Etanol / Metanol / E85 i tanken... ?

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Vi kan väl diskutera detta för skoter, börjar ju bli intressant att se på andra allternativ än flytande guld i tanken.
Länkar, tips och ev tester vore trevligt.
 

novax

Välkänd medlem
30 aug 2004
160
0
6
Västernorrland
mmm tanken är god men jag tror skotern kommer bli otroligt hårdstartad... jag kör etanol i min saab och redan nu på mornarna börjar den bli svår. Under sommaren när det är varmt äre inga problem alls.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Varning !!!

VARNING !

Om ni inte vet till 110% vad ni håller på med så skall ni hålla er borta ifrån Etanol/Metanol osv om ni tänkt köra era 2taktare på det !!


Ni kommer bara att bli väldigt :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: på er själva efteråt !

= DYRA erfarenheter.

-----------------------------------------------------------------------------------
 

pa

Aktiv medlem
1 jan 2000
58
0
1
Vagnhärad Sverige
Det är bara att testa.
Tänk på att etanol har lägre energiinnehåll ca 35%. Normalt sett så krävs ca 35% mer bränsle vid ren E85 = större munstycken. Annars så innebär det att motorn kan få för lite bränsle och bränna kolvar! Kolla stiften ofta annars kan det går riktigt illa!

E85 har ett betydligt högre oktantal på runt 104 RON vilket gör att det går att ha högre kompression och ta ut mer effekt.

Vinter innebär att man kan får problem att starta motorn. Men 25-40% inblandning skulle kunna gå. Vi kör ju på 5% inblandning av etanol idag!

Om man ska blanda soppa så går det inte att köra på fossila tvåtaktsoljor utan det måste vara syntetiska!
 

novax

Välkänd medlem
30 aug 2004
160
0
6
Västernorrland
Jag ser dock inte hur det skulle kunna gå så fel att man kör sönder nått, rätt bränsle blandning med en olja som blandar sig bra med etanol bör nog fungera alldeles utmärkt.
Återkommer efter test.
 
Senast redigerad av en moderator:

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Intressant det här, synd att ingen verkar ha riktig koll på hur det fungerar...

"pa", är det så att mineraloljor inte blandar sig med etanol?
Kan det i.s.f. vara skadligt att köra på nån billig olja i kombination med 95-oktanig soppa, jag har för mig att det ska vara 15% etanol i den?

Och hur är det med etanolens påverkan på packningar m.m.?
 

pa

Aktiv medlem
1 jan 2000
58
0
1
Vagnhärad Sverige
henkew skrev:
Intressant det här, synd att ingen verkar ha riktig koll på hur det fungerar...

"pa", är det så att mineraloljor inte blandar sig med etanol?
Kan det i.s.f. vara skadligt att köra på nån billig olja i kombination med 95-oktanig soppa, jag har för mig att det ska vara 15% etanol i den?

Och hur är det med etanolens påverkan på packningar m.m.?
Det stämmer. Mineraloljor blandar sig inte bra med etanol. Det ska vara ca 5 % etanol i vanlig bensin vad jag vet. Det är 15 % bensin i E85. Själv har jag inte testat 2-takt än. Men minimoton är på gång! Gräsklipparen och bilen är klar! Enda probelmet jag har stött på är att bränslefilter brukar sättas igen då all skit löses upp av etanolen.

Det är Metanol som är aggressiv mot de flesta material. Etanolen är ganska harmlös. Har inte hört om någon som har haft problem i alla fall.

Jag vet att mopeder går att fixa. Det är en del att testa innan man hittar rätt med nål och munstycken. Ibland räcker det med att höja nålen och ändra luftskruven. :)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Etanol innehål

OK/Q8 har följande i sin soppa :

95 Oktan --> Max 5 % Etanol
96 Oktan --> Max 1 % Etanol
98 Oktan --> Max 1 % Etanol



Shell har följande i sin soppa :

95 Oktan --> Max 5 % Etanol
96 Oktan --> Max 3 % Etanol
98 Oktan --> Ingen Etanol inblandning
99 Oktan --> Ingen Etanol inblandning ( V-Power )

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Vad gäller E-85 så ligger det till så här :

E-85 = 85 % Etanol & 15 % 95 Oktanig "REN" Bensin !

Oavsett vilket bensin bolag !


-------------------------------------------------------------
 
Last edited:

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Så här skriver OKQ8 om E85:
Det går inte att använda 100 % etanol som drivmedel, utan det behövs en mindre mängd bensin för att den skall fungera vintertid samt för att den skall vara odrickbar. Vi har valt att blanda in 15 % bensin i etanolbränslet och därför kallas etanolen för E85 (85 % etanol). I dag är det främst Ford som levererar en standardbil som går på etanol.

