Svänghjulsinställning

Svanis

Medlem
23 jan 2006
26
0
1
Piteå
Hej på er!

Jag sitter med ett så pass eminent problem att google inte lyckats hjälpa mig.

Har en -07 Switchback 600 med isärplockad motor som vi håller på att pussla ihop.
Stöter på patrull när jag kommit till svänghjulet;
Utanpå detta ska det sitta en ring med "tänder" på. Även denna är lösplockad och jag har helt enkelt ingen aning om hur den ska sitta. Det framgår heller inte av sprängskisser.

Svänghjulet är markerat från 0 till 40 och jag gissar att den markering som sitter på ringen ska vara till nytta här. Frågan är bara, vad ska jag sikta på? :nuts:
 

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
Gå in här och logga in så kommer du åt en databas med verkstadshandböcker, klicka dig vidare till polaris och 2007, där finns hela verkstadshandboken till alla polaris 2-taktare :)
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Förstår inte riktigt vad du menar, men polaris är inte mitt bord heller. Oavsett.
ftp://neko.servebeer.com/Polaris/2007/Polaris 2007 2-stroke Service Manual.pdf
namn: snowmobile
Lösenord: manualer

Crankshaft Position Sensors (CPS)
The 5 tooth crank position sensor picks up all 5 flywheel teeth.
The 2 tooth crank position sensor picks up 2 off set flywheel
teeth.
Both crank position sensors will have a gap to the flywheel pick
up of 0.031" (0.8mm).
 

WingspeedRacing

Aktiv medlem
23 dec 2012
56
0
6
Problemet är att det inte är tänkt att man ska ta lös/kunna ta lös ringen från svänghjulet. I och med det så finns det ingen info på hur den ska sitta. Finns det ingen märkning på svänghjulet kontra CPS ringen så går det att kolla mot ett likadant svänghjul men måste sitta 100% rätt och pressas dit så det absolut inte kan snurra eller lossna. Enklast är att köpa ett begagnat svänghjul från en skrot. Det går även att mäta sig till hur den ska sitta men det ids jag inte gå in på. Kräver en del tid, utrustning och kunskaper.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Här har du en ganska bra bild på hur den ska sitta:


Sen för att få dit den så skulle jag ha värmt ringen och lagt den på rätt plats och sedan när ringen kallnar så krymper den fast i svänghjulet.