spränger rem/stekheta variatorer? re800r e-tec 14

APPE

Medlem
1 jan 2000
40
1
8
Boden
Därför alla säjer att jag ska dreva ner 2kugg så äre lugnt sen. Är ju iofs snabbt gjort å kolla drevningen.
Att dreva ner löser inga problem..
Skulle dreva upp den istället till 25/45 26/45 så kommer du få mindre problem med värme för ju mer du drevar ner ju mer värme blir det variatorerna
Tra systemet i BRP skotrar funkar bäst med högt drevade skotrar för ju högre upp på skivorna ju sämre klämkraft är det
så lågt drevat går remmen högt på motorvariatorn lika med sämre klämkraft på rem = slirande på remmen = kraftig värme utveckling
men dock ett bra variatorkitt är bästa lösningen ..
för info hade en 2012 gade 800 e-tec med 44 matta som var drevad 21/45 som jag drevade till 25/45 innan jag monterade v-kitt o vilken skillnad på temp o prestanda bara med drevningen o inte för att tala om efter v-kittet..
tips prata med Christian på Knr sledtech om ditt problem så får du se vad han säger ...
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Att dreva ner löser inga problem..
Skulle dreva upp den istället till 25/45 26/45 så kommer du få mindre problem med värme för ju mer du drevar ner ju mer värme blir det variatorerna
Tra systemet i BRP skotrar funkar bäst med högt drevade skotrar för ju högre upp på skivorna ju sämre klämkraft är det
så lågt drevat går remmen högt på motorvariatorn lika med sämre klämkraft på rem = slirande på remmen = kraftig värme utveckling
men dock ett bra variatorkitt är bästa lösningen ..
för info hade en 2012 gade 800 e-tec med 44 matta som var drevad 21/45 som jag drevade till 25/45 innan jag monterade v-kitt o vilken skillnad på temp o prestanda bara med drevningen o inte för att tala om efter v-kittet..
tips prata med Christian på Knr sledtech om ditt problem så får du se vad han säger ...
Är det roliga timmen, eller?
 
B

Blueberry2

Tackar för alla svar och hjälp. Dock inte mycket klokare men ska ta ett å annat snack med folk. Oktan ab och denne chriatian har ju nämts här så ska ta kontakt med han oxå, så får vi se vad dom säjer /// Blåbäret
 

cad

Aktiv medlem
11 dec 2010
90
0
6
säter
Att dreva ner löser inga problem..
Skulle dreva upp den istället till 25/45 26/45 så kommer du få mindre problem med värme för ju mer du drevar ner ju mer värme blir det variatorerna
Tra systemet i BRP skotrar funkar bäst med högt drevade skotrar för ju högre upp på skivorna ju sämre klämkraft är det
så lågt drevat går remmen högt på motorvariatorn lika med sämre klämkraft på rem = slirande på remmen = kraftig värme utveckling
men dock ett bra variatorkitt är bästa lösningen ..
för info hade en 2012 gade 800 e-tec med 44 matta som var drevad 21/45 som jag drevade till 25/45 innan jag monterade v-kitt o vilken skillnad på temp o prestanda bara med drevningen o inte för att tala om efter v-kittet..
tips prata med Christian på Knr sledtech om ditt problem så får du se vad han säger ...
det är sanning kolla med mulle
jag kan rekommendera hans drevning och ramber samt det andra som ingår i programvaran
jag kör 90% på led
 
B

Blueberry2

click står på läge 3 iaf. Detta är väll fabriksinst.? varvet ligger på 7900 vilket oxå står som max varv på en klisterlapp
 
B

Blueberry2

Provade clicka om till läge 5 å nu ser variatorera fina ut å de går lägga handen på dom. Dock så är ju varvet helt åt h-vete ist nu...
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Provade clicka om till läge 5 å nu ser variatorera fina ut å de går lägga handen på dom. Dock så är ju varvet helt åt h-vete ist nu...
Låter mysko...
Borde ju bli sämre tryck på remmen nä du höjer clickern.
Var det i lössnö du prova nu och va låg varven på då?
 
B

Blueberry2

Varven runt 6900 och det va på sjön i nysnön på 2,5dm typ
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Håller med Appe här
Kontakta Cristian ( knr sledtech) så får du veta de du behöver och lite till ang. drevning och tra variatorer :)
070-3477834
 
B

Blueberry2

Nu funkar det fint igen :) pratade med knr sledtech å fick lite tips å trix. Löjligt enkelt att åtgärda :) men tack alla för hjälpen.
 
