Felkod p0428 freeride -11

Koggen

Välkänd medlem
29 jul 2007
186
9
18
Oviken
Tjena!

Denna felkod ploppade upp igår på premiärturen. Vet att det betyder att spänningen är för hög till avgasstempgivaren. Men det är så att som det dumma helvete man är så har jag tagit bort bakljuset då jag ska ha ett led bakljus istället. Men! Jag plockade bara bort allt utan att göra någonting åt det så sockeln blev alldeles packad av is vilket ju inte blir så bra.. Så till min fråga. Kan detta bli orsaken till felkoden? Jag misstänker det skarpt själv men det vore ju inte första gången man kan ha fel...

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning,
Christopher
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Har troligen inte med att göra att du har snö i kontakten till bakljuset. Kortsluter du kablarna mot chassit kan du få problem men troligen inget som påverkar motorgången då det vanligt vis ligger på olika lindningar på statorn.

Däremot så är avgastempsgivar bekymmer kanske inget vanligt men inte häller ovnaligt. Troligen bara att byta ut sensorn. Så länge du inte kör med någon 16 års burk på den för det kan orsaka div felkåder på tempgivarna.
 
Reactions: Mr snow

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag fick samma kod när jag startade upp min ikväll. Mätte sensorn i slutburken och den är helt kass (oändlig resistans, ska vara ca 220 ohm i rumstemp). Efter lite googlande så inser jag att jag är långt från den första som har problemet. Sensorn verkar vara både känslig och snordyr om man köper den av brp.
Dock har GM en i en chevrolet från 2011 som ska passa, det lutar åt att jag köper en sådan från usa och testar, den kostar med frakt typ en tiondel av vad brp tar för en.
 
Reactions: Mr snow

Koggen

Välkänd medlem
29 jul 2007
186
9
18
Oviken
Okej! Tack grabbar! Vad kostar en ny från brp respektive en från staterna då?
Ska kontrollmäta min!
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Ny från brp kostar i Sverige runt 2500-3500kr (jag brydde mig aldrig om att fråga ens).
Ny GM givare från usa kostade i förrgår 306kr ink frakt till Sverige.
 
Reactions: Mr snow

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag fick givaren idag.
Det ser ut att vara exakt samma som BRP, samma tillverkare och till och med samma färger på kablarna. Jag har mätt resistansen vid olika temperaturer och det stämmer oxå.
Dock är ju GM-givaren i rakt utförande och BRP i böjt, detta kan ju bli problem beroende på hur den ska sitta moterad i skotern.
I min Freeride 2012 så fick jag vinkla givaren lite för att den inte skulle ta i höger sidokåpa, det var inget problem då den är ganska lätt att böja.

Jag har inte kunnat starta skotern än då min ECU just nu är hos Mulle.
 

Koggen

Välkänd medlem
29 jul 2007
186
9
18
Oviken
1945kr går en ny lös på här i Sverige.. Är det givaren i pipan eller burken som farit för dej?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag fick oxå nyligen veta att en ny kostar 1945kr, det var mindre än jag trodde, typ samma pris som i usa och vanligtvis är ju delarna dyrare här hos oss.
Men det är fortfarande en nolla för mycket kan jag tycka.

På min var det givaren i burken som var trasig.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
GM nummer 12639455.
Jag kan rekommendera denna säljare: http://www.ebay.com/itm/141023347176

Jag har fortfarande inte startat skotern, min ecu ligger på bussgods, det blir nog uppstart i början på veckan.

Men jag kan inte se någon anledning till att givaren inte skulle funka. Samma tillverkare, samma resistansregister, samma infästning. Så länge man inte har problem med att GM-givaren är rak istället för böjd så funkar det. Finns massor med folk på doo-talk som vittnar om att det funkar.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Om givarna är så dyra vill jag inte änns veta vad den kostar till min där båda givarna sitter ihop i en enhet så dom inte går att byta en och en...
 
Reactions: Mr snow

Koggen

Välkänd medlem
29 jul 2007
186
9
18
Oviken
Får inget utslag alls på min givare.. Men jag har ju som sagt två st givare.. En i pipan och en i burken. Och enligt sprängskissen säljs dom bara ilag? Men enligt sprängskissen så ska inte min ha 2givare utan det är bara nyare? Kan det ändå räcka med att byta den i burken? Den hade iaf nr 515 176 490 är det samma som din gabbe?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Min 2012 freeride 146 har en st. 514054641 i burken och en st. 515177026 i pipan.
Kollar man brp sprängskisser så är det precis samma i 2011 freeride.

Var ser du att de vara skulle säljas som ett kit? Ovanstående kan köpas styckvis.

515 176 490 som du nämner ser ut att vara ersatt av nummer 514054641 och det är alltså givaren som sitter i slutburken.
Om den inte har drygt 200 ohm i rumstemp så är den paj.

När du kollar sprängskisserna så hittar du slutburksgivaren under "avgassystem" och givaren i pipan under "elsystem". Lite olgiskt, men så har brp valt att dela upp det.
 

Koggen

Välkänd medlem
29 jul 2007
186
9
18
Oviken
Såg det nu! Kitet eller vad man ska kalla det fanns på freeride -14 tro ja det va.
Ja då e den nog väck... Funkade inte ens att summra men det kanske inte ska gå heller?
Det där med ersättningen hade jag bomma.. Tackar!
 
Reactions: Mr snow

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Nä, inte samma kontakt, men jag tror inte det finns många skoteråkare som inte klarar att skarva ihop två kablar. Resistansen sitter i givaren, kablaget är helt vanlig koppartråd.

Min trasiga givare har oändlig resistans(dvs inget utslag på multimetern) , så det låter precis som samma fel som din. Verkar troligt då vi fått samma felkod oxå.