nån som kör grävmaskin här inne?

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
tjena!
har börjat funderat på att ta grävmaskinskort och börja jobba inom entreprenad branschen. Men fundera om de finns nån\några här inne som kör grävmaskin om dagarna som kan va bussiga och svara på några frågor. vore jätte tacksam för svar
PMA gärna
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jag själv jobbar inte med att köra grävare, men lastbil och hjullastare men hade gärna kört grävare också då det är riktigt kul. kört lite på lek hos en som har 2 maskiner. det största problemet är väl att få jobb efter man fått förarbeviset för grävare då dom flesta företag vill ha folk som har kört hela sitt liv, och till viss del förstår jag dom då det är en väldig skillnad på hur fort det går. för en som just börjat köra tar det tid innan man får upp farten och det vill/har företagen inte råd med tycker dom, men samtidigt så måste dom ju snart börja släppa in yngre då det mest är äldre som kör, och det är samma sak inom åkerierna, mycket äldre som kör lastbil också
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
tackar!
jaa jo jag har läst en hel del om att företag helst vill ha en pigg och alert 20åring som kan allt och har 30års erfarenhet... skämt och sido förstår man till visso det också givetvis. Men det är ju som du säger att det är många äldre som kör som senare kommer gå i pension. direkt när jag gick ut skolan körde jag en ec45a åt farsans polare. var jag och en till som turades om att köra och va spadgubbe. Sen blev de höst och jag började jobba som fraktansvarig på en industri som jag jobbar på än idag.
Helst av allt skulle man ju vela ha kortet via arbetsförmedlingen men de är en omöjlighet nu när jag är fast anställd. Men känner att jag skulle vela satsa på entreprenad branschen och då kan ju kortet vara värt att ta.
har även funderat på lastbilskort men är ju en lite speciell bransch det också nu med alla utländska bilar som kör i Sverige. Har läst på om grävmaskinister i Norge och dom verkar känna riktigt bra men det är ju det där med att få förtroende direkt efter kortet, men för eller senare måste man ju komma in på nåt höger det är ju precis likadant med skogsmaskiner, lastbilar, hjulastare och allting. Man kör ju inte som en med rutin från början
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
Är själv inom den branschen med lite erfarenhet men med förarbevis för grävare och hjullastare, idag går jag utan jobb pga ovanstående, man är inte proffs direkt från bänken och företag anser sig inte ha råd att lära upp nya samtidigt som majoriteten av dom som kör maskin idag börjar vara till åren. Ett generationsskifte är snart ett faktum och det är lite tråkigt att vi ungtuppar inte kommer få äran att lära oss av dom som idag är proffs. Entreprenadbranschen är minst sagt en pressad bransch.
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
funderar främst på möjligheter på att få jobb, lön och framtidstron inom branschen.
OKej Raave via vem tog du dina kort? jaa det är som du säger..
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Pressad bransch? Helt klart.
Helt klart är också att det inte är bara de yngre som ratas av AG. Är själv arbetslös sedan en längre tid. Har förarbevis hjullastare, men inte kört yrkesmässigt på ett antal år. Även i flera år kört materialhanterare på skrotgård och kortare tid grävmaskin. Har inget yrkesbevis för dessa men önskat formell utbildning av Arbets"förmedlingen" med ett stort NEJ till svar.
Dessutom har jag mycket lång erfarenhet inom bilbranschen och har sökt flera arbeten som arbetsledare/verkmästare. Nu senast fick jag nej tack av ett företag som för 10 år sedan ville ha mig som verkstadschef, ett jobb jag då tackade nej till eftersom jag då strax innan blivit engagerad i ett likadant jobb med bättre villkor på annat företag. Motiveringen nu var att "bättre kvalificerade" gått vidare. - Besökte företaget ifråga för ett par veckor sedan av ren nyfikenhet för att se vad för förmåga dom anställt istället för mig. Var det en människa i 30-35 års-åldern som hade lite erfarenhet tro? Kyss mig där bak! Det var en ung finnig snubbe som gått ut gymnasiet för max 2 år sedan och efter lite forskning bland killarna på "golvet" så framkom det att han inte hade någon erfarenhet alls från branschen, men att han tydligen hade några poäng från högskola, men ingen arbetsledar eller fordonserfarenhet!!!

Nu står det ju i snart sagt varenda jobbannons "Du förväntas ha adekvat högskoleutbildning för att klara detta jobb". Och det oavsett om det är psykolog eller korvgubbe dom söker.
- Så det vete f#n, det lutar nog åt att jobba kolsvart med att reparera bilar och skotrar åt folk, ta hyfsat betalt och fondera hälften av intäkterna i en egen "pensionsfond".