B

Blueberry2

Ta tryckluften och blås ur primären och kolla så att clickern går att snurra runt lätt. Min clicker gick lätt mellan 2-5 sen va det stumt, men va bara ta en 13s nyckel å vrida runt. Löjligt enkelt "fel" :) Annars kan man få skruva upp primären och göra en rengöring då brp kletar nått på pinnarna så armarna börjar kärva. Tydligen vanligaste problemet med tra variatorn. Om någon annan får problem med variator så ring el maila Christian på knr sledtech! han löser detta! :)
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Hmm. Jag har likadan skoter å den gick 80 mil på första remmen, sen börja den fransa lite, så jag satte den som reserv. Men igår så sprängdes den nya på en åker i full syla, 40 mil. Mest led. Har haft upp primärn ifjol å rengjort... Undrar vad felet kan vara. Ingen support att tala om från ÅF, så jag lär ju få luska i det hela själv hos dom som det redan tippsats om.
Hur stor är risken för skador på vevaxel vid remsprängning på fulla varv i 80km/h?? Man har ju läst lite om det..
 

WingspeedRacing

Aktiv medlem
23 dec 2012
56
0
6
Hmm. Jag har likadan skoter å den gick 80 mil på första remmen, sen börja den fransa lite, så jag satte den som reserv. Men igår så sprängdes den nya på en åker i full syla, 40 mil. Mest led. Har haft upp primärn ifjol å rengjort... Undrar vad felet kan vara. Ingen support att tala om från ÅF, så jag lär ju få luska i det hela själv hos dom som det redan tippsats om.
Hur stor är risken för skador på vevaxel vid remsprängning på fulla varv i 80km/h?? Man har ju läst lite om det..
RE'n verkar inte gilla annat än endast ledkörning, mycket fullgas i djupsnö verkar bygga värme, men om det beror på att det kommer in snö så remmen slirar eller om det beror på variatorsetting kan jag inte säga säkert, sätta dit snöfilter i fronten är ett tips, annars i vanlig ordning mer ventilation... Är ifrån dina trakter, vilken handlare har du pratat med om problemet?
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Lär er att ett en rem slirar aldrig på en skoter, variator skivan nöter mot remmen bara under c.a 20 kmt/tim. Skulle den nu slira, lär det bolma gummirök som aldrig förr och slutar dra sig framåt.

Dreva ner ökar remslitaget väldigt mycket!
Att dreva för c.a 110kmt gör att stackars sekundär variatorn ska snurra i 8000 varv redan vid 110kmt, då snackar vi friktions värme.
25/45 räcker ända till 150+ innan sekundär variatorn snurrar i 8000 varv, fartvinden/kylning under huven i 150 håller värme utvecklingen nere, betydligt mer än om den skulle få utstå samma plåga i bara 100kmt.
Går din skoter fortare än vad tabeller anger, ja det betyder bara att sekundären öppnar sig ännu mer, och således betyder att sekundär variatorn snurrar ännu fortare än motorns varvtal.
Plågar du skotern ytterligare, tills varvräknaren ökar upp mot 8400, ja då har du bevisligen växlat sekundären i botten medans motorn fortfarande har hästkrafter i överskott gentemot din drevning.
Här snackar vi då om över 11.000 varv/min på din sekundär axel, remmen, kul lagren till sekundär axeln och kedjan slits ut i förtid.

Sen har vi den ökade motorbromsen som blir med nerdrevat, kommer du på dig själv att du knappt behöver använda/nöta på bromsbackarna nerför branta fjällbackarna med 21/49 eftersom motorbromsen räcker till att sänka farten.
Mellan motorns vevaxel ner till mattan, vilken del i drivsystemet är svagaste länken tror du?

Remmen är bilen kopplings lamell.
När du åker ner för en backe och släpper gasen, vid en viss hastighet slutar whhii ljudet från variatorn och tomgånger sjunker, det är den hastigheten som är direkt drift, det gäller även vid den lägsta hastighet du kan köra på hårt underlag med samma varvtal som tillslags varv.

Att köra under denna hastighet, som är c.a 18kmt/tim nöter på remmen och är exakt som att slira på kopplingen i bilen.
Denna hastighet blir lägre med mindre kugg på lilla drevet och skotern blir gynnsammare om du ska dra något väldigt tungt bakom.
Men skillnaden i hastighet mellan 21/49 och 24/45 är inte så stor för direktdrift.
SÅ LÄNGE DU HAR ETT LÅGT TILLSLAGSVARV!

