Tystare avgas

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Jag vet att många vill ha så tyst maskin som möjligt därför måste jag dela med mig de senaste jag läst om även om det kommer från forntiden. Enligt Gordon Jenning ska tydligen instucken stinger i pipan dämpa ljudet lika effektivt som en vanligt bakmonterad stinger med mindre ljuddämpare ,,flera db med andra ord!
Man bör sticka in stingerröret till ca 25mm innan skarv mellan mage och revkona för där är pipan inte alls känslig för stingerlängd ut ur pipa. Enligt Gordons tester förlorar man ingen effekt alls om man sticker in den dit eller bara väldigt lite. Halvvägs in i revkona kan man tappa "lite" effekt.


Om någon testat instucken stinger vs normalmonterad och dessutom tänkt på hur ljudet blev så låt höra. Jag ska testa det för jag har stora svårigheter att få min Tc 1000 tystare utan att ha ett kylskåpsstor ljuddämpare.


Det här kan vara gammal bortglömd teknik som funkar bättre än vi kan tro (hoppas jag) Gordon Jenning är ju ingen duvunge så jag tror skarp på det.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Intressant! Har ett spi system på min proclimb och den är märkbart tystare med hela systemt mot bara slutburk, mkt dovare/basigare med std rör, kan ju helt klart ha att göra med stingerlängden? Vet att insticker i spi röret går nästan till "kroken" vid variatorn för jag borrade rätt in i det när jag skulle förstärka med genomgående rör för att ta bort vibrationerna som fick röret att spricka.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Intressant! Har ett spi system på min proclimb och den är märkbart tystare med hela systemt mot bara slutburk, mkt dovare/basigare med std rör, kan ju helt klart ha att göra med stingerlängden? Vet att insticker i spi röret går nästan till "kroken" vid variatorn för jag borrade rätt in i det när jag skulle förstärka med genomgående rör för att ta bort vibrationerna som fick röret att spricka.

Då är det inte bortglömt teknik om inte spi enbart stuckit in stinger för att hålla en viss längd men jag tror SPI vet om ljudsänkningen. Hur långt in i cm räknat tror du stinger sticker in i spi pipan?
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
detta är absolut inte bortglömt, detta står nästan på alla ställen man läser om piptillverkning
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.095
897
113
Stora Blåsjön
Det gör en lite skillnad men räkna inte med några mirakel, Klart kan man få en hödjudd maskin att bli lite tystare utan att chansa allt för mycket så är det väll bra. Men det enda som gör stor skillnad på ljudnivån är en dämpare med kammare, speciellt på fullgas. Dock är en dämpare med kammare inte lika enkel att bygga utan att mottrycket lätt blir för högt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
detta är absolut inte bortglömt, detta står nästan på alla ställen man läser om piptillverkning
Jag har aldrig tidigare läst om " tystare gång" med instucken stinger när jag studerat pipbyggen. Däremot står det överallt att man kan mont stingern vart man vill på pipan och sticka in den utan att nämnvärt ändra effekten. Är det placeringen och instick i pipa du menar är vanligt förekommande så är jag med på noterna.

Om man nu vill prova detta så bör man göra ett dräneringshål på pipans lägsta del så inte den samlar på sig bensin/olje klägg i onödan. Man kan leda ut klägget genom att svetsa på en rörstump + slang som kan dras dit man vill.

Kammarljuddämpare duger jag inte till att räkna ut hur den ska byggas för det är nog så svårt att räkna ut rördim på singelburk mot 3st pipor.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det har skrivts en del om det bla i en teknik artikel av Olav aaen , ski-doo har ju alltid varit överdrivet noga med ljudnivån och har ochså dumpat avgaserna mitt i pipan

"We have developed our own unique silencing system. This system utilizes an internal stinger , which runs from the silencer into the midsection of the pipe. By exiting the exhaust from the midsection where the sound pressure is lowest, we cut the sound in half before it reaches the silencer.

http://www.aaenperformance.com/Snow_Home.asp
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
det har skrivts en del om det bla i en teknik artikel av Olav aaen , ski-doo har ju alltid varit överdrivet noga med ljudnivån och har ochså dumpat avgaserna mitt i pipan

"We have developed our own unique silencing system. This system utilizes an internal stinger , which runs from the silencer into the midsection of the pipe. By exiting the exhaust from the midsection where the sound pressure is lowest, we cut the sound in half before it reaches the silencer.

http://www.aaenperformance.com/Snow_Home.asp

Det va ovärderlig bra info odysse!!!!