Varför tror ni inte på 2stroke?!

Vem vill åka omkring med en hög munstycken eller chipps i fickan???
Blanda i "lite" tex. 15% metanol hemma i dag, och i morgon tankar jag i ...nopikoski eller nåt annat ställe.
Ska jag dra omkring på en massa metanol dit då?
Eller hoppas att dom har metanol till spritkök i enliters (inte billigt) och snabbt räkna ut vad 15% är medans jag tankar och slå i den mängden sammtidigt så det blandar sej ordentligt med bensinen?
Eller tanka "rent" när jag kommer "dit" och åka (för) fett sedan!
Tror inte det va!

mer från OKQ8:
MTBE och ETBE är två ämnen som man kan kalla för syretillsatser. I Sverige används enbart MTBE och detta med max 10 % i bensinen. MTBE är en mycket bra oktantalshöjare och kan tillverkas av förnyelsebart material men det kan tyvärr skada grundvattnet om man spiller, eftersom det ger en otäck lukt och smak. Vi försöker därför begränsa användningen.


Kolla bara på det som står på skotern om olika bränslen så blir man orolig...
och väntar på att "bolagen" ska "smyg" byta ännu mer till den billigare amerkanska typen av bränsle (för då lär väl min i alla fall för förra sesongen "rätt bestyckade" skoter skära).

Ladys and Gentlemen med Metanol kvar i tanken (eller värre i bränsle pump, förgasare och i botten på vevhuset) sker en liiiiten kemisk "sak".
Det kommer att bildas MYRSYRA som obarmhärtigt käkar aluminium.
Hmm. jag sov inte på alla timmar i skolan trots allt :cool:
Ok! det är många (inkl. mej själv) som ändå gör sommar förvaring, =rengör pump o gasare, men inte torkar då jag botten på vevhuset!
Om vi ändå antar att "jag" åker omkring med 15% metanol, hur mycket billigare blir det? inte 15% i alla fall utan skillnaden mellan bensin och metanol priset på 15% av den tankade mängden.
på 10liter i tanken ska det alltså 8,5L bensin och 1,5L metanol.
jag vet ärligt inte vad metanolen kostar men anta att den kostar 8:-/L
Och bensinen 12:-L då sparar man på 10liter in 6 sketa kronor.
är det värt detta, eller är det kanske dags att politikerna skaffar sej ett nytt folk?
"Dom" får skaffa sej ett folk som gärna betalar alla dj..a skatter på tex. bensin som sedan "slösas" bort?
Dessa politiker som egentligen skiter blanka f..n i norrland och som inte ens set till att "vi" får "tillbaks" det vi kan från EU.
Nä, jag är inte politiskt.. nånting alls bara så "trött o fattig"
Å så har jag feber (det är ok att tycka synd om mej just nu :) )
 
Last edited:

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Kom just fram till en klurig slutsats.... vi betalar alltså den här kamikazi skatten på (i värsta fall) 15% "för mycket"!
Hur då?
Jo..
Detta gäller 95oktan:
10% mtbe och 5% etanol.... = 15% av den bensin vi köper är inte bensin redan nu!
Hepp!
Go natt alla, nu blir det alvedon bryta till kvällsfika och sedan.... nää int' Jo! sjuksänga!
(jag har som sagt feber, vanlig feber)
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Vad kostar etanolen då?
Jag bor i obygden så jag har inte en aning.
Men behövs det 35% mer dricka om man kör på etanol så får den inte kosta mer än 9:18/l om 95 oktan kostar 12:40 å då har man inte tjänat ett öre jämfört med bensin!
Inte att glömma är att man kommer 35% kortare på en tank
//Inte pessimist - utan realist//
 

novax

Välkänd medlem
30 aug 2004
160
0
6
Västernorrland
Fast nu är det inte metanol vi pratar om.... Etanol & Metanol är stor skillnad på.

Etanol kostar 7:83:- i västernorrland

Vem vill åka omkring med en hög munstycken eller chipps i fickan???
Blanda i "lite" tex. 15% metanol hemma i dag, och i morgon tankar jag i ...nopikoski eller nåt annat ställe.
Ska jag dra omkring på en massa metanol dit då?
Eller hoppas att dom har metanol till spritkök i enliters (inte billigt) och snabbt räkna ut vad 15% är medans jag tankar och slå i den mängden sammtidigt så det blandar sej ordentligt med bensinen?
Eller tanka "rent" när jag kommer "dit" och åka (för) fett sedan!
Tror inte det va!

mer från OKQ8:
MTBE och ETBE är två ämnen som man kan kalla för syretillsatser. I Sverige används enbart MTBE och detta med max 10 % i bensinen. MTBE är en mycket bra oktantalshöjare och kan tillverkas av förnyelsebart material men det kan tyvärr skada grundvattnet om man spiller, eftersom det ger en otäck lukt och smak. Vi försöker därför begränsa användningen.


