spränger rem/stekheta variatorer? re800r e-tec 14

B

Blueberry2

Vad ska ja göra åt detta? Fått många bud nu. 1.Dreva ner 2kugg översta drevet.
2.Tabort variator-skyddet (plast delen)
3.Variator kit samt fjäder sekundären...
4.Gör allt! :-D

Någon mer som haft/har problemet? Och kke någon bra lösning?
 
B

Blueberry2

Ska tilläggas att grejjerna går som en dröm på led, men ut i djupsnön å lek så flyger remmen direkt och både primär o sekundär är stekhet.. sitter 44a matta från fabrik..
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Kolla linjeringen, ska inte fungera så dåligt med original setupen. Vilken rem kör du?
Vilken clicker kör du på och vad ha du för toppvarv?
Plasten på variatorskyddet ska du absolut inte röra då det hjälper till med kylning.
 
B

Blueberry2

Linjeringen är spikrak. Kör med brp:s orginal rem, vet ej cliclern, men det är orginal/standard iaf. Sen varvet har jag inte heller kollat faktiskt.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Har du tvättat variatorskivorna med ex bräkclean? Har du lite olje rester osv på skivorna så hjälper det till att spränga remmar på löpande band.
Hur ligger remmen på sekundären? det kan man få justera lite titt som tätt. Det ska ligga så "botten på dalen" på ovansidan av remmen ska ligga kant i kant med variatorskivorna.

Men i första hand i åtgärd av verkstadsjobb är ju variatorkitet.
 
B

Blueberry2

Ytorna är rena och remmen är injusterad så som du förklarat :)ja remmen måste ju slira eftersom det blir så fruktansvärt hett, så värre grejjor som orkar hålla remmen behövs nog :eyebrows:
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Ja då är det nog dags för ett variatorkit. Men sen tänkte jag också om det kan vara så att det kryper in snö i nått hål som du kanske bör täppa till med lite mesh?
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Linjeringen är spikrak. Kör med brp:s orginal rem, vet ej cliclern, men det är orginal/standard iaf. Sen varvet har jag inte heller kollat faktiskt.
Linjeringen kan man inte kolla bara med ögat... Man måste ha ett speciellt verktyg och mäta fram det. Den ska dessutom inte vara "spikrak"!
Den har ju garanti ännu så du kan ha din ÅF att kolla det. Sen kolla varven, ska ligga på max 8100, övervarvar den så går den antagligen för lätt och bör klickas ner eller viktas på, det resulterar också i remslir.
Ett v-kit skadar dock inte, men lynx original inställningar med lite mera vikt borde fungera rätt bra.

Ta kontakt med Christian på KNR sledtech, han har bra v-kit och riktigt bra service.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Om din maskin är original i variatorerna så har du redan bland det bästa du kan ha till en 800 Etec. Jag (och många andra med mig) har själv bytt i min Freeride -12 TILL de saker (ramper, fjädrar, helix) som sitter original i din Lynx. Jag har inte upplevt några problem med hög värme på variatorerna när jag kör i djupsnö. Jag misstänker att ditt problem ligger i något annat är variatorkalibreringen.
 
B

Blueberry2

In i garaget för vidare undersökning. Men går ju som sagt bra på led, inga problem o lägga handen på variatorerna då. Sluta leka å smiska led ist, trots allt är ju re led monster :-D
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
hade en ockelbo 4000 som det låg 3 smala remar i vilket var lite misstänksamt då skotern bara gått 200 så kollade linjerningen men den käka remar och dom smala remarna slira så det spruta brinande rem hela motor utrymmet det visates att sekundären var vin efter en rem spräning
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Som tidigare nämnt så sitter det bra grejer i variatorn från fabrik.
Och 23/45 är ju förträffligt på den där. (annat var det 2009, då de hade 27/45!!)

4mm shims bakom övredrevet, rengör allt ordentligt och clicka så du varvar 8000 på analogen.
 
B

Blueberry2

Inte kollat drevningen men har oxå för mej att det är 25/45 på den org.
 
B

Blueberry2

Därför alla säjer att jag ska dreva ner 2kugg så äre lugnt sen. Är ju iofs snabbt gjort å kolla drevningen.