+ Svara på ämne
Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 66

Ämne: Etanol / Metanol / E85 i tanken... ?

Semi PRO sledder
    Reg.datum
    Jan 2000
    Så här skriver OKQ8 om E85:
    Det går inte att använda 100 % etanol som drivmedel, utan det behövs en mindre mängd bensin för att den skall fungera vintertid samt för att den skall vara odrickbar. Vi har valt att blanda in 15 % bensin i etanolbränslet och därför kallas etanolen för E85 (85 % etanol). I dag är det främst Ford som levererar en standardbil som går på etanol.

Varför tror ni inte på 2stroke?!

Vem vill åka omkring med en hög munstycken eller chipps i fickan???
    Blanda i "lite" tex. 15% metanol hemma i dag, och i morgon tankar jag i ...nopikoski eller nåt annat ställe.
    Ska jag dra omkring på en massa metanol dit då?
    Eller hoppas att dom har metanol till spritkök i enliters (inte billigt) och snabbt räkna ut vad 15% är medans jag tankar och slå i den mängden sammtidigt så det blandar sej ordentligt med bensinen?
    Eller tanka "rent" när jag kommer "dit" och åka (för) fett sedan!
    Tror inte det va!

mer från OKQ8:
    MTBE och ETBE är två ämnen som man kan kalla för syretillsatser. I Sverige används enbart MTBE och detta med max 10 % i bensinen. MTBE är en mycket bra oktantalshöjare och kan tillverkas av förnyelsebart material men det kan tyvärr skada grundvattnet om man spiller, eftersom det ger en otäck lukt och smak. Vi försöker därför begränsa användningen.

Kolla bara på det som står på skotern om olika bränslen så blir man orolig...
    och väntar på att "bolagen" ska "smyg" byta ännu mer till den billigare amerkanska typen av bränsle (för då lär väl min i alla fall för förra sesongen "rätt bestyckade" skoter skära).

Ladys and Gentlemen med Metanol kvar i tanken (eller värre i bränsle pump, förgasare och i botten på vevhuset) sker en liiiiten kemisk "sak".
    Det kommer att bildas MYRSYRA som obarmhärtigt käkar aluminium.
    Hmm. jag sov inte på alla timmar i skolan trots allt
    Ok! det är många (inkl. mej själv) som ändå gör sommar förvaring, =rengör pump o gasare, men inte torkar då jag botten på vevhuset!
    Om vi ändå antar att "jag" åker omkring med 15% metanol, hur mycket billigare blir det? inte 15% i alla fall utan skillnaden mellan bensin och metanol priset på 15% av den tankade mängden.
    på 10liter i tanken ska det alltså 8,5L bensin och 1,5L metanol.
    jag vet ärligt inte vad metanolen kostar men anta att den kostar 8:-/L
    Och bensinen 12:-L då sparar man på 10liter in 6 sketa kronor.
    är det värt detta, eller är det kanske dags att politikerna skaffar sej ett nytt folk?
    "Dom" får skaffa sej ett folk som gärna betalar alla dj..a skatter på tex. bensin som sedan "slösas" bort?
    Dessa politiker som egentligen skiter blanka f..n i norrland och som inte ens set till att "vi" får "tillbaks" det vi kan från EU.
    Nä, jag är inte politiskt.. nånting alls bara så "trött o fattig"
    Å så har jag feber (det är ok att tycka synd om mej just nu )
    Senast redigerad av snowmad den 2005-09-12 klockan 22:02.

Semi PRO sledder
    Reg.datum
    Jan 2000
    Kom just fram till en klurig slutsats.... vi betalar alltså den här kamikazi skatten på (i värsta fall) 15% "för mycket"!
    Hur då?
    Jo..
    Detta gäller 95oktan:
    10% mtbe och 5% etanol.... = 15% av den bensin vi köper är inte bensin redan nu!
    Hepp!
    Go natt alla, nu blir det alvedon bryta till kvällsfika och sedan.... nää int' Jo! sjuksänga!
    (jag har som sagt feber, vanlig feber)

Semi PRO sledder
    Reg.datum
    Jan 2000
    Vad kostar etanolen då?
    Jag bor i obygden så jag har inte en aning.
    Men behövs det 35% mer dricka om man kör på etanol så får den inte kosta mer än 9:18/l om 95 oktan kostar 12:40 å då har man inte tjänat ett öre jämfört med bensin!
    Inte att glömma är att man kommer 35% kortare på en tank
    //Inte pessimist - utan realist//

Hardcore sledder
    Reg.datum
    Sep 2005
    Skoter/ATV
    IQ 440/800
    Den kostar runt 8kr.

Semi PRO sledder
    Reg.datum
    Aug 2004
    Skoter/ATV
    Nuvarande: Crossfire 800, RV TNT 250 (503) Förbrukade: Rave 800 RC, mxz 800xr rave 670
    Fast nu är det inte metanol vi pratar om.... Etanol & Metanol är stor skillnad på.

Etanol kostar 7:83:- i västernorrland

Vem vill åka omkring med en hög munstycken eller chipps i fickan???
    Blanda i "lite" tex. 15% metanol hemma i dag, och i morgon tankar jag i ...nopikoski eller nåt annat ställe.
    Ska jag dra omkring på en massa metanol dit då?
    Eller hoppas att dom har metanol till spritkök i enliters (inte billigt) och snabbt räkna ut vad 15% är medans jag tankar och slå i den mängden sammtidigt så det blandar sej ordentligt med bensinen?
    Eller tanka "rent" när jag kommer "dit" och åka (för) fett sedan!
    Tror inte det va!

mer från OKQ8:
    MTBE och ETBE är två ämnen som man kan kalla för syretillsatser. I Sverige används enbart MTBE och detta med max 10 % i bensinen. MTBE är en mycket bra oktantalshöjare och kan tillverkas av förnyelsebart material men det kan tyvärr skada grundvattnet om man spiller, eftersom det ger en otäck lukt och smak. Vi försöker därför begränsa användningen.

Kolla bara på det som står på skotern om olika bränslen så blir man orolig...
    och väntar på att "bolagen" ska "smyg" byta ännu mer till den billigare amerkanska typen av bränsle (för då lär väl min i alla fall för förra sesongen "rätt bestyckade" skoter skära).

Ladys and Gentlemen med Metanol kvar i tanken (eller värre i bränsle pump, förgasare och i botten på vevhuset) sker en liiiiten kemisk "sak".
    Det kommer att bildas MYRSYRA som obarmhärtigt käkar aluminium.
    Hmm. jag sov inte på alla timmar i skolan trots allt
    Ok! det är många (inkl. mej själv) som ändå gör sommar förvaring, =rengör pump o gasare, men inte torkar då jag botten på vevhuset!
    Om vi ändå antar att "jag" åker omkring med 15% metanol, hur mycket billigare blir det? inte 15% i alla fall utan skillnaden mellan bensin och metanol priset på 15% av den tankade mängden.
    på 10liter i tanken ska det alltså 8,5L bensin och 1,5L metanol.
    jag vet ärligt inte vad metanolen kostar men anta att den kostar 8:-/L
    Och bensinen 12:-L då sparar man på 10liter in 6 sketa kronor.
    är det värt detta, eller är det kanske dags att politikerna skaffar sej ett nytt folk?
    "Dom" får skaffa sej ett folk som gärna betalar alla dj..a skatter på tex. bensin som sedan "slösas" bort?
    Dessa politiker som egentligen skiter blanka f..n i norrland och som inte ens set till att "vi" får "tillbaks" det vi kan från EU.
    Nä, jag är inte politiskt.. nånting alls bara så "trött o fattig"
    Å så har jag feber (det är ok att tycka synd om mej just nu )
    lynx rave 800 RC, mxz 800, rave 670, RV TNT 250 (503)

Insane sledder
    Reg.datum
    Jan 2000
    Skoter/ATV
    RMK Assault Orange 155
    Jag har kört omkring med 70% etanol i tanken + 95oktan.. (I bilen alltså) Fungerar bra men ojoj vad soppa bilen dricker..

Ska man köra mer än några procent Etanol i skotern så lär det bli stora munstycken..

Semi PRO sledder
    Reg.datum
    Jan 2000
    [QUOTE]
    Citat Ursprungligen postat av novax
    Fast nu är det inte metanol vi pratar om.... Etanol & Metanol är stor skillnad på.

Etanol kostar 7:83:- i västernorrland
    Om du tror att jag inte vet att det är skillnad på etanol och metanol går du på väldigt tunn is...
    Jag vill bara påpeka att både etanol och metanol nämnts i de inlägg som finns före mina..
    Och jag skriver faktiskt om båda de sorterna

vidamic skriver i sin inledande post.

intressant att se på andra alternativ
    Även om rubriken är etanol.

Låt oss nu fortsätta fundera ….
    ...med ett etanolpris på (E 85 )7:83/L och 35% mer förbrukning landar vi på 10:57 att jämföra mot bensin priset för 95 oktan som i dag är ? ja det bästa är väl att jämföra med priset ”hemma” hos novax ?
    vilket jag ju inte vet. men det kan väl röra sej om 1:50-2:- i skillnad /litern
    och i så fall svider ju mindre i lädret.
    För 100mil/år 3l/mil 2:- billigare/L =600Kr
    x hur mycket man nu kör.
    Vad finns det mer för nackdelar med etanolen eftresom det i dag "först och främst" är ford som levererar standard bilar som klarar detta bränsle?
    Får man tex. samma effekt i en skotermotor som med "riktig" bensin?

Semi PRO sledder
    Reg.datum
    Aug 2004
    Skoter/ATV
    Nuvarande: Crossfire 800, RV TNT 250 (503) Förbrukade: Rave 800 RC, mxz 800xr rave 670
    Sant sant my bad... men jag kan inte se att man ersätter bensin med metanol på en bruks skoter, däremot skulle etanol mycket väl kunna vara en rimlig ersättare till vanlig 95 oktan. Det var därför jag tyckte det var lite konstigt att du antog så många metanol exempel.
    lynx rave 800 RC, mxz 800, rave 670, RV TNT 250 (503)

Semi PRO sledder
    Reg.datum
    Jan 2000
    Etanolen har ju 35% mindre energi innehåll och därför dricker skotern el bilen mer soppa om man tankar etanol men de kan man ju kompensera genom att etanolen har 104 oktan..å då kan man väll höja kompet å på så sätt få ut mer effekt...eller har ja helt fel??
    Nu är vipern såld, och inhandlad är en zl 600 -99

Semi PRO sledder
    Reg.datum
    Jan 2000
    Mycket av vad jag skrev om metanol beror på att jag framför allt på "moppe" tiden körde med diverse konstigheter i tanken.(Jag hadde en 1L extra tank med kran på och ett T före förgasaren för att kunna starta på bensin och sedan byta)
    Ett o annat han man ju lära sej av det. (tex vad som kan gå åt h...vete)

Det här blir "lite" off topic, men i går sänktes ju bensinpriset....
    Är det någon som tror att det INTE kommer en höjning just före påsk?
    Senast redigerad av snowmad den 2005-09-14 klockan 10:00.

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Felet hittat! Slang i tanken
    Av Robin Marklund i forum Allmänna forumet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 23:39
  2. vatten i olje tanken?
    Av timber__ab i forum Allmänna forumet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-20, 00:39
  3. Laga hål i tanken... ?
    Av Hackihäl i forum Arctic Cat