Polaris assault 800-12 bakfjädring kass

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
nyköpt skotern och den "klonkar" varje gång jag lättar i gupp på leden, alltså när den är i utsträckt läge så klonkar det till varenda gupp. och man känner den blir "max" utsträckt alltså det blir pall, känns inte bra.

och den är ihopsäckad ca 10-15cm ,

bakredämparn är inställd på hårdaste läget och ganska hårt på fjädern.

jag tog in skotern på avtining, skruvade lös dämparn tog av fjädern och provade pressa ihop dämparn, orkade inte rubba den. skruvade till lättaste läget och då orkade jag röra den.

tycker alltså då att dämparn borde vara bra?
eller kan den ändå vara slut?

fattar inte annars vad det kan vara??
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
En renovering kostar inte många hundringar och den är ju 3 år gammal så det är väldigt dags. Sitter det Walker evans på den så kan det vara ännu mer dags.
Nåt fel är det ju om den inte orkar hålla emot fjädern.
 

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
Men kan det inte vara nå annat i Boggien som gör att den säckar, tyckte ju dämparn verka så hård som att det inte kan vara den :S
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Det är helt normalt att skotern sjunker ca 1dm längst bak, förstår inte att bara för att det är en skoter så ska bakdämparn sprätta ut till helt utfjädrat läge..
Skulle tro att ljuden du hör i boggien är pga av att du har för mycket förspänning på fjädern så det du hör är stoppet när boggien är helt utfjädrad.
 

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
jämför med polarens polaris 800-14 och den sjunker några centimeter.. min kanske 15cm känns som min fjädring är nära botten hela tiden när man kör stöter hårt,

jag spände fjädern lite extra efter ja kolla den och nu hör jag inte klonket lika lätt som förr men det finns där.

så nånting måste göras, frågade en firma i närheten dom kan renovera för 700 kr per dämpare. tror jag lämnar in på renovering
 

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
har renoverat bakre nu.. ingen skillnad alls vart det. den säckar och känns dålig om man drar upp den å trycker den i botten känns det som det bara glider ner dom första 20 cm sen tar den emot men känns som den är nära botten då.

den klonkar även till i varje snävt gupp på leden, normala mjuka gupp går bra.

provade en polares 14- pro rmk som tillåme har sämre dämpare, och det var som en dröm att köra på led:)

vad kan de vara? kan fjädern ha mattats ut så förbannat mycke? jag har kvar ca 1cm å sträcka på den