-11:as Rmk Assault "limphome"?

moggemx

Aktiv medlem
1 jan 2000
80
0
6
Är det någon här som är haj på hur skyddsfunktionerna i ecu:n fungerar?

Problemet jag har med min 11:as Rmk assault är att den börjar bryta/feta på när jag håller fullt ibland, vart förbannad en gång och fortsatte att hålla fullt när den bröt, slutade då med att den bara gick på en cylinder.
Skruvade av tändstiften som var blöta i bränsle och rengjorde och startade och körde vidare sen.

Verkar främst uppkomma när maskinen är riktigt varm.
Så min fundering är om det är avgastempen som börjar skena och Ecu:n fetar på för att förhindra haveri måntro?

Ska tillägga att detta problem uppkom ~20mil efter att jag bytt till wössner kolvar samt en SLP topp efter ett kolvhaveri.

Fungerade klockrent första 20milen men sen kom det som smygande och blev värre och värre, i början kände jag bara att motorn kändes konstig mellan varven på fullgas, och tillslut så kunde jag bara gasa till så bröt den.

Har ingen PC5 på den (som slp rekommenderar med toppen) men han som repade cylindern och sålde toppen åt mig menade att jag inte behöver det med enbart toppen.
Första tanken var att det var det som var felet, men varför skulle den då fungerat de första 20 milen?

Kompen ligger på 9bar på båda cylindrarna kall, så nåt kolvhaveri lär det inte vara.
Kom på nu att jag tror jag glömt att kolla avgasportarna, det ska kollas imorgon!

Nån som har några ideér?
 

moggemx

Aktiv medlem
1 jan 2000
80
0
6
Ska tillägga att den inte heller ger nån felkod på displayen när detta uppträder.
 

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
Jag har haft liknande på min maskin sen ny, (kan bluddra av/bryta av) vid fullgas repa.
Har bedrövlig tomgång till och från.
Är fortfarande ett frågetecken för mig varför!

Bytt en del grejor oxå.. spridare,brytare i gashandtag, tps bytt 2gånger, ställt om tps 5-10ggr...

sry för trådkap ;)
 

moggemx

Aktiv medlem
1 jan 2000
80
0
6
Inte någon varvstopp, går helt perfekt annars, har försökt provocera fram det i olika situationer på alla sätt och verkar inte vara nåt elektriskt glapp eller så heller.

Emellanåt kan man hålla fullt hur fint som helst, men sen efter ett tag så kan den börja jävlas efter typ en timme, andra gånger så hinner man bara varmköra och första fullgasrepan så blöar den ner sig.

Känslan jag fått är att det kan vara avgastempen som börjar skena som sagt, men känns inte helt vettigt då den kan göra det när pipan nästan är kall/oplågad också.

Hur brukar det bete sig om nån av avgasportarna kärvar? Brukar det dra upp avgastemp eller går den bara dåligt då?

nu är det ju förra vintern jag körde sist med den så kanske kan komma ihåg vissa saker lite fel också!
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
kollat tändkablarna? dom har en tendens till att lika och skava mot slangarna till avgasportarna. Så du kanske får överslag i ena och därför ingen felkod och bludder?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Har du kollat så solenoiden till avgasportarna sluter helt tätt och även att plastböjen mellan slangen och solenoiden är hel.
Sen är det inte helt ovanligt att avgastempsensorn lägger av. Då kan dom funka ibland och ibland inte, så gjorde iallafall min sensor när den gick sönder. Dock märktes inget på gången på motorn då jag inte har någon mapp som påverkas av avgastempen (men jag kör vipec).
Sen har jag varit med om en tps som funka när motorn var kall men efter 15-20 minuter så var den helt off. Sen kan det vara någon kabel som är dålig också, det var det på bamses 2011 och då gick den riktigt risigt ibland.
Någon PC5 behövs inte.
 

moggemx

Aktiv medlem
1 jan 2000
80
0
6
Tusen tack för alla tips!

Blev att jag rev ut motorn då ena motorfästet var löst och den ena hade rensat gängen i blocket.. så blev att lyfta ut å dra i helicoilgäng.

Märkte då att det var ovanligt skitigt samt sotigt i spjällhuset så plockade bort det och kikade ner i insuget, där det var ännu mera sot.
Så tog lös reedsen och jovisst, alla läppar på nedersta raden var skadade/otäta.
Så troligtvis så är det nog det som orsakat mina problem:)

Då är ju frågan, finns det nån vits att byta till annat än nya orginal?