160+ i sverige! läste även nått om att 163" fullutrustad skulle kosta 19500$
Priserna finns ju på USA sidan? skillnaden var väl 700$ mellan -15 & -16 på pro rmk 800.. iaf sist ja kollade


2016
http://www.polaris.com/en-us/snowmobiles/800-pro-rmk-155

13,199$

2015
http://www.polaris.com/en-us/snowmobiles/2015/800-pro-rmk-155

12,499$

start pris på 155" ger väl max 10k hemma i skillnad...
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Såg det också någonstans. En tand mer uppe och en tand mindre nere.


Va???
Är dom ännu högre drevade?
Vart hade du läst det?

Håller med om att dom är för högt drevade, åtminstone för skogsåkning.
Jag kör nu med C3 Powersport remdrift på min Pro 13.
2.51 i utväxling. Verkar vara melodin. Maskin matar på fint. Känns som den drar igång mattan snabbare. Remmen håller också vilket den inte gjorde före nerdrevningen.

Övre drevet är betydligt mindre än polaris original, men det är en rem med kortare delning=fler kuggar i ingrepp.
 

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
Grymt snygga färger iår. Coolt med ett gamalt concept som SKS, dock så är frågan varför de behåller Assault? Om inte Swb Assault kommer vara betydligt billigare än övriga modeller så lär klappast många köpa dem även fast de kommer i coola utföranden.


De kan ju lika gärna skrota Swb Assault till 2017 och komma ut med en SKS med 144".


Synd att de inte satsar på en längre 600 på samma sätt som de gör med 800 maskinerna som lackad boggie etc...
 

kricka_

Aktiv medlem
6 mar 2013
70
0
6
Kiruna
Här blir det också att boka en SKS :) Första gången man förhandsbokar en skoter :D
Tidigare bara köpt obokat. :)
Helt ny på detta med förhandsbokning, får man välja matta? Såg att den förhandsbokade SKS:en sitter det en peak 2.25 på och på den röda sitter det en serie 6 matta. Då blir ju problemet vilken matta man skall välja . Tror peak hade passat mig bättre då föret jag kör på är tösnö eller stenhårt.
Kul när man får reda på mer om snowcheck med mera då jag inte har en aning om vad det innebär.
 

fire02

Välkänd medlem
4 feb 2012
142
0
16
Piteå
Nån som har en aning om styrstången från dom korta axys passar på 2016 RMK/SKS??
Borde ju passa då framdelen av chassit ska vara samma!
Kört brp hela livet förutom 2012/13 då man satt på en proclimb och var INTE så att lära mig tycka om "horisontellt" styre som arctic och polaris kör med.
Säkert många som trivs med det men INTE jag så håll dessa åsikter för er själva utav fråga är OM det går.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Nån som har en aning om styrstången från dom korta axys passar på 2016 RMK/SKS??
Borde ju passa då framdelen av chassit ska vara samma!
Kört brp hela livet förutom 2012/13 då man satt på en proclimb och var INTE så att lära mig tycka om "horisontellt" styre som arctic och polaris kör med.
Säkert många som trivs med det men INTE jag så håll dessa åsikter för er själva utav fråga är OM det går.
Klart att det går att bygga om till liggande styrstång, men det är inte billigt, ca 5000kr för bakre pyramiden och 2000kr för styrstången, 700kr för styrstag och sen säkert någon detalj till. Svårt att se exakt då reservdelslistorna för my16 inte är släppta än. Men räkna med 10000 så är man safe.
Sen kommer inte fotstegen passa direkt längst fram då korta axys har bredare fotsteg.
Har själv funderat att bygga om en kort pro ride till vertikal styrstång, men det blev enklare och billigare att korta ner en rmk...
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Förbannat sugen blir å höra på inbyte när priserna kommer, synd att de inte fanns nå snowcheck varianter på 600an. Annars blåa SKSen jävligt läcker.