Ca pro bx Skidgummi

johaan

Välkänd medlem
22 feb 2014
254
0
16
hällefors
Hallå!
Monterat bx skidan på min m7, enligt anvisningarna man fick med ska den stora delen på skidgummit vara längst fram på spindeln..
Monterade och hade skotern upplyft, skidan vill peka neråt och tar jag tag i skidanöglan kan jag inte bryta den uppåt så spetsen pekar upp värst mycket alls..
Vände på gummit så den stora delen va mot bakänden på skotern, då stod skidan bra, vill inte dyka framåt (snarare bakåt hellre) och kändes som den ska göra..

Ser ingen anledning att ändra igen och ha som enligt bruksanvisningen om det är bra nu, eller ska man sätta gummit "som det ska sitta" ändå och hålla på o slipa/shimsa o krångla?
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Skidgummina från CA är ett skämt. Var exakt så för mig också så jag vände dem som du gjorde med den höga kanten bak. Har även shimsat gummit en del i bakkant.
 

johaan

Välkänd medlem
22 feb 2014
254
0
16
hällefors
Skidgummina från CA är ett skämt. Var exakt så för mig också så jag vände dem som du gjorde med den höga kanten bak. Har även shimsat gummit en del i bakkant.
Skönt, då är inte jag den enda som vänt på dom. Då behåller jag det nog såhär och schimsar i lite också! :)
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Jag sålde mina gamla skidor med gummi och allt vilket var ett misstag. Det hade varit mycket bättre att modifiera originalgummit som förutom bättre passform dessutom var styvare.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag monterade mina så att skidorna stog rakt.
Efter ett par turer så pekade de neråt...
Och nu senast så har kudden ploppat ut, uppåt, framför spindeln.
Riktigt, riktigt ruttna.
 

johaan

Välkänd medlem
22 feb 2014
254
0
16
hällefors
Jaha inte är de nå kunggummin iallefall.. Kanske ska köpa orginalgummin?
Iallefall o ha i reserv, få se hur länge mina håller sig. :/
 

johaan

Välkänd medlem
22 feb 2014
254
0
16
hällefors
Va ut på en tur igår, för lite snö för o känna hur dom beteer sig!
Hoppas skidan i övrigt är en så trevlig skida som alla säger :)
Gummit får sitta som det sitter ("