59 får inge bränsle på variatorsidan -85

blizzen

Välkänd medlem
19 nov 2012
284
0
16
Piteå
Min 59 får ingen bränsle till variatorsidan? har kollat om den tjuvarluft nånstans med startgas men ingen tendens till rusning så allt ur det anseendet verkar ok. Dör direkt man inte håller gas och om man släpper gasen så måste man "ta om" och ge fullgas för att den ska lyckas vända och inte dö.

Tips på fel? det är en enkel förgasare
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Har du rengjort förgasaren? Är stiftet tort eller blött?
Är gasaren rengjord och stiftena är OK så skulle jag ha kollat kompen på högra sidan.
 

blizzen

Välkänd medlem
19 nov 2012
284
0
16
Piteå
Det är lite sot på det, antar att det är någonstans det läker så att motorn inte får rätt vacuum och att den inte orkar få soppa till variatorsidan förutom när man ger fullgas att den övervinner det och ändå lyckas få dit en skvätt. Glömde dock att kolla kompen, men vid dålig komp kan det väl vara allt från kassa ringar till att packboxen farit
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Kan vara dålig komp också. Om den nypit så kan den gå på en cylinder. Tills varven går upp. Vill inte måla fan på väggen men lås inte fast vid att det är bränslerelaterat.

Kasta om förgasarna och se om problemet flyttar på sig.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Står i första inlägget att det är enkelgasare...
Troligen dålig komp, då...?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Du skriver att du gjort startgastestet på insug men har du sprutat mot vevaxeltätningen på variatorsidan?

Den packboxen kan också vara så söndertrasad att den inte alls reagerar på startgas ,,hum svårförklarat?%&? jag menar Kolla den visuellt väldigt noga för om den är väldigt trasig så reagerar motorn inte på startgas pga att motorn inte ens går på den cylindern. Motorn ska ju gå på tomg när man gör startgas testet men i detta fall stannar ju motorn om du försöker låta den gå på tomg så statgastest är omöjlig.

Ta lös variatorn och kolla mer noga om du är osäker på packboxens skick.