Ligger tillslags varvet på moderata 3300-3500 diffar det kanske 4-5 kmt, men ökar du tillslaget till 5000varv blir skillnaden mycket,mycket mer.

Testa på bilen, lägg i ettan, varva 2000 varv och tok släpp kopplingen, med ett kraftigt ryck börjar bilen accelerera. Gör om detta, men med 2000 varv högre, bakhjulen har i detta läge inte någon möjlighet att spinna. 4000 varv och kliv av kopplingen varav motorn tvärstannar för den orkar inte, eller att kopplingen går upp i rök.

Exemplet beskriver bra varför många säger att dom vill inte dreva upp därför att skotern blir så slö i starten. Att dom har "variator kit" med högre startvarv är en betydligt större anledning till upplevelsen att motorn känns trög, när dom ska ge fullt och mattan är en meter nere i fast sugande snö.

ET 250 på 18hk med kälke, 2 vuxna och 3 barn orkade ta sig upp på fjället, skulle inte en 800cc 147 hästars motor med passande utväxling ens orka dra sig själv utan att dreva ner den till lägre än vad som är standard i en 550 fläkt?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Testa på bilen, lägg i ettan, varva 2000 varv och tok släpp kopplingen, med ett kraftigt ryck börjar bilen accelerera. Gör om detta, men med 2000 varv högre, bakhjulen har i detta läge inte någon möjlighet att spinna. 4000 varv och kliv av kopplingen varav motorn tvärstannar för den orkar inte, eller att kopplingen går upp i rök.

Exemplet beskriver bra varför många säger att dom vill inte dreva upp därför att skotern blir så slö i starten. Att dom har "variator kit" med högre startvarv är en betydligt större anledning till upplevelsen att motorn känns trög, när dom ska ge fullt och mattan är en meter nere i fast sugande snö.
Jag tolkar det som att du alltid startar på tvåans växel med din bil, utifrån ditt resonemang. Känns inte helt optimalt.
Jag kan hålla med dig att en maskin som enbart går på led kan vara högre drevad.
Men det låter som att du tycker att alla maskiner ska ha hög drevning, vilket jag inte håller med om. Varför ska en maskin som sällan har matthastighet över 100km/h vara drevad för 150+?
Man startar även igång mattan väldigt ofta vid lössnökörning. Full gas för att dra igång mattan, sedan bromsa stopp och igång igen.
Drevar man ner minskar momentet som remmen behöver överföra.

Jag kommer fortsätta att starta både min bil och skoter på lägsta växeln...
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
En fundering..
Primär och sekundär jobbar ju som bekant ihop, sedan har vi helixen som sätter en extra dimension på det hela, ju mer belastning desto mer håller helixen emot och ökar trycker på remmen för att dels minska slir-tendens samt att förhindra att den växlat hur för mycket och döda motor/rem med för hög växel.
Samt att helixen har del i backshiften.
Har jag helt fel?

Med det i åtanke...
Om man drevar ner en maskin mycket så minskar helixens inverkan. Variatorerna blir mer eller mindre helt fjäderstyrda med vikter.
Det i sin tur gör att remtrycket minskar och att sekundären kan växla ut och lägga i för hög växel och därigenom öka risken att det blir remslir/heta remmar.

Bara en tanke...
Många maskiner är drevade för upp mot teoretiska 240km/h och har inga problem med heta variatorer.

Har någon som har problem med heta remmar/sprängda remmar testat det motsatta, att dreva upp ex. 1-2 kuggar bara för att testa?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Helixen är ju momentkännande precis som du är inne på.
Eftersom man drevar ner så behöver remmen överföra mindre moment och man behöver inte lika mycket remtryck.

Jag säger inte att man ska dreva ner alldeles för mycket, men att köra tokhög drevning på maskiner som aldrig körs i hög hastighet förstår jag inte vitsen med.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag kan väl hålla med om att jag aldrig kört i 240 :)
Men, ibland så kan det ju hända att man färdas i hastigheten X och mattan snurrar med en hastighet av Y och ibland vill man ha rejält med Y för att inte tappa X.

Dessutom så skall man väl undvika att köra med variatorn i 1:1 eller 0.9:1 konstant?
Jag kör hellre med variatorn i 75%-80% av max utväxling, mindre last på remmen vid belastning Z än att ligga på 100% utväxling i variatorn och ha maskinen neddrevad 2 kuggar.

Mitt intresset var dock om man istället för dreva ner istället drevade upp vid remproblem. Vad händer då?