49 Ranger 2015

BamBam

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Låter bra det smurf, borde ju gå att få den med 44 as kammar. Har oxå funderat på det är ju lite väl höga.. Få se om jag väntar till nästa år lr om man hittar nån till rätt kurs nu.. Lyckas du pruta någon procent?
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Minst 5% bör du kunna pruta tycker jag, mer om handlarn är på gott humör :)
Men utrymme för prutning finns det så man ska inte gå å köpa en ny skoter till listpris, på samma sätt som man inte ska gå å köpa en ny bil till listpris.

Dom har ju lite kreativ matte när det gäller tiden de räknar för montering av tillbehör å så, men enligt handlarens sätt att räkna fick jag 10% rabatt på skoter, tillbehör och montering och enligt mitt sätt att räkna så var det någonstans mellan 7-8%.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Haha "arjeplogarn" dra på dig lappmössan å gå å lägg dig!
Men din dryga jävel.

...håller dock med om att PPS Boggin inte har varit den bästa för djupsnö fram till PPS2 kom ifjol, och angående RCG väger dom i princip lika mycket.
Bra i alla fall att du håller med mig på den punkten. Jag har flera gånger skrivit på forumet att Lynx förstörde commandern när de ersatte rcg-boggin med pps-boggin. Dock lite oväntat att jag skulle få medhåll av en handlare på den punkten.

Ska ni ha en ren och skär lössnömaskin som är det bästa som går att frambringa på det välj en RMK, ska ni ha en mångsidig maskin gjord för våra förhållanden dvs lössnö, lite led, kanske skjutsa någon eller dra pulka eller packkälke välj en boondocker eller ranger 49
Hur ska du ha det? Är 49an "fullt jämförbar" med en rmk eller inte:
Årets ranger 49 och boondocker 3900 är fullt jämförbar med PRO RMK!


Märks att du är handlare, du använder väldigt många ord för att säga väldigt lite.
 

BamBam

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Har du körd nå mera, kanske får hem min till helgen.. :)



Minst 5% bör du kunna pruta tycker jag, mer om handlarn är på gott humör :)
Men utrymme för prutning finns det så man ska inte gå å köpa en ny skoter till listpris, på samma sätt som man inte ska gå å köpa en ny bil till listpris.

Dom har ju lite kreativ matte när det gäller tiden de räknar för montering av tillbehör å så, men enligt handlarens sätt att räkna fick jag 10% rabatt på skoter, tillbehör och montering och enligt mitt sätt att räkna så var det någonstans mellan 7-8%.
 

BamBam

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Funkade faktiskt riktigt bra att dra timmerdorningen med, över förväntan. Känns pigg ändå 😊 , trodde skulle bli tok slött nu då man varit van 800 cc.. Allt positivt med skoter, enda som jag märkte igår i klubb före, rätt extremt var att boggi packade igen rejält med snö. Men berodde nog på att det varit sju grader varmt i fem dagar kanske..
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Funkade faktiskt riktigt bra att dra timmerdorningen med, över förväntan. Känns pigg ändå 😊 , trodde skulle bli tok slött nu då man varit van 800 cc.. Allt positivt med skoter, enda som jag märkte igår i klubb före, rätt extremt var att boggi packade igen rejält med snö. Men berodde nog på att det varit sju grader varmt i fem dagar kanske..
Låter bra, de får bli en beställning direkt efter säsongen :)
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Funkade faktiskt riktigt bra att dra timmerdorningen med, över förväntan. Känns pigg ändå , trodde skulle bli tok slött nu då man varit van 800 cc.. Allt positivt med skoter, enda som jag märkte igår i klubb före, rätt extremt var att boggi packade igen rejält med snö. Men berodde nog på att det varit sju grader varmt i fem dagar kanske..
Jopp, jag har ju dragit med Yetin tidigare och där la man bara i lågen och drog iväg så då märktes det inte ens att det var något bakom.. Men Rangern så känner man att den får jobba mer men det funkar bra ändå.
 

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Nån som vet vilka skillnader det är mellan 15 och 16. Handlarna har ju fått in några 15 från Ryssland som de säljer lite billigare nu. Hade bestämt mig för en 16 men står som och velar nu...
 

V Edge

Välkänd medlem
1 jan 2000
113
1
18
Lappland
Hur går det för 49 ranger 600 e-tec ägarna. Har ni hunnit köra mer så ni kan ge mera recensioner? Nu har väl den "riktiga" 49 rangern funnits i 2 årsmodeller. Skillnader mellan dessa? Positivt och negativt med maskinerna? Är grymt sugen på en må jag säga
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Framvagnen känns vek men det är ju en sjuka på alla rex2, men i övrigt är jag mycket nöjd med den måste jag säga.
 

djabag

Aktiv medlem
4 mar 2010
93
8
8
Är nöjd efter 70 mil på min 2016 600E-tec.
Tycker kanske att skidorna har lite dålig bärighet i djup snö, men det kanske ska vara så och att det beror på min nybörjarhet.

Somliga gammel rävar tycker att 57mm kammar är alldeles för högt och menar att det bara skottar undan snön. Är man bara försiktig med tummen så tycker jag väl att den kommer ur snön bra. Upplever den heller inte så dålig på led trots sin längd, men där är det nog den rörliga bakdelen som gör sitt.
 

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Har fungerat mycket bra. Den går faktiskt backa med. Är likt föregående skribent förvånad över att den fungerar så pass bra som den gör på snabb led.
 

djabag

Aktiv medlem
4 mar 2010
93
8
8
Vad skulle fördelen med detta variatorkit vara jämfört med original ?

Gillar det lugna påslaget i originalet vilket gör att man verkligen kan smyga fram.
 

comsys

Välkänd medlem
29 jan 2006
293
0
16
Norrbotten
de smygande egenskaperna är klockrena men de är på dom högre varven de saknas,. När man måste ta om gasen då finns inget där, de är som att börja om från noll.
 

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Lämnade in min idag för byte av primärfjäder. De hade gjort det på några skotrar med gott resultat. Hade tänkt köpa Kmr kitet men handlarn tyckte jag skulle börja såhär. Som ni säger så smyger den fint men blir heldöd då man ger från stillastående.
 

FnysarN

Medlem
24 nov 2008
43
2
8
Tjena, har en 2016 600 etech. Sjukt nöjd med den. har bytt framvagnen till en ras 2 och samma dämpare som i boondockern. original är ju som några cykelpumpar XD..
Har även bytt ut länksystemet i boggien fram som gör så att boggien blir ''flytande'', boggien är nu likadan som i boondockern förutom flippen längst bak. har bytt till en hårdare fjäder i primären för något högre tillslag(2500rpm)
Flyttade även fram styrstången. och som sagt är jag sjukt nöjd med skotern.
Tog bort krängningshämmarna och det blev som en ny skotern vid skråkörning.
Synd bara att dom inte finns med 800 etech. men 600 driver på rätt fint endå med tanke på mattan.
:):)