Nu blir man än mer säker på att det är effektivt för skidoo går väldigt tyst original.
Det är ju ofattbart bra om man kan halvera ljudet om man drar in stingern till mitten pipa som aaen påstår!?

Jag kollade på mina AAEN pipor men de hade inte indragen stinger och inte mina spi eller org pipor heller. Det kan vara en kostnadsfråga och viktfråga att inte aaen dragit in stingern på alla pipor för det blir lååånga stingers = mer vikt som aaen absolut inte vill ha för de är ju kända för att ha lättaste piporna. Eller så har jag för gamla pipor då de kommer från ca 98"
Jag ska provköra AAEN piporna först för att få en db att gå på innan jag testar indragen stinger.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Vet inte hur långt men gissar på ända fram till kröken, typ 25 cm kanske? Man reagerar iaf på ljudnivån när man byter pipa, lättare och lite vassare ljud med rör (trots lindad pipa).
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Nu vet jag det har mycket med att min SPI pipa är oisolerad och originalen har isolering med värmesköldar. Men SPI Pipan låter högre än original trotts invändig stinger.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Nu vet jag det har mycket med att min SPI pipa är oisolerad och originalen har isolering med värmesköldar. Men SPI Pipan låter högre än original trotts invändig stinger.
Kör du både spi pipan och org pipan mot samma ljuddämpare då?

Jag har nu hittat fler bevis för indragen stinger är melodin för sänkt ljud. Det tycks duga med indraget till 20-30mm innan första skarv mellan revcona och mage men ända in till mitten mage funkar också bra enligt Aaen.
De enda bekymret med indragen stinger är om man vill ändra stingerns storlek, jag ändrar stingerstorlek som byte av kalsonger så jag har funderat ut hur man ska göra då.

Ett sätt är att trycka in grövsta stinger man aldrig tror sig överskrida och strypa ner den just vid mynning ut från pipa,,typ där man normalt stryper stingrar. Ex insticket består av 32mm inv mått men strypningen vid mynning/skarv är 29mm. Då lär strypningen hamna på rätt ställe och inte påverka tuninglängden.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Japp endast original ljuddämpare!!!
Hörs på ljudet att det är mkt vassare och lite högre men inte mycket högre.
Blir säkert tystare av invändiga stingern men högre pga avsaknaden av isolering så dom tar ut varandra.
Om inte annat är invändig stinger platsbesparande.

Är inte så påläst i tryckvågor i ljuddämpare men hur blir det om du tar en av dom tystare slutburkarna med plåtar i som slår sönder ljudet t.ex SPI och tar av röret från den och gör 3 nya hål och stoppar ut dina stingers i dom ner i burken?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Japp endast original ljuddämpare!!!
Hörs på ljudet att det är mkt vassare och lite högre men inte mycket högre.
Blir säkert tystare av invändiga stingern men högre pga avsaknaden av isolering så dom tar ut varandra.
Om inte annat är invändig stinger platsbesparande.

Är inte så påläst i tryckvågor i ljuddämpare men hur blir det om du tar en av dom tystare slutburkarna med plåtar i som slår sönder ljudet t.ex SPI och tar av röret från den och gör 3 nya hål och stoppar ut dina stingers i dom ner i burken?
Du kör en skidoo summit ser det ut som? Skidoo tycks ju ha instucken stinger på vissa pipor och modeller så ev har din org pipa instucken stinger ???

SPI slutburk är en bra ide den kan funka om jag har tur. De jobbiga är att jag måste först köra 3 separata dämpare för att känna av ev förlust med en spi burk.

Har du eller någ en spi burk till salu?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Japp är en 14 summit 800 e-tec.
Ne originalen har ingen instucken stinger.

