Lynx 500 -80 driver dåligt. Tappar kraften liksom.

GAVIA ARCTICA

Medlem
20 feb 2012
8
0
1
Hej
Jag har en Lynx 500 -80 års modell.

Tog ut den härom dagen och började köra den.
Först gick den jättefint, kändes stark på båda växlarna. Det var extremt tung snö, men den gick fint ändå.

Men, efter ungefär 10 min körning, så började den tappa kraft. Som att den inte orkade driva framåt. När jag växlade ner så gick det att ta sig fram, men inte mer än så.

Ljudet blev liksom 'dovare' också.

Vad kan vara fel?
(Hade den inlämnad för att byta packboxar i höstas och efter det var den var OK innan jag ställde undan den för sommaren.)

Vänliga hälsningar
Maria Karlsson
 

GAVIA ARCTICA

Medlem
20 feb 2012
8
0
1
Tack för svaret lilltampen!

Buhuuu! Måste man ta isär motorn för att fixa det?? :-o
Vad kommer det sig att en kolv nyper?

Vänliga hälsningar
Maria
 

lilltampen

Välkänd medlem
27 jan 2009
200
0
16
Västerbotten
Beror oftast på att den får för lite bränsle/olja, den går för varm och får för lite smörjning.
Oftast så är det cylindern längst ifrån fläkten för den går lite varmare (om det är en fläktkyld)
Det kan vara lite bökigt att fixa om man aldrig gjort det förr.
Du måste lös med cylindrarna och lös med kolven som är paj. Cylindern måste undersökas så den inte är skadad och om det sitter fast aluminiumrester från kolven på cylinderväggarna så måste man ta bort det med saltsyra.
Men först och främst innan du gör nåt annat så ta ett komptest så att kan vara säker på att nåt är trasigt inne i motorn för det är ju dumt att riva motorn om inget är fel där.
 

escapade 67

Aktiv medlem
2 jul 2010
99
0
6
man andvänder inte saltsyra på äldre cylindrar bara nicasil cylindrar, vanliga stålfoder honas eller borras beroende på hur stora skadorna är.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Nja, går utmärkt att använda syra i stålfoder. Man kan inte hona bort fastbränt aluminium, då får man orund cylinder.

Gör ett kompressionsprov. Det kan finnas fler möjligheter till att den går dåligt. Låter som att den kan ha släckt ett tändstift och går på en cylinder.
 

GAVIA ARCTICA

Medlem
20 feb 2012
8
0
1
Tack för alla svar!
Som det ser ut, så verkar det som att det var gummihandtaget på höger sida av styret som vridit sig och gjorde att det inte gick att ge full gas. Ja, det var ju lite skämmigt att berätta det för er som är proffs, men samtidigt jätteskönt att inte behöva kosta på en reparation av motorn!

:whistle:
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
man andvänder inte saltsyra på äldre cylindrar bara nicasil cylindrar, vanliga stålfoder honas eller borras beroende på hur stora skadorna är.
Man ska absolut använda saltsyra för att ta bort aluminiumrester även i stålcylindrar. Försöker man hona bort aluresterna slutar det med att stenar/kulor geggar igen och cylindern repas och måste borras om.

Så först saltsyra, skölj därefter noga och till sist hona så man får fina korsvisa sliprepor.

Edit: Såg nu att TS hade en betydligt enklare orsak till problemet än motorskada.
Men jag vill ändå poängtera det jag skrev här ovan.
 

escapade 67

Aktiv medlem
2 jul 2010
99
0
6
ok då tar jag tillbaka det jag skrev, har aldrig sett alusmet i stålcylindrar men det kanske fastnar där med, hur gör ni för att skydda stålet när ni syrar då?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Behöver inte skyddas. Låt syran verka ett tag, skölj med vatten. Upprepa tills det är rent. Aluminiumet reagerar ganska ordentligt med syran, bubblar. Stålet reagerar inte alls. Så slut bubblor betyder att aluminiumet är borta... Stålet blir bara lite svartfärgat där man syrat, och det går bort direkt man honar.