Montera S-36 framvagn på Freeride xm?

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Skulle vilja ha en mer lättbryten freeride till vintern och funderar på smalare framvagn, vet att några har monterat s-36 framvagnen på FR, men hur blir dom att köra, förutom vingligare? Blir dom mkt högre i fram med org.dämparna och hur myck märks de på skidtrycket.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Utan att göra om a-armarna kan du inte använda originaldämparna.
En del kortar dämparna istället men det är besvärligare och dessutom sämre om du t.ex kröker en s36 a-arm på lördan och vill panikskruva dit standard för att kunna köra söndag.
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
De är ju sant men jag har läst om flera som har kört med dämparna som dom är utan att göra om a-armarna. Har för mig att de skiljer 1/2" i längd. Finns de plats för att borra nya hål i a-armen?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Fungerar utmärkt att borra nya hål. Är mm precision men det går.
På ena armen fick jag slipa av en svetts som stack upp lite. alltså inte försvaga den bara snygga till den för att det skulle gå fritt.

Du har ett litet hål på S36 armarna under det vanliga hålet.
Underkanten på det hålet ska vara ungefär underkant på nya hålet.
Men jag försköt hålet någon mm i sidled också men minns inte på rak arm åt vilket håll. Men det gjorde jag pga det skulle ta i på insidan annars så det ser du nog när du börjar.
Så du ska inte bara ta en borr å göra det lilla hålet större för då kommer dämparn för långt ner så det mest troligt tar i och du får inte dit muttern. Du ser på bilden vart muttern suttit så ser du det är tajt åt alla håll.
Jag började med det ovannämnda hålet. satt dit dämparen och borrade genom den så du träffar rätt på andra sidan

Jag körde så ett år och fungerade klockrent =)

Har man som jag kanske köpt en Freeride men skulle haft en Summit är detta ett mycket prisvärt alternativ.

Kort inte dämparen. Då tappar du fjädringsväg. Minns inte siffrorna nu men både Freeride och Summit har samma slaglängd på dämparna. så då kommer du slåigenom för tidigt om du kortar av dom

2014-04-02 14.37.522.jpg
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Fungerar utmärkt att borra nya hål. Är mm precision men det går.
På ena armen fick jag slipa av en svetts som stack upp lite. alltså inte försvaga den bara snygga till den för att det skulle gå fritt.

Du har ett litet hål på S36 armarna under det vanliga hålet.
Underkanten på det hålet ska vara ungefär underkant på nya hålet.

Båda mina S36 kit har jag borrat om genom att borra exakt i det lilla hålet. Inte vid sidan av eller ovan/nedanför. Då ska man rent matematiskt hamna jävligt nära det ideala
Har svetsat fast en 4mm tjock bricka på örat på a-armen för att få ut skruvskallen från svetsen istället för att slipa bort svets.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Båda mina S36 kit har jag borrat om genom att borra exakt i det lilla hålet. Inte vid sidan av eller ovan/nedanför. Då ska man rent matematiskt hamna jävligt nära det ideala
Har svetsat fast en 4mm tjock bricka på örat på a-armen för att få ut skruvskallen från svetsen istället för att slipa bort svets.
Jag fick slipa på svettsen innuti a-armen. så skulle jag borrat mina hål rakt igenom hadde inte dämparna gått dit oavsett muttrar brickor mm. Men lär väl vara som allt annat varierande passform =)

Men gör det du känner blir bäst. Kolla om det finns utrymme för att sänka dämparen så långt så du kan borra rakt igenom lilla hålet eller så gör du enligt min beskricning så behöver du inte svettsa mm.

Jag borrade ett till litet hål precis ovanför det lilla hålet som finns. Så slipade jag bort den lilla metallen som blev kvar mellan hålen och sedan tog en större bor. Men fick finjustera det sista med en dremel.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Jag gjorde ingenting alls ifjol, inget borrande eller kortande. Slängde på en S36 och satte dit originaldämparna. Den står några cm högre och hade inga problem med skidtryck, att det tog emot eller någonting. Åkte nog ca 100 backcountry-mil efter att jag satte på S36 mitt i säsongen.

Blir som natt och dag att få den på kant jämfört med innan tack vare kombon av smalare och högre.

Detta var på en '14.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ne det är RAS2. S36 är den vanliga Summit framvagnen som är 36tum (91cm) mellan styrstålen.
Freeride är 38tum

Att montera utan att modda armarna är inget jag rekomenderar.
Stötdämparen ska fungera som stopp då den fjädrar ut helt. med S36 och freeride dämpare blir det övre kulleden som blir stopp. Sliter säkert till sej med tiden men känns inte bra.
Tänk dej ett hopp och den fjädrar ut snabbt och hårt så kulleden går av. vad tror ni händer när ni landar?

Ur skråkörnings syfte är det inte häller välkommet med högre front. det motverkar lite effekten av att den blir smalare. Jag kör fox på summiten och ökar jag trycket så det blir högre märks det direkt att den blir tyngre att bryta.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Ur skråkörnings syfte är det inte häller välkommet med högre front. det motverkar lite effekten av att den blir smalare. Jag kör fox på summiten och ökar jag trycket så det blir högre märks det direkt att den blir tyngre att bryta.
Fast det har ju inget att göra med höjden utan att du inte får "hjälp" av dämparen då den är för hård. Var likadant på Freeriden innan jag bytte framvagn om jag ställde dem för hårt.

T3 är ju högre än någonsin för en Ski-Doo så med det resonemanget skulle den vara trög att lägga ner när alla som testat säger precis tvärtom.



Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
T3 är ju högre än någonsin för en Ski-Doo så med det resonemanget skulle den vara trög att lägga ner när alla som testat säger precis tvärtom.
Skulle jag dra till med en gissning till den verkliga anledningen att dom höjt T3 fram är att med det förlängda kedjehuset sticker drivhjulen ner så långt under buken att om dom inte höjt den så skulle folk kröka drivaxlar på löpande band.

Vilket inte är någon omöjlighet även om den är höjd
 

Okeido

Aktiv medlem
15 mar 2009
84
0
6
Nya T3 framvagnen har väl längre dämpare? Är det någon som har exakt koll på de olika dämparna. Har försökt räkna om detta enligt information på nätet.

Freeride XM Kyb 40 R dämpare 16 15/16"
Nya T3 dämpare 16 7/8"

Skillnaden blir i så fall endast 1.5875 mm.

Har jag fått fram felaktiga uppgifter? Om ovanstående uppgifter stämmer kommer KYB 40 R dämparna sitt som handen i handsken på den nya smalare framvagnen.

Är det någon här som har CC måtten för T3 dämpare samt Kyb 40R dämpare?
 

markkus

Välkänd medlem
5 feb 2005
184
0
6
Halvt OT, men har en Freeride -11, 154", vill ha den mer lättbruten, men inte byta de nyrenoverade original-dämparna, ska jag satsa på S-36 eller RAS2?

Mvh Markus
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Fick tag på en framvagn på skoterndag. Hade suttit på en -14 Boondocker i ca15 mil för 3000:-! Har monterat ena sidan nu. Freeride dämparna var 430mm och Boondocker 420mm. Som någon skrev tidigare så blir vinkeln för stor på övre kulleden och tar i godset om man kör med dämparna som dom är. De blir till att borra nya hål snett nedanför dom gamla. Ser ut att bli skaplig skillnad mot orginal:)

https://www.dropbox.com/s/udbw798ru4ca112/2014-12-13%2023.44.33.jpg?dl=0