Polaris 2016

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Troligtvis alldeles för tidigt att starta denna tråden men tänkte bidra med denna inside info postad på dootalk.

"i just got back from riding in Chile with the Burandts Backcountry Adventures crew and had to ride a polaris pro.

As well while we were down there the last day before we left 3 polaris engineers showed up to test the 2016 pros but unfortunately we didnt get to see them and couldnt get them drunk enough to spill the beans. They did say to expect a new chasis!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Mellan Rush och Axys är det väl lika lite skillnad som mellan XP och XM? Det är väl i princip bara plast som skiljer eller?

Så att klä om RMKn i lite Axysplast räcker väl inte för att kalla det för nytt chassie??
 

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Jag är inte helt 100 på vad som skiljer, men mer än plast är det iaf. T.ex så passar inte motorn rakt av mellan chassina
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Är väl ganska självklart att det kommer ett halvnytt chassi, med ny bulkhead så att nya motorn passar. I övrigt tror jag inte det blir så mycket nytt.
 

kingsnow

Välkänd medlem
23 jan 2010
347
5
18
Jaha dom har koll på att varken Arctic eller Ski-doo kommer med nått nytt med mer effekt:)
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
Jaha du har löst problemet? Konstigt att det säljs drop in kit där man säljer nya kolvar och ev. topp för att motverka problemen?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Jaha du har löst problemet? Konstigt att det säljs drop in kit där man säljer nya kolvar och ev. topp för att motverka problemen?
Det är väl inga hemligheter att det är en stor del i problemet, eller är det nyheter för dej?
Sen är det väl Ingen större fördel att dom ibland verkar stoppa i 700-kolvar i 800an, (inte bokstavligt talat men onödigt små kolvar)

De flesta drop in kiten försöker väl just gå runt problemet med de höga sidokrafterna, vissa med bara nya kolvar andra med nya högre kolvar tillsammans med att chimsa upp cylindern.
Finns även firmor i staterna som "lever på" att montera längre vevstakar i dessa motorer vilket väl egentligen är det enda helt säkra sättet att minska sidokrafterna. Hade inte sagt nej till en Indy Dan Long rod motor med tre års garanti!
 
Reactions: Jonathan90

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
satan vad jag länktar tills dom släpps föutom nytt chassie o motor så kanske dom skulle höja kammarna lite för vara med i konkuressen? :)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Vet inte om detta tagits upp men ganska kul att Polaris har en enkätundersökning om Power Packages. 5-90 hästkrafter extra innehöll kiten. Fyllde just i enkäten och måste säga att det hade ju varit fränt att kunna snowchecka en ny 16/17 Rmk med bigbore eller turbo!:eek:



http://www.polarisindustries.cvent.com/Surveys/Questions/IDConfirm.aspx?r=00000000-0000-0000-0000-000000000000&s=f2a5a1f8-bb9d-40dd-8fda-c294d0025cc2
Problemet är väl att vi på denna sidan pölen aldrig får samma erbjudanden som på andra sidan. Alltid bättre räntor på finansieringen, längre garantier, bättre försäsongsbokningspremier etc på amerikanska marknaden. Scandinavian Beast är ju ett bra exempel, det är en standard RMK i grunden som har en massa plockgodis som en amerikansk köpare inte betalar en spänn extra för om han/hon försäsongsbeställer. Här i Svea rike är den jämförelsevis skapligt prissatt ändå men ändå dyrare än en std RMK.
Jajja, jag längtar hursomhelst tills min Scandibeast kommer =)