Lynx Rave -06 gick inte stänga av/rusade lite

Evinrude67

Välkänd medlem
30 apr 2012
158
0
16
Västra Götaland
Hej!


Vart ute idag på en testrunda på åkern hemma efter lite service. Gjorde första uppstarten för denna säsongen som gick mycket enkelt lät den gå en stund på tomgång provade och gasa lite tyckte han gick helt perfekt.


Sen så ut på åkern och körde runt lite i lugnt tempo och efter en stund stannade jag, då pep det till och templampan började blinka strax efter skulle jag stänga av men det gick inte och varvtalet gick upp mellan 3000/4000Rpm Ca efter att tryck på dödarknappen och det inte hjälpte ryckte jag snöret till nödstoppet, sen rev jag snabbt som fan lös luftburken och blockerade insuget.


Då började den lugna sig för att sedan dö helt tvärt. Nu startar den utan problem och är lika lugn som vanligt på tomgång.


Jag häller olja i soppan, kan de va att det är för mycket olja kvar så det samlades oljerester eller nåt som den gick på en stund?? Den har ju stått sen i Februari den går väldigt fett för den rycker en hel del


Någon som har andra teorier? Lessen att det blev så lång text:nuts:
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Låter som glödande stift eller som du säger olja som brinner. Men känns som de ska till rätt mycket olja för de...
 

Evinrude67

Välkänd medlem
30 apr 2012
158
0
16
Västra Götaland
Eller hur lite så jag känner med, har ju kört med hög oljeblandning innan men det har inte blitt såhär!
Får se över den i helgen kolla stiften och byta soppa och hoppas på de bästa. Är lite orolig över att något tog skada om det blev varmt

Ryckte ju tändhattarna först med innan jag blockerade insuget, missade att skriva de
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Låter helt klart som den glödtände, du körde den varm dvs. Endera för dålig kylare eller så cirkulerar inte vattnet :)
 

Evinrude67

Välkänd medlem
30 apr 2012
158
0
16
Västra Götaland
Enda jag vart på i kylsystemet nyligen är ju att jag haft borta förgasarna, var ju minimalt med spill och borde ju inte blivit så mycket luft i systemet så det inte blir cirkulation för det?

Någon som vet om man behöver lufta dessa kylsystemen eller om de löser sig självt?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ta ut allt bränsle ur tanken och häll i fräsch soppa som är rätt blandad!!

Kolla färg på stiften
Kolla så att du har flöde i kylarsystemet.
 

Evinrude67

Välkänd medlem
30 apr 2012
158
0
16
Västra Götaland
Stiften var svarta men inte så konstigt. Tömde tanken å i me ny soppa, blandade 3% bra eller dåligt? Har kört på 2% på mina andra maskiner

Cirkulationen i kylsystemet är nog ok, blir ju varmt i tunnelkylet efter en stund. Att den blev varm innan måste ju berott på att oljan brann eller?

Går för övrigt som den brukar, än sålänge :eyebrows: