Hjälp. Otroligt nervös Phazer Mtx

Freddan Rev 800

Välkänd medlem
9 dec 2005
636
4
18
Skellefteå
www.partybandettba.se
Då har min gamle far uppdaterat till en Phazer mtx 2008.
Så långt allt bra, men...

Nu när snön fallit visar det sig att den är (enligt honom) nästan omöjlig att köra. Det är ca 30 cm snö på sjön och han beskriver det som att sitta i en kajak och första vurpan är ett faktum.

Jag tror jag vet vad ni tänker nu: "Det är ju en mountain, den är inte vinglig den är smidig." Men, det är inte det utan att den faktiskt inte går att köra.
Han har hittills inte kört fortare än 50kmh. (Och det är inte likt honom...)
Han upplever samma sak på led.

Bakre boggiedämparen är nyrenoverad men fjädern är på mjukaste. Fjäderspänningen fram är nästan max, kan det vara en orsak?
Skidorna har lite toe out. Framvagnen är lite glapp men inte farligt.

Hur har ni ställt in boggie och framvagn?
Några andra idéer på vad det kan bero på?

Jag sitter vid kusten och han är i fjällen utan internet så jag försöker hjälpa honom över telefon.

Har själv aldrig ägt en Yamaha så har ingen erfarenhet själv.
Detta faktum hindrade mig inte från att rekommendera denna maskin till honom.

Tacksam för input i denna fråga!
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Frågan är om det bara är att inte är van med Phazern? Den är precis som du säger lite vinglig innan man vant sig speciellt om allt är original.
 

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Min phazer var vinglig i början så jag renoverade dämparna (jag har öhlinare på min) å de blev en helt annan maskin. Men dom är vinglig när man inte är van.
Men prova å renovera dämparna de är inte så dyrt. Han so. Renoverade mina sa att dom ska renoveras på 200 mil eller varanan säsong.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Kolla min projekttråd. Jag tycker att jag fick störst förbättring av att fixa negativ camber. Min är överdriven, men hälften av vad jag har borde nog räcka. Men det finns mycket att göra... Det svåraste att få till (för mig) har varit kompromiss mellan skidtryck och tungstyrning. Mina mods har varit gratis (förutom de nya skidorna) och nu går den riktigt riktigt bra trots att jag gjort den ca 60 mm smalare.
 

Abos

Välkänd medlem
8 aug 2008
365
0
16
Örnsköldsvik
jag kom ihåg när jag provkörde en phazer mtx att jag välte med den, och de var en enkel sväng på en lägda :)
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Toe-out skall vara 0-15 mm. Kolla glapp i styrningen och ställ in fjäderförspänningen. Dra in ett hack på ballataremmen om det skall köras mycket led.
Sitter krängningshämmaren kvar?
 

Freddan Rev 800

Välkänd medlem
9 dec 2005
636
4
18
Skellefteå
www.partybandettba.se
Ok, då är vi tillbaka från "Operation körbar Phazer".
Provade nu maskinen själv och jag måste säga att det var väldigt obehagligt.
Precis som fasan skrev försökte den kasta av föraren vid sväng.
Vidare kändes det direkt att skitrycket var nästan obefintligt.
Så, vi släppte förspänningen på främre dämparen så mycket det gick och kortade balataremen till max.
Sen justerade vi så att den fick rejäl toe-out. Svårt att veta exakt mått då framvagnen är lite glapp, men en hel del.

Resultatet?

Balansen blev bättre och den blev körbar. Får återkomma i frågan under vintern men, jag måste säga att jag inte direkt är imponerad av Phazerkonceptet. Jag trodde verkligen att det skulle vara en mycket smidigare at köra och hantera. Men vi får se, jag ska försöka köra den lite mer i vinter och finjustera och se om vi får till den så den blir bra.

Tack till alla som tipsat om lösningar!

Mvh
F och min gamle Far...
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Fixa negativ camber, det är den bästa medicinen tillsammans med toe-out. Innan jag fixade det så var det som om maskinen böjde sig över ytterskidan när man svängde. Något obehagligt.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Originalskidor? SLP PP funkar inte så bra på Phazer, blir obehagligt vobbliga på hårt före.. sen är originaldämparna fram bedrövliga, bottnar aldrig så man kan tippa bara genom att stå på skotern... köp foxare.. Som tidigare inlägg så är krängningshämmare ett måste.. XM är en ledraket i jämförelse med phazer MTX
 

dsp72

Medlem
26 nov 2016
5
1
3
Skellefteå
Då har min gamle far uppdaterat till en Phazer mtx 2008.
Så långt allt bra, men...

Nu när snön fallit visar det sig att den är (enligt honom) nästan omöjlig att köra. Det är ca 30 cm snö på sjön och han beskriver det som att sitta i en kajak och första vurpan är ett faktum.

Jag tror jag vet vad ni tänker nu: "Det är ju en mountain, den är inte vinglig den är smidig." Men, det är inte det utan att den faktiskt inte går att köra.
Han har hittills inte kört fortare än 50kmh. (Och det är inte likt honom...)
Han upplever samma sak på led.

Bakre boggiedämparen är nyrenoverad men fjädern är på mjukaste. Fjäderspänningen fram är nästan max, kan det vara en orsak?
Skidorna har lite toe out. Framvagnen är lite glapp men inte farligt.

Hur har ni ställt in boggie och framvagn?
Några andra idéer på vad det kan bero på?

Jag sitter vid kusten och han är i fjällen utan internet så jag försöker hjälpa honom över telefon.

Har själv aldrig ägt en Yamaha så har ingen erfarenhet själv.
Detta faktum hindrade mig inte från att rekommendera denna maskin till honom.

Tacksam för input i denna fråga!
Mjuk inställning fram och korta balataremmen.

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk