Enduro 600 special 2002 startar inte

karlberg

Medlem
20 dec 2014
12
0
1
Finnsta
Hallå, skulle starta lynxen för att få in den i garaget också tänder han till 1 gång sen blir han sur och går fan inte igång (gick skitbra kvällen innan) har nu ryckt mig fördärvad, tagit ur stiften å dragit ur han, elda på stiften, bytt stift osv pch jag kan även tillägga att det är gnista men jag tycker inte de är nå märkvärdigt mycket om de kan ha nåt med saken att göra.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Om den startar på en rejäl sup i varje tändstiftshål så har du ett bränsleproblem. Den kan behöva mer soppa fast man tror den är sur. Om den däremot är sur så håll full gas och dra ur den mer som du redan gjort men obs full gas!!

'Om den nu surar så kan choken hängs sig eller någon av förgasarna flödar = skit i inkommande nålmunstycke.
 

karlberg

Medlem
20 dec 2014
12
0
1
Finnsta
Om den startar på en rejäl sup i varje tändstiftshål så har du ett bränsleproblem. Den kan behöva mer soppa fast man tror den är sur. Om den däremot är sur så håll full gas och dra ur den mer som du redan gjort men obs full gas!!

'Om den nu surar så kan choken hängs sig eller någon av förgasarna flödar = skit i inkommande nålmunstycke.
Men vart på förgsarna sitter nålmunstycke nånstans?
 

karlberg

Medlem
20 dec 2014
12
0
1
Finnsta
har nu provat ovanstående utan resultat, startar inte på sup fastän jag har gnista, då må de väl va tändspole eller stator de är fel på?
var förresten bara 7 bar på komptest, de är väl klent?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
7 bar kan vara bra komptryck det beror på hur bra mätaren är och hur svag man är. Håll full gas och dra så hårt du kan ca 5-7 drag. Om den visar liknade bar på bägge cylindrarna så är det ok. 9-11 bar är mer normalt om mätaren är ok och man inte är svag som en 5 åring.
Den har väl gått bra innan så kompet lär de inte vara. Om den blir sur så kan det vara bränslepumpen som smygläker in soppa i vevhuset men då ska bara 1 cylinder sura ,,den borde starta på andra cylindern!

Om den läker i flotörnålmunstycke brukar de skvätta ur dräneringsslangarna från förgasarna när motorn går eller när man drar.
Flotörnålmunstycket är den nål som flotören stänger. Om man har förgasarna upponer och tom på soppa ska man kunna suga fast tungan i soppaslangen som går till förgasaren. Släpper tungan rel snabbt har man skräp i nålmunstycket.
 

escapade 67

Aktiv medlem
2 jul 2010
99
0
6
svårstartad o förmodat dåligt komp låter som dåliga kolvringar eller packbox/ar, bör ligga på 9 kg i komp, lite beroende på mätare kan det skilja lite men 7 kg låter väldigt lite.
 

karlberg

Medlem
20 dec 2014
12
0
1
Finnsta
svårstartad o förmodat dåligt komp låter som dåliga kolvringar eller packbox/ar, bör ligga på 9 kg i komp, lite beroende på mätare kan det skilja lite men 7 kg låter väldigt lite.
Ja har haft de i funderingarna, men eftersom den gick såpass riktigt å bra innan ja ställde bort den så tvivlar jag på att de är kompe