Säkerhetsutrustning för skoteråkare

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
I spad-tråden som kom det upp att det inte bara var spade som var viktigt att ha med, så jag tog och sammanställde lite av utbudet av säkerhetsutrustning.

Fyll gärna på med fler tips.

Räddningslina

Biltemas och Classes är ganska stora men har man packbox så går den ledigt ner, annars kan man alltid få plats med Julas lina för den är rätt kompakt. De större är dock mer lättkastade.


Biltema, 23m 299:-


Clas Ohlson, 23m 299:-


Jula 15m, 129:-


Isdubbar



Jula 99.90:-



Clas Ohlson 149:- med visselpipa.

Biltema har tydligen slutat sälja isdubbar.

Första hjälpenkudde


Jula 69.90:-
En väldigt kompakt modell som alla har plats för, endast 10x15x4 cm stor i mjukt fodral så den går klämma in på någon lämplig plats på skotern.


Biltema 99.90:-
14x13x5cm, hård liten väska som har lite mer av allt än den lilla julaväskan.
Finns även lite instruktioner i den hur sakerna skall användas vilket är ett plus. Saxen är dock i rappligaste laget så den vill man nog byta ut.


Jula 129:-
En lite större väska med mer innehåll, den är dock onödigt stor för innehållet så det går stoppa i en del extra i den om man vill. Men eftersom det är en mjuk väska så går den klämma ihop till bara 25x15x7cm.


Biltema 149:-
Biltemas stora första hjälpenkudde, har dock inga mått på den eftersom jag inte har den någonstans men den är nog mer skrymmande än Julas gröna eftersom den har hårt skal.


Clas Ohlson 249:-
Rätt stor med sina 29x20x10 cm, men innehåller väldigt mycket och är lättöverskådlig.

Men sammanfattningsvis kan man väl säga att köp det största första hjälpenkit du smidigt får med dig.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Bra grejor som Mr_Smurf visar. Helt klart viktiga att ha med sig.

Här lägger jag till lite prylar som jag har med mig.

Värmefolie Asaklitt, 160x210 cm från Clas Ohlson, art nr 34-9274 och som kostar 29:- Förpackningsmåttet är 16x11x4 cm och vikt 102 gram. Pris,storlek och vikt gör att man kan ha flera sådana med sig.


Sådana här förpackningar har jag också alltid med mig: Värmepåse "Hot Spot" art nr 34-1976-6 för 49:- (6-pack) hos Clas Ohlson. Storlek och vikt per värmepåse 8x12,5 cm / 32 gram. Har haft nytta av dom några gånger när handskar/vantar blivit genomblöta och ligger på tork "in the engine compartment" .


Naturligtvis har man ju alltid ficklampa med fräscha batterier med sig. Men det kan råka sig att man tappar den, batterierna tar slut eller att den helt enkel pajar i kylan. Därför finns alltid ljusstavar med i min packning. Som vanligt har jag inhandlat mina hos Clas Ohlson. Art nr 34-821, kostar 129:- för en förpackning innehållande30min. vit, 8 tim vit, 12 tim röd och 12 tim grön (lystiden gäller vid +24C, men jag har testat den vita med kortast ljustid vid -10 och den lyste faktiskt nästan 30 minuter ändå). Man böjer, bryter eller skakar staven så har man ett nödljus.


Tändstål är heller inte fel: Clas Ohlson´s "Firesteel", art.nr 34-3115 för 99:- Mått/vikt 14x7 cm / knappt 40 gram

Eller Tändstål designat Bear Grylls. Lite dyrare, i vattentät hylsa och kanske lite bättre. Mått: 24x14x2,3 cm, vete tusan hur dom räknar där), vikt 118 gram. Clas Ohlson art.nr 31-2154 för 199:-


Stormtändare Asaklitt från Clas Ohlson, art nr 31-1039, pris 149:- med måtten 18x11x3 cm och väger 175 gram. Inget jag äger idag, men kan kanske kan vara ett bra komplement till tändstålet, som ibland kan vara lite strul med att få till en go´brasa med. Butangasdriven som kanske, som många andra butantändare, tappar kapacitet vid mycket låga temperaturer.


Räknar jag med längre turer har jag med i ryggan eller packväskan endera en 5 eller 25-liters torrsäck med varma goa kläder och annat bra att ha som inte får bli vått. Storleken beror på var jag tänker åka.
Asaklitt från Clas5-liters, art nr 31-1411-1 kostar 79:- 25-liters, art.nr 31-1411-3 kostar 119:- Det finns också en 15-liters, art.nr 31-1411-2 för 99:- Alla är vattentäta.


I övrigt har jag alltid med mig ett spel/lyftblock med nylonrep och en kapacitet på 1 ton. Väger väl ett kg ungefär, ligger stuvat i facket i dynan och har varit till ovärderlig hjälp flera gånger då man varit ensam och kört fast. Sparar mycket ryggont, svett och svordomar. Minns inte var jag köpte det men betalade högst 200 kronor för det. Det finns ju spakblock för vettiga pengar också, men de tar lite större plats med handtaget.
En yxa och en hopfällbar grensåg bor också under dynan.

Sedan är det ju bra om man vet var man är på jordklotet och kan hitta hem. Så för att hålla liv i mobilen där jag försöker använda GPS och tracking så gott det går har jag alltid mobilladdaren med. Eftersom nuvarande mobil, Samsung S3 inte är vare sig vattenskyddad eller vattentät köpte jag en Otterbox, Länk, http://www.otterbox.se/ till luren. Har för mig att min Otterbox ur Armor serien gick löst på 700-800 kronor.



