Arctic cat m8 bluddrar

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Hejsan allihopa.
Var i Kvikkjokk och körde i helgen och stötte på en del problem.
Både jag och min kompis har köpt oss arctics m8, hans en 2010 och min en 2011.
Jag märker att min bluddrar när man släpper gasen ibland, tex när man har kört fast så måste man gasa så håller han på tveka så man får gasa igen.
Hans gör likadant.
Dock började hans dö mitt i allt när han körde. Ungefär som att man slår av den med knappen. Den varnar inte för något.
Finns det någon som har förslag? För mycket bränsle, tändstift, något som fryser? Alla förslag är hjälpsamma, ska försöka ta in den i varmgarage och kolla.
Han har upplevt att den har ett annorlunda ljud i jämförelse med min, mycket ljusare och som ett sus ljud när han släpper gasen runt 5500, men den lät inte så i helgen.
OBS hans en 2010 om det spelar ngn roll.
Mvh rickard
 

myrann

Rookie sledder
26 nov 2017
5
0
0
Hittade du någon lösning på det här? Har problem med att min dör och bluddrar i lägre varv.
Skulle uppskattas!
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Hade liknande symptom på min 11a. Var brytaren i gashandtaget som var full i skit å vatten.
Städade undan där och sen var det aldrig ett problem :).
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Jag misstänker också säkerhetsbrytaren men de kan även vara TPS sensorn som står fel eller är felande. Prova först dra isär kabeln för säkerhetsbrytaren upp vid handtaget. Om den går perfekt då så byt ut säkerhetsbrytaren eller försök rengöra.
Kolla även så de finns spel på gasvajern och att gasen går tillbaka till stoppet nere på spjällhuset. De är viktigt för att tps sensorn ska funka ok. TPS sensorn kan även behöva en nollning de är inte helt ovanligt.
Tps sensorn kan även vara väck.
Den mäter man upp med ohm mätare och ström för den är ju svindyr att byta ut på chans.
Om du vill veta hur man mäter upp tps så kan jag förklara de är rel lätt att testa.
 
Reactions: Bre