49 Ranger 2015

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Så du tror inte att Lynx fixat detta till den här säsongen och skulle en 49Ranger 800 gå varmare än en Boondocker? Även om den har längre matta än BD:n.....
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Första rapporterna från ryssland där de kör sina nya rangers för fullt är övervägande positiva, men den nya lägre rutan är lite av en besvikelse tydligen eftersom all snö kommer rätt i ansiktet om man sitter och kör. :( Det bildas också turbulens bakom rutan som gör att mätarna fort blir snötäckta.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Men ryssland hit och ryssland dit. Jag kan ge en direktrapport från Sverige.

Min kusin har hunnit 40 mil med sin 49a och farsan väntar på leveransen av sin nya 49a. Och jag kan såga att det är så chassit skulle ha varit konstruerat från börjat. Inte helt åt helvete för tungt som den förra 49an. Boggin börjar äntligen bete sig ordentligt, nästan lika bra som en rcg-boggi. Skotern är riktigt lättkörd. Fyrtaktaren är lite vinglig av sig men den är lättkörd och den går bra i snön. Enda nackdelen är den elektroniska gasen som omöjliggör montering av vänstergas, dåligt brp skärp er för fan.
Angående tvåtaktaren så är den en riktig succé. Till skillnad från förra 49an så är den lättkörd förutom att fanskapet fortfarande rycker mellan tomgångsvarv och drivningsvarv på krypkörning, boggin beter sig som en riktig boggi och tack vare flippen så kan man backa ordentligt.
 
Last edited:

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Men ryssland hit och ryssland dit. Jag kan ge en direktrapport från Sverige.

Min kusin har hunnit 40 mil med sin 49a och farsan väntar på leveransen av sin nya 49a. Och jag kan såga att det är så chassit skulle ha varit konstruerat från börjat. Inte helt åt helvete för tungt som den förra 49an. Boggin börjar äntligen bete sig ordentligt, nästan lika bra som en rcg-boggi. Skotern är riktigt lättkörd. Fyrtaktaren är lite vinglig av sig men den är lättkörd och den går bra i snön. Enda nackdelen är den elektroniska gasen som omöjliggör montering av vänstergas, dåligt brp skärp er för fan.
Angående tvåtaktaren så är den en riktig succé. Till skillnad från förra 49an så är den lättkörd förutom att fanskapet fortfarande rycker mellan tomgångsvarv och drivningsvarv på krypkörning, boggin beter sig som en riktig boggi och tack vare flippen så kan man backa ordentligt.
Det låter ju hoppfullt, här for all snö med senaste regnvädret.. Skyller allt på SMHI...
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det låter ju hoppfullt, här for all snö med senaste regnvädret.. Skyller allt på SMHI...
Jag vågar inte kommentera vädret då det har varit så olika beroende på plats.

Dock kan jag säga att jag efter det nya 49an är riktigt besviken på den gamla. det är såhär den skulle ha varit konstruerad från början. Ingen jävla trams med en värdelös tung pps-boggi utan använd en riktig rcg-boggi istället. Jag kan säga att scandic 600 med sin rcg-boggi fortfarande är överlägsen länsstyrelsen i Norrbottens commanders med pps-boggi som vid de värsta förhållandena har problem med att ta sig fram*. I övrigt så är väl inte den nya 49an så mycket att hänga i julgranen, det är som att lynx äntligen insett att dem inte behöver tillverka värdelösa skotrar utan istället tillverka bra skotrar.

*Källa: egen erfarenhet.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Jo, jag var spekulant på gamla rangern när den kom men efter att jag fick höra hur dåligt den gick i snön så blev det nya 59:an istället.. Men nu blir det ranger när de lyckats konstruera en som faktiskt går att köra ospårat.

Måste säga att även med PPS boggien så var 59:an riktigt bra i lössnön, men det kan också vara mycket tack vare den smala framvagenen och LTS dämparna.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Det ska bli intressant å se om den klarar av att hålla nere tempen på motorn när man börjar dra doningen eller sladden bakom den.
 

BamBam

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Men dom är väl inga dragare? Hade en tundra -11 och det va väl inget man hängde en dorning på.

Ska väl vara lågväxel för det men få väl se om en en Commander klarar det, beställt en sån till iår. Men jag hoppas verkligen.
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
helvete va sugen ja blir på den nya 49an, hade bestämt att byta min 49 -13 nästa säsong då min bara gått 180 mil typ...men fan vilken lång säsong de här kommer bli om ja ska längta efter den nya redan nu. Tyckte de blev lite mycke emellan nu i höstas men men, börjar vekna! De verkar ju vara en helt ny maskin.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Eller så väntar du till nästa år och skrattar hånfullt åt oss när du har de senaste nyheterna :)
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
ACE....??? Nejdu! Det är jättetrevliga motorer och har en helt underbar primärvariator, men så länge det finns 2-taktare så är valet väldigt lätt.
Men har vi lite tur så kommer 2016 års Ranger med 800cc och bättre stötdämpare.

Nog hånskrattar du när du kör om oss på rullen med din nya 900 ACE Turbo med sätesvärmare och kaffekokare i handskfacket... ;)
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Haha, ja bara ja kan stå emot att köpa en nu innan snön kommer så går de nog bra resten av säsongen, nu är man ju galet sugen på allt va skoter heter. Skulle få betala 39 emellan, med packbox på den nya. Lät mycke då på en gång, men egentligen så var de nog en bra deal. Betala 115 för min så 35000 back på två säsonger är inte farligt!! Var under snowcheckperioden.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Men vad är det här för cirkelrunkartråd?

49an är fortfarande tung, tungkörd och har dålig boggi som går dåligt i snön.
Att den är lite bättre än förra 49an betyder inte att den är bra.

Skit är skit, förra året var 49an att likna vid skit från Anna Book och i år är den skit från Malin Åkerman, dock skit.
En rmk är som ett vaktelägg doppat i sellerisalt som serveras ur naveln på prinsessan Madeleine.