Olja på stiften 5900

Dragkula

Medlem
30 jan 2013
16
1
1
Medelpad
Efter 2 års vila startade 59:n -00 på elstarten med "oladdat" batteri utan problem, går bara några tiotals sekunder utan choke, låter som "slut på bensinen".
Snabbt på med choken och den varvar upp, av med choken innan den storknar och går mindre än en minut innan det blir som soppatorsk igen.

Fyllde i färsk bensin och bytte dom sotiga stiften till nya, blev bara lite bättre, gick OK på höga varv men ville lägga av helt när varvet måste sänkas, krävde choke nån sekund för att få upp varvet igen.

En liten oljedroppe på dom nya stiften efter ca. 5 km körning.

Fel på oljematningen, vanliga fel, värt att repa, demontera och blanda själv, eller vad göra:help:
 

Dragkula

Medlem
30 jan 2013
16
1
1
Medelpad
Menar du utvändigt så förstår jag dig, efter att ha bläddrat i manualen.

Som jag ser det pytsar den i för mycket 2t-olja, börjar luta åt att gaswiren inte löper som den ska.

Kan den teorin stämma ?:unsure:

Måste få in den från snödrevet till under tak innan jag utsätter mig för det barhandsjobbet:eviltongue:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Den borde gå på tomg även om oljepumpens vajer hakat sig på fullt så jag tror du har ett dubbelfel. Att den inte går på tomg lär vara igensatt lågfartsmunstycke. Fila igenom munstycket med koppartråd/ståltråd/sytråd för bara genomblåsning duger inte. Plocka lös allt som går plocka lös "inne" i förgasaren och rengör noga.

Oljepumpens vajer kan även hakat sig på fullt så reka lös den o smörj vajern till pumpen så du ser den röra sig efter hur du gasar.

Utvändig rengöring av förgasaren tror jag inte ger någon fördel :amuse:
 

Dragkula

Medlem
30 jan 2013
16
1
1
Medelpad
"Lågvarsmunstycke", ser inget, vare sig i manualen eller sprängskiss.
Det enda jag ser är det dom kallar "luftskruv" (18), plus skruven för minimihöjden på trotteln.
Elände för en amatör med dubbla förgasare, riskerar ju att den ena cyl. får för mager bränsle/luftblandning.
Inget praktiskt gjort ännu, väntar på mildare väder.

Utvändig rengöring, tänkte mest på ev isbildning eller andra främmande fasta föremål.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Munstyckena sitter inne i förgasaren så du måste öppna upp dom under ifrån för att komma åt dom. Har du bara en vanlig.manual så ser du bara dom yttre sakerna så som luftskruv å dyl. Så ta lös förgasarna och skruva upp dom under ifrån så borde du se två/tre guldiga munstycken. Skruva lös dom och gör som Boost skrev här uppe. Du kan även med tryckluft blåsa rent kanalerna som du inte kommer åt med tråd.

När skotern har stått 2 år så kolla även insugsgummin efter sprickor. Det är dom som förgasaren sitter fast i som går till motorn.
 

Dragkula

Medlem
30 jan 2013
16
1
1
Medelpad
Kollat det enkla: Oljepumpens fjäder var för klen, smort wire och reglage vid pumpen plus extra dragfjäder, sen OK med oljedoseringen.
Lådan för insuget satt inte korrekt, tapparna på undersidan var inte nere i sina fördjupningar, liten luftläcka på undersidan av stoserna.

Drar mig för demontera förgasarna i det längsta, behöver först åtgärda en sak som jag mer på.

Bränslepumpen: På låga varv går det mycket mer luft än bensin i slangarna till förgasarna, vid högre varv bara bensin.
Finns det något membran som kan bytas eller krävs det ny pump á ca 500 kr?