Tror du är mer insatt i tryckvågor mm än mej så jag vet ej hur tryckvågorna i burken blir men då den är helt öppen med plåtar på sidorna borde inte burken skapa så kraftigt mottryck.

Och enligt mina erfarenheter så låter det så mycket skönare med flera pipor in i samma burk än en burk/pipa. Däremot har jag inte hört tripplar med en/flera burkar.

Borde inte vara några problem att hitta någon beg slutburk på t.ex blocket då burken är samma till alla märken. bara olika röranslutningar och fästen
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Om en 14" Summit inte har instucken stinger blir man tveksam att det ger så mycket lägre ljud med instick :confused:

Jag har absolut ingen koll på kammarljuddämpning men vet att returvåger förekommer i den typen av dämpare och de utnyttjas av fabrikanterna för att få bra register. Man kan glömma att få till en egen kammardämpare som funkar bra till tvåtakt (utan turbo).
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Hur menar du nu. att dom borde ha instucken pga dom är så tysta?

Känns inte som det borde vara några problem att bygga en själv. Tittar man in i en sådan burk är det ju inte direkt rocket science. Är bara en tom burk med plåtar i.
Som vad jag vet är samma innanmäte från en ski-doo 550 till en AC 1000.
att det är samma är inget jag vet men då dom använder samma "design" på burk oavsett modell gissar jag dom har en produktion på burkar som dom sedan svetsar på tillhörande rör/fästen på. Borde rimligtvis vara någon form av mottryck justering men kanske sitter i inloppsröret?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.095
897
113
Stora Blåsjön
Hur menar du nu. att dom borde ha instucken pga dom är så tysta?

Känns inte som det borde vara några problem att bygga en själv. Tittar man in i en sådan burk är det ju inte direkt rocket science. Är bara en tom burk med plåtar i.
Som vad jag vet är samma innanmäte från en ski-doo 550 till en AC 1000.
att det är samma är inget jag vet men då dom använder samma "design" på burk oavsett modell gissar jag dom har en produktion på burkar som dom sedan svetsar på tillhörande rör/fästen på. Borde rimligtvis vara någon form av mottryck justering men kanske sitter i inloppsröret?
Nu gör du en väldig förenkling av vad det är. Visst är designen väldigt lika men vart man kastar in plåtarna gör en väldigt stor skillnad på slutresultatet. Strypningen sitter inte bara i stingern utan dämpare och ljuddämpare fungerar tillsammans. Strypningen för att få rätt mottryck avgörs dels på inloppet, vart "plåtarna" sitter och utblåset.

Den dämpare jag bygde till turbon fungerar väldigt bra och det är en väldigt enkel kammar design som är relativt lätt att justrera mottrycket på. Vid första försöket blev den något tight med 2,5" utblås men den blev riktigt tyst, lät mindre än original på full gas. Sedan bytte jag till 3" utblås och nu funkar det riktigt bra dock låter den lite mer än original nu, men fortfarande helt ok mot hur trimmade turboskotrar brukar låta från dom större tillverkarna. Nu hjälper ju givetvis turbon att göra denna enkla dämpare mer effektiv men jag tror grund designen skulle funka väldigt bra på en sugmotor också, då man enklelt kan prova med olika grova utblås.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jo som jag skrev är jag inte så insatt i tryckvågorna som uppstår i en sådan burk.
Självklart vet jag ljuddämparens motstånd är viktigt och gissar det är någon form av strypning på in/ut blåset i dämparen men skulle tro själva plåtarna är samma inne i dämparen mellan dom olika modellerna eller?

Har du någon bild på hur du byggt dämparn till turbon?
Hoppas övriga turboåkare följer ditt exempel och gör lika då som du säger fabriks kitten oftast väsnas onödigt mycket för våra svenska fjäll.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Instuckna stingers dämpar ljudet väldigt effektivt, iallaf.det jag testat då man körde 3cyl.polarisar, med trippel rör från slp&psi.(dom hadde små separata fullflödes dämpare)
kommer ihåg en storm 800, vars jag testade olika lösningar på, där var det enorm ljud skillnad.
På dom psi rören var stingers ca.25cm.indragna.
Säkert kan det skilja mellan olika pip typer/ljud dämpar utformning.