Etanol / Metanol / E85 i tanken... ?

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Intressant det här, synd att ingen verkar ha riktig koll på hur det fungerar...

"pa", är det så att mineraloljor inte blandar sig med etanol?
Kan det i.s.f. vara skadligt att köra på nån billig olja i kombination med 95-oktanig soppa, jag har för mig att det ska vara 15% etanol i den?

Och hur är det med etanolens påverkan på packningar m.m.?
Tycker inte att den tankeställningen är relevant då praktiskt taget alla skoteråkare använder separat smörjning, då är oljans blandnings förmåga ointressant då den ju inte behöver blandas med bensinen.

Sen kan man inte säga att det är just mineraloljor som har svårt att blanda sig med alkoholer, utan mer hur oljan är uppbyggd. Det finns överhuvudtaget inte så många oljor som klarar att blanda sig med ex. metanol eller etanol.
En som klarar det är iaf. Bluemarbleoil samt en av castrols oljor, där Bluemarbleoil är en mineralolja och castrol är en syntet.
Tänk bara på att ricinoljebaserade oljor inte klarar kyla speciellt bra, så det går ju lite bort i skoter värden.

Vi håller på o testar det i en förstudie på malgomajskolan som troligen kommer o bli ett utökat prodjekt så småningom.

Hansolov.Lönn miljöansvarig snofed.
Seriösa tester är ju alltid bra men som sagt inte så relevant för skoter åkare då, eftersom det inte har så stor betydelse för hur oljan klarar att blanda sig i bensinen i ett separat smörjsystem som skotrar har.
 

cubaxx

Aktiv medlem
5 mar 2005
56
0
1
Vilhelmina kommun
Av ren nyfikenhet dels för att möjligen kunna sänka kostnader vid skoteråkning men även av rent miljömässiga skäl så har jag testat ganska många mil med E85 i tanken, började blandtanka då maskinen gått ca 200 mil och den står nu på ca 500 mil.

Att sänka kostnader och samtidigt åka miljövänligt är för mig bl a detsamma som att nyttja fyrtaktsteknik vid skoteråkning således har mina körningar skett med en fyrtaktare från yamaha, så långt som att helt konvertera till E85 har jag ännu inte gått, tänkte väl att tillverkarledet skulle hjälpa till lite mer och kanske komma med bifuelmöjligheter på sina motorer, kanske nått märke som kommer med denna motortyp snart.

Hursomhelst... mina enkla tester har inte varit speciellt svåra att åstadkomma, de e bara å blandtanka å sen köra, jag kan se effekter med blandtankning både positiva o negativa,

Negativt:
kan mest handla om hanteringen, då det inte bara handlar om att på en höft blanda i E85 i vanligt bränsle så blir det lite bök med dunkar och måttenheter, sedan blir det säkert svårigheter med kall väderlek och stora mängder inblandning av E85,
Priset verkar snart oxå ses som en negativ anledning, men där handlar de ju oxå om yttre omständigheter där andra aktörer gör allt för att tjäna pengar på miljö, och defakto att myndigheter snabbt ändrar spelregler när vi försöker hålla ner kostnader och tänka miljövänligt.

Postivt:
rent....! inte minsta lukt kan förnimmas och utblåsen blir absolut rena efter bara nån mils åkning, mycket bra då man drar pulka ibland, ännu mäktigare ljud om man tycker om fyrtaktsljud, de har nog med förbränningsprocessen att göra tror jag, vid ca 30% inblandning har du mer effekt och det märks ganska påtagligt över hela registret, mer vrid helt enkelt, drar mindre bränsle vid inblandning upp till ca 40% sedan börjar den vilja ha mer.

För att slippa mixtra med munstycken och kalibreringar hit å dit av gasare så kör jag med Dial a Jet, detta gör jag oavsett inblandning eller inte,de fungerar alldeles förträffligt i alla lägen och har nog hjälpt till mycket vid inblandningen av E85.

Jag har kört med upp till 80% inblandning men då fick jag hissa nålarna ett steg på varje gasare för att den skulle gå som jag ville, jag har inte brytt mig om att gå längre då man nog måste börja byta lågfart/högfart nåltyp mm, så länge jag kör med denna maskin som har förgasare (warrior 05) kommer jag ofta att köra med ca 30% inblandning då de positiva så här långt överväger de negativa upplevelserna.
 