Kolla bara på det som står på skotern om olika bränslen så blir man orolig...
och väntar på att "bolagen" ska "smyg" byta ännu mer till den billigare amerkanska typen av bränsle (för då lär väl min i alla fall för förra sesongen "rätt bestyckade" skoter skära).

Ladys and Gentlemen med Metanol kvar i tanken (eller värre i bränsle pump, förgasare och i botten på vevhuset) sker en liiiiten kemisk "sak".
Det kommer att bildas MYRSYRA som obarmhärtigt käkar aluminium.
Hmm. jag sov inte på alla timmar i skolan trots allt :cool:
Ok! det är många (inkl. mej själv) som ändå gör sommar förvaring, =rengör pump o gasare, men inte torkar då jag botten på vevhuset!
Om vi ändå antar att "jag" åker omkring med 15% metanol, hur mycket billigare blir det? inte 15% i alla fall utan skillnaden mellan bensin och metanol priset på 15% av den tankade mängden.
på 10liter i tanken ska det alltså 8,5L bensin och 1,5L metanol.
jag vet ärligt inte vad metanolen kostar men anta att den kostar 8:-/L
Och bensinen 12:-L då sparar man på 10liter in 6 sketa kronor.
är det värt detta, eller är det kanske dags att politikerna skaffar sej ett nytt folk?
"Dom" får skaffa sej ett folk som gärna betalar alla dj..a skatter på tex. bensin som sedan "slösas" bort?
Dessa politiker som egentligen skiter blanka f..n i norrland och som inte ens set till att "vi" får "tillbaks" det vi kan från EU.
Nä, jag är inte politiskt.. nånting alls bara så "trött o fattig"
Å så har jag feber (det är ok att tycka synd om mej just nu :) )
 
E

ejwbegysv

Jag har kört omkring med 70% etanol i tanken + 95oktan.. (I bilen alltså) Fungerar bra men ojoj vad soppa bilen dricker..

Ska man köra mer än några procent Etanol i skotern så lär det bli stora munstycken..
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
novax skrev:
Fast nu är det inte metanol vi pratar om.... Etanol & Metanol är stor skillnad på.

Etanol kostar 7:83:- i västernorrland
Om du tror att jag inte vet att det är skillnad på etanol och metanol går du på väldigt tunn is...
Jag vill bara påpeka att både etanol och metanol nämnts i de inlägg som finns före mina..
Och jag skriver faktiskt om båda de sorterna

vidamic skriver i sin inledande post.

intressant att se på andra alternativ
Även om rubriken är etanol.

Låt oss nu fortsätta fundera ….
...med ett etanolpris på (E 85 )7:83/L och 35% mer förbrukning landar vi på 10:57 att jämföra mot bensin priset för 95 oktan som i dag är ? ja det bästa är väl att jämföra med priset ”hemma” hos novax ?
vilket jag ju inte vet. men det kan väl röra sej om 1:50-2:- i skillnad /litern
och i så fall svider ju mindre i lädret.
För 100mil/år 3l/mil 2:- billigare/L =600Kr
x hur mycket man nu kör.
Vad finns det mer för nackdelar med etanolen eftresom det i dag "först och främst" är ford som levererar standard bilar som klarar detta bränsle?
Får man tex. samma effekt i en skotermotor som med "riktig" bensin?
 

novax

Välkänd medlem
30 aug 2004
160
0
6
Västernorrland
Sant sant my bad... men jag kan inte se att man ersätter bensin med metanol på en bruks skoter, däremot skulle etanol mycket väl kunna vara en rimlig ersättare till vanlig 95 oktan. Det var därför jag tyckte det var lite konstigt att du antog så många metanol exempel. :eek:
 

nord_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
240
0
16
Nordingrå sverige
Etanolen har ju 35% mindre energi innehåll och därför dricker skotern el bilen mer soppa om man tankar etanol men de kan man ju kompensera genom att etanolen har 104 oktan..å då kan man väll höja kompet å på så sätt få ut mer effekt...eller har ja helt fel??
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Mycket av vad jag skrev om metanol beror på att jag framför allt på "moppe" tiden körde med diverse konstigheter i tanken.(Jag hadde en 1L extra tank med kran på och ett T före förgasaren för att kunna starta på bensin och sedan byta)
Ett o annat han man ju lära sej av det. (tex vad som kan gå åt h...vete) :D

Det här blir "lite" off topic, men i går sänktes ju bensinpriset....
Är det någon som tror att det INTE kommer en höjning just före påsk? :cool:
 
Last edited: