Frågor om polaris.

Egåån

Medlem
4 dec 2014
6
0
1
Vindeln
Tjenare!
Håller på mycket med vintage skotrar och ska börja spekulera i nyare modeller :)

Började med att kolla upp Polaris.

Vilket årtal började man med pro-ride chassi?

Är alla dagens modeller baserade på pro-ride chassiet?

Hur är cleanfire motorn generellt, prestanda, hållbarhet, soppasnål?

Och vad menar dom med kopplad boggie?

Tack på förhand.
/Egon Karlsson
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Den korta versionen

2011

Nej, Widetrac finns kvar i Iq och Gen2 chassina.

600an är bra, 800an går nästan som dom andra 800orna, håller sämre än Suzuki och tar mer soppa än e-tec, nyare CFI800-motor är bättre än äldre. Detta är ett extremkort och ytterst förenklat svar.

I en kopplad boggi kan inte främre och bakre delen röra sej var för sej utan trycks ena dämparen ihop tvingas den andra ihop också. I en okopplad kan fram och bakdelen röra sej var för sej.
 

Egåån

Medlem
4 dec 2014
6
0
1
Vindeln
Det där med kopplad och okopplad boggie låter bekant. Många tävlings maskiner kör okopplade?
Med kopplad boggie morde man få bättre bärighet och en okopplad biggie följer marken bättre?
Rätta mig om jag har fel.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kopplad boggi sitter oftast på maskiner som mest går på led. Med kopplad boggi får man mindre viktförskjutning, den reser mindre och håller skidorna i backen så man kan svänga bättre samtidigt som man gasar.

Okopplad sitter på friåkningsmaskiner. Ger mer viktförskjutning vilket ger bättre fäste då mer tyngd hamnar på mattan. Lyfter skidorna lätt vilket hämmar vid ledåkning. Gasar man i en kurva är det lätt att den skickar skidorna i vädret och du fortsätter ut i periferin.

Samtidigt får den inte lyfta skidorna för mycket, då tappar man fäste och fart i lössnön.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Jag misstänker att en av anledningarna till att många tillverkare har kopplade boggis är att det ställer mindre krav på stötdämparna då dom hjälps åt istället för att jobba var för sej som i en okopplad. Två plastblock, vilket är vad som behövs för att koppla en boggi, är billigare än två bra dämpare.