S

StoxResearch

2008 års (nu på våren) Clean Snowmobile Challenge blir spännande... Ekipagen som deltar är tvungna att antingen köra på E85 eller Biodiesel... Kommer en 2T att ta hem 1a priset i år igen? Det tror jag... Fjolårsvinnarna (University of Idaho) satsar i år igen på 2T Direct Injecion, men denna gång med E85... Jag tippar att de blir segrare... Nån som sätter emot?
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Blir det verkligen så ?
E85 har ju ett annat blandningsförhållande än bensin för att hamna på lambda 1. Om jag minns rätt ligger bensin på ca 14:1 och etanol ligger på ca 9,5:1. Etanolen förbrukar alltså lite mindre luft/liter bränsle, så jag tror snarare mängden luft och avgaser är lägre vid etanoldrift :hmmmm2:.
Vid trimning av turbobilar har det visat sig att en viss storlek på turboaggregat klarar att pumpa luft för ca 10% fler hk på E85. Vet inte om detta har med luftmängden att göra eller om det är ett resultat av den lägre tempen.

På en skoter finns det några uppenbara fördelar med E85.
E85 kyler bättre (åtgår mer energi för att förånga bränslet) vilket definitivt minskar behovet av "kylbränsle" och risken för brända kolvar. Finns ens risken att bränna kolvarna med E85 i skotern ? I bilar med sugmotorer verkar det inte hända trots att dom flesta "fulkonverterade" bilarna går tokmagert.
Tändningen är lite lurig eftersom E85 brinner långsammare än bensin men samtidigt är nästintill "spikfritt". I praktiken ger det möjlighet att höja tändningen på låg och mellanregister men på en 2takt kanke man t.om. borde sänka tändningen på maxvarv :hmmmm2: EN etanolbil har samma förtändning vid maxvarv (~6000rpm) som samma bil med bensinmotor. Vad innbär det på en skoter som varvar 8-9000 rpm ?
Det man riskerar med aggresiv tändning på maxvarv är att cylindertrycken blir för höga och kolvarna haverar pga det (är väl ett problem även vid bensindrift?)

För den som vill laborera är det ju enkelt att byta munstycken, ca 40% större bränslemängd behövs i teorin. Bara å räkna å köpa nya munstycken :D

Ska man göra det seriöst ska man såklart öka kompressionen rejält, men då var det inte lika billigt längre.

En annan possitiv aspekt är att E85 effektivt håller förbräninngsrummen rena från sot och annat skit

Bränslepriset är inte mycket att räkna med egentligen. Idag är en etanolbil ca 1kr/mil billigare än motsvarande bensinbil. Det blir inte många kronor i slutändan jämfört med allt annat..

Nackdelen med E85 i skotern är uppenbar, den blir nog inte enklare att starta när det är kallt Visst skulle det kunna funka med en lite extra tank med "startbensin" kopplad till en primer eller nått och kanske även någon enkel förvärmning av etanolen. Bekymret blir nog när man kommer till fjällen och har någ så besvärligt att hitta bensin..
Räckvidden torde också bli begränsad med 30-40% ökad förbrukning - tanken som tidigare räckte 15mil räcker i bästa fall 10mil på etanol
EDIT: Etanol brinner SNABBARE än bensin :eek:
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Vid trimning av turbobilar har det visat sig att en viss storlek på turboaggregat klarar att pumpa luft för ca 10% fler hk på E85. Vet inte om detta har med luftmängden att göra eller om det är ett resultat av den lägre tempen.
det är ju självklart att du får mer effekt av att köra på etanolet, du får ju in mer energi i bränslet!

låt oss till exempel anta att turbon klarar att skicka in 10 liter luft på en sekund:

för att få rätt lambda så måste du då skicka in 10/14 liter bensin (=0,7l), eller 10/9,5 liter etanol (=1,05) liter etanol. Etanol innehåller lite mindre energi per liter jämfört med bensin, men 1,05 liter etanol innehåller totalt mer energi än 0,7 liter bensin.

därav mer hästar