Ja konstigt är det! (Ursäkta för OT)

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Få jobb sommarsäsong är inget du behöver oroa dig om iaf, fast man kan ju behöva jobba på annan ort också.
Vill man jobba så är det bara jobba. Ring runt osv. Kanske du får börja med en spade ett tag :)

Fast om man är totalt värdelös och inte lär sig/lyssnar, då är det svårt :D

Jag har kört grävmaskin i 15 år typ och andra maskiner.
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
okej, jaa det byggs ju nå makalöst här i storstäderna och även i Norge så man tycker att det inte borde va så svårt att få förtroende. Man får väl gå på en lite lägre lön i början då bara. Vad är de för grävmaskiner du kör och vad kännar du ``jagheterdaniel´´
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Grävmaskiner verkar vara lukrativa som fan, här i stan står det en grävmaskin på varannan gård.
-Begriper inte riktigt hur folk räknar hem dom, har själv aldrig grävt ett hål eller tänkt tanken ens.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Grävmaskiner verkar vara lukrativa som fan, här i stan står det en grävmaskin på varannan gård.
-Begriper inte riktigt hur folk räknar hem dom, har själv aldrig grävt ett hål eller tänkt tanken ens.
Är inte det varje pojkes dröm att köra grävmaskin, och nu när det finns mängder av mindre maskiner som inte är så farligt dyra så köper nog många en egen maskin som man har några år och gör dom jobb som behövs göras åt en själv och sen säljer iväg den för nästan samma pengar man köpte den för.
Skulle nog gjort så själv bara för att det skulle va lite kul även om det bara skulle bli hälften så bra och ta 5gg så lång tid så skulle det nog vara värt det :)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Grävmaskiner verkar vara lukrativa som fan, här i stan står det en grävmaskin på varannan gård.
-Begriper inte riktigt hur folk räknar hem dom, har själv aldrig grävt ett hål eller tänkt tanken ens.
är ju så att man slutar inte med leksaker, man byter bara till större leksaker. hade själv gärna haft en grävare och så en växlare så man kunde flytta på den samt köra lite grus mm, men det får vänta då det inte är gratis om man säger så.

visst får man säkerligen sommarjobb. var så jag började när jag gick ut transport för 1 1/5 år sen, och har sedan dess kört extra, och det klarar då jag mig på, nu i höst har jag nästan haft heltid sen i somras men dom ringer ju när fan som helst. det värsta jag varit med om är när dom ringer halv 11 en tisdagskväll och vill jag ska börja då kl11
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
jagheterdaniel, ser att du bor i luleå, vilka kör du grävare åt om man får fråga? och då kan du väl ge ett gott ord åt din chef att en skotertokig och halvduktig maskinist söker jobb! ;)
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
jaa det är ju desto svårare att få jobb under vintern än om man gemför med under sommaren. Drömmen vore ju att köra 3-4 år kanske 2 i Norge och 2 i Sverige och sedan starta eget. Gick själv ekonomi i 3 år så har träglat mig igenom en och annan bokföring.... Men om de krisar sig allt för mycket får vi skotertokiga köra skoter hela vintrarna!
Nääe men är det någon här inne som nyligen tagit kort då som kan säga hur mycket dom gav för det och hur det gick till.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
om du hittar ett företag som vill anställa dig men du inte har förarbeviset så kan dom se till så du får ett utbildningsbevis. gäller precis samma som förarbeviset. eller enda skillnaden är egentligen att efter ett visst antal timmar så ska man lämna in arbetsgivarintyg till TYA och då få ett förarbevis. alla börjar med ett utbildningsbevis och sen får man då förarbeviset. men man kan lika gärna köra på utbildningsbeviset, många som kört på det livet ut.

men då ska man hitta ett företag som vill anställa dig, en kompis har gjort så. och det bästa är att jag tror inte det är nån kurs alls, utan man får det för att man är och "tränar" på jobbet
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
skidoo 440, jag tog som sagt mitt förarbevis eller som polarisindy400 säger mitt utbildningsbevis via komvux för ett år sedan. 2400 kr var jag själv tvungen att betala. Var några där som gick privat och har för mig att dom fick betala kring 9000 kr i veckan sen varierade såklart priset om man vart klar efter 20 veckor eller 30 veckor, vanligtvis om man är någorlunda begåvad så är man klar efter 20 veckor 20x9000=180 000 om jag inte är allt för full :)
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
vafan 180 papp betalar jag aldrig! jag kan köra och dränera en kåk är ju inte direkt nåt avancera.. måste ju finnas nån lättare väg än att slänga iväg ett kvartsår och 180 000kr ?
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Jag har kört allt mellan 1.5-60ton typ.
Körde två säsonger åt Hedströms lastmaskiner, han är duktig på att ta in oerfarna och ge dom en chans.
I somras körde jag åt Wikströms schaktmaskiner från Boden, dom är inte heller omöjliga. Många yngre som kör åt dom.

Bara ta upp telefonen och ringa. Men i november är det inte lätt att få jobb :/ Som tur är så har jag jobb åt Svevia på luleå flygplats hela vintrarna :)


Man ska väl ha 4500 timmar/3 år innan man får yrkesbevis och full lön. Men dom flesta får full lön från början iaf.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Jag har 33 i grundlön. Men jag kör bara kring luleå. Har fått masa erbjudanden om att köra kring gruvorna med bättre lön. Men pengar är inte allt då jag har två barn hemma.