Svindyr när jag köpte den på Teknikmagasinet förra hösten men är verkligen vattentät och ingen risk att man kraschar mobilen. Går visst t.om att köra över med bilen eller t.om. stridsvagn!!! :shocked: Körde av misstag min mobil i 60 grader :washing: men skalet höll tätt! Finns väl billigare prylar också, men väl värt att tänka på då det kan vara lite si och så med dom IP-klassade lurarna. Också bra idé för de av er som har fastnat i Ajfån-träsket med dess überömtåliga glasdisplayer.

Sedan är det ju så att vi aldrig kan ska eller får förlita oss på att mobiler och GPS jämt funkar. Därför har jag alltid med mig en vanlig hederlig Silva-kompass. Den, tillsammans med en bra karta, kör skiten ur GPS'en när den nya tekniken inte funkar.
Och som vanligt har Clas fått hjälpa mig. Art.nr 34-3737 för 149:- duger gott och väl för att hitta hem eller dit man ska.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Har Slätabjörnen klippkort hos Classes? ;)

Nu bor jag ju vid kusten, så köra vilse är rätt ovanligt. Men det enda jag alltid har med mig är faktiskt ett paket solstickor. (Eller andra valfria tändstickor)
Det är dock bra å ha koll att dom inte drage åt sig allt för mycket fukt...
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Har Slätabjörnen klippkort hos Classes? ;)
Mja, det kan kanske se så ut men faktum är att dom har ett hyfsat bra sortiment med oftast godtagbar kvalité sett till priset. Jag skulle inte ens överväga att handla exakt samma Silvakompass på Intersport för 229 spänn när jag kommer undan med 149 hos Classe. - Sedan är man väl en patriotisk mas också. :bigsmile:
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Engångsvärmepåsarna var ett bra tips, jag hade tidigare värmepåsar som var återanvändbara men de var alltid "förbrukade" när man skulle använda dom eftersom minsta stöt startade värmeprocessen i dom.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Eftersom jag har en XU-förvaringslåda lös så tog jag och fotade hur lite utrymme det egentligen tar att ha med sig bra livräddningsutrustning om man kör till exempel en commander, tundra eller skandic som har förvaringsutrymme bakom dynan.

Jag har tagit det bästa stora första hjälpenkittet (från clas ohlsson för 249:) och det bästa lilla första hjälpenkitet (det från biltema för 99.90). I båda fallen har jag använt räddningslinan på 15m från Jula och så förstås den obligatoriska reservremmen.

Med det största första hjälpenkittet + räddningslina (totalt 1.2kg)

Den tar en del utrymme, men i princip halva urtrymmet är kvar för att packa i annat som kan vara bra att ha med.

Med det lilla första hjälpenkittet + räddningslina (totalt 0.6kg)

Detta tar inte upp något utrymme alls skulle jag vilja påstå, utrymmet på kanten där bredvid batteriet kan normalt inte användas till något vettigt.

Det lilla kittet innehåller ändå det mesta man kan behöva efter leden.
rengöringsservetter, torrservetter, sårförband, andningsskydd, räddningsfilt (som på bilden i inlägget ovan), ett par kompresser, plåster (även skoskav), mitella och brännskadegel.

IMG_1355.jpg
IMG_1357.jpg
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Standardutrustningen i min packlåda är. Rep, yxa, Ekas hopfällbara bågsåg, hmk's hopfällbara spade, kniv, egenkomponerat förbandskit, tändstickor i vattentät förpackning, en rulle toapapper, kaffekanna, kåsor, te, kaffe, buljongtärningar, bryne, tändstål (bara för att jag tycker det är roligare att göra upp eld med stål än med stickor) en bit magnesiumstång, och ett par vikbara sittunderlag. Detta tar upp ca 60% av packlådan. Så det går även ned några burkar bullens och gasolköket och en presenning. Kanske tom får plats med pimpelspöna. ;-)
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet


Jag har beställt hem 50x50mm runda klisterlappar för utomhusbruk med första hjälpen kors så jag kan klistra på packboxarna på mina skotrar, men det var sexpack och jag behöver max tre så om någon fler behöver en klisterlapp så skicka ett privat mess så kan jag skicka en klisterlapp med posten.

Om man har första hjälpen med så är det ju bra om det syns också så de kan komma till användning om det behövs.

Om det är någon som behöver flera så går det beställa från ebay.co.uk

Sexpack
http://www.ebay.co.uk/itm/6No-50x50mm-FIRST-AID-CROSS-Circle-health-and-safety-signs-Stickers-/251101198343

Hundrapack
http://www.ebay.co.uk/itm/100No-50x50mm-FIRST-AID-CROSS-Circle-health-and-safety-signs-Sticker-/251101199782
 

Jaa_kola

Aktiv medlem
16 dec 2012
64
0
6
Norberg


Inget skämt. Jag har alltid med mig minst 2st i väskan när jag ska ut på någon längre bit.
Säkerheten? Slippa gå hem hungrig i kylan och få upp lite energi.
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Mycket bra intiativ att ta upp det här med att ha med sig eventuellt livräddande utrustning! Tror många inklusive mig har gått förbi dom viktigaste sakerna och fokuserat på att ha ett snyggt spadfäste istället.


Sent from my iPhone using Tapatalk