Felkod p0428 freeride -11

Koggen

Välkänd medlem
29 jul 2007
186
9
18
Oviken
Ok! Nä inga problem å skarva inte bara dålig vetskap om dessa jävla skräpgivare.. Många dumma frågor blir det men bättre det än dumma beslut ;) ska försöka va tyst tills du fått ihop maskin nu :)
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Såja, givaren bytt och skoter provstartad.
Funkar utmärkt, varningslampan är släckt.

Jag fick bocka den nya givaren lite för att den skulle gå fritt från sidokåpan.
Jag bifogar ett par bilder på den nya givaren när den var ombyggd och klar, den gamla slaktade givaren ligger bredvid.
002.JPG001.JPG

 

Koggen

Välkänd medlem
29 jul 2007
186
9
18
Oviken
Härligt! :) beställde en i måndags så tusen tack för det! Lämnade in boxen till mulle jag å tidigare i höst och slängde på ett SPI variatorkit så nu får man fan hoppas på lite snö!! Och en givarjävel..
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag fick min givare på 5-6 dagar vill jag minnas.
Ett tips när det gäller lödningen är att du måste använda flussmedel/lödfett för att lödtennet ska fästa och flyta ut, helt omöjligt utan, jag antar att ledarna är belagda med nått material som flussmedlet fräter bort.
 

aneben

Aktiv medlem
7 feb 2010
78
1
6
Är det någon som vet om detta även fungerar på den nya typen av givare som sitter på min Summit xm 800 Etec -13
På den går både pipans givare och slutburkens givare ihop i en liten låda och sedan är det en kontakt till som går till ECU:n.
Jag har felkod p0428 och klippte loss given i slutburken och mätte den och den gav 2 Ohm vid rumstemperatur.

Givaren är nr 5000 i bilden nedan:
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Jag och många andra säger ett Tack till gabbe och denna tråd. Passar ypperligt bra om man har spi burk med den okrökta givaren från gm
 

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
Jag kan meddela att GM-givaren 12639455 funkar även på min XRS 600 SDI -07, än så länge. Verkar vara exakt samma grejor fast det är en annan kontakt då, på den från GM. I mitt fall skiljde det dock ca 2100 kr så den kontakten gjorde ingen större skada...

Har inte kört någon längre sträcka men motorlampan släcktes och på den lilla stund av provkörning jag hann med så verkar den ha slutat bogga ur, som den gjorde innan! Om jag kommer ihåg det så ska jag ge ett utlåtande till efter helgen då Ski-Donnan ska få smaka ordentligt...

Tack som jäveln för hjälpen!
 

skoter_tokan

Välkänd medlem
31 okt 2007
270
0
16
Norrtälje/Messlingen
Jag fick givaren idag.
Det ser ut att vara exakt samma som BRP, samma tillverkare och till och med samma färger på kablarna. Jag har mätt resistansen vid olika temperaturer och det stämmer oxå.
Dock är ju GM-givaren i rakt utförande och BRP i böjt, detta kan ju bli problem beroende på hur den ska sitta moterad i skotern.
I min Freeride 2012 så fick jag vinkla givaren lite för att den inte skulle ta i höger sidokåpa, det var inget problem då den är ganska lätt att böja.

Jag har inte kunnat starta skotern än då min ECU just nu är hos Mulle.
var bredd på att när du gjort e-tec kitet hos mulle så kan det orsaka problem framöver tyvärr. Min maskin har gått sönder mera efter det :( jag ska kontakta honom för att återställa boxen!! Visst den går sjukt bra men många motordelar tål inte uppdateringen. Det är samma sak om man monterar en burk så är det troligt att avgastempgivare far :(
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
375
8
18
Gävle
var bredd på att när du gjort e-tec kitet hos mulle så kan det orsaka problem framöver tyvärr. Min maskin har gått sönder mera efter det :( jag ska kontakta honom för att återställa boxen!! Visst den går sjukt bra men många motordelar tål inte uppdateringen. Det är samma sak om man monterar en burk så är det troligt att avgastempgivare far :(
Vilka motordelar menar du?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
reeds avgastempgivare har båda gått på min maskin och väldigt dyrt!!!
Kan till 100% garantera dej att dom inte gått sönder av Mulles programvara.
Reeds är känsliga på e-tec då dom ej blir smörjda av bränsle. 11-12 hadde lite problem med dom och om jag inte minns fel blev det en uppgradering på dom till 2013.
En kompis 2013 käkade upp sina reeeds idag och den är helt orörd i både motor och variatorer.
En programvara kan ej påverka dom mekaniska delarna på insugssidan i motorn.

Avgastempsgivarna är bara en termometer som kollar hur varma avgaserna är. Nu när du har mulles programvara kommer du mest troligt ha lägre avgastemp pga den får mer bränsle.
Och även om du fick varmare avgaser så går dom inte sönder av det.
Har så varma avgaser så tempgivarna smälter då har dina kolvar smält för länge sen =)
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Håller med Brygg
Om Mulles program påverkar hållbarheten åt nåt håll så är det till det bättre, inte sämre.
Reeds och tempgivare är som sagt saker som kan gå sänder och har knappast något med programvaran att göra.
 

skoter_tokan

Välkänd medlem
31 okt 2007
270
0
16
Norrtälje/Messlingen
Kan till 100% garantera dej att dom inte gått sönder av Mulles programvara.
Reeds är känsliga på e-tec då dom ej blir smörjda av bränsle. 11-12 hadde lite problem med dom och om jag inte minns fel blev det en uppgradering på dom till 2013.
En kompis 2013 käkade upp sina reeeds idag och den är helt orörd i både motor och variatorer.
En programvara kan ej påverka dom mekaniska delarna på insugssidan i motorn.

Avgastempsgivarna är bara en termometer som kollar hur varma avgaserna är. Nu när du har mulles programvara kommer du mest troligt ha lägre avgastemp pga den får mer bränsle.
Och även om du fick varmare avgaser så går dom inte sönder av det.
Har så varma avgaser så tempgivarna smälter då har dina kolvar smält för länge sen =)
ska inte säga att till 100% säker på att det är det. MEN det kan vara en stor risk att det är så! Iallafall det jag hört av kunnigt folk. Dessutom drar den mycket mer olja efter en innan. Jag själv drog den slutsatsen att uppdateringen har gjort det.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
ska inte säga att till 100% säker på att det är det. MEN det kan vara en stor risk att det är så! Iallafall det jag hört av kunnigt folk. Dessutom drar den mycket mer olja efter en innan. Jag själv drog den slutsatsen att uppdateringen har gjort det.
Jag har personligen använt datorn själv och lagt in filerna och man rör inget som har med oljepumpsinställningen att göra.
Ska va om det är något i filen så påverkar nått men det har jag väldigt svårt att tro då du ej ändrar grundprogramvaran i boxen utan bränslemappen.
Men känner du dej osäker ska du inte bli ned röstad om du vill återställa den men jag kan med gott samvete säga du kan sova lugnt även fast du har programvaran =)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Det som dödar reeds och avgastemsensorer är hostningar och misständnigar, antar att den inte gör det nu med mulles mappnig.
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Funkar denna givare till pipan också eller är de olika? Isåfall nån som hittat någon likande från GM som passar till pipan?
 

ingfly

Ny medlem
6 jan 2013
2
0
1
Bromma
Ryms givaren från GM på en XP 600 2008 dvs ryms den mot huven
Nån som har monterat den på en sån maskin ?
 

aneben

Aktiv medlem
7 feb 2010
78
1
6
Ryms givaren från GM på en XP 600 2008 dvs ryms den mot huven
Nån som har monterat den på en sån maskin ?
Kan inte svara på din fråga om den ryms, men om du är intresserad så har jag en "ny" GM givare. Provade den en dag på min -13 summit men det visade sig att på dessa måste man byta både pipa och burk givarna plus den lilla lådan som de är ansluta till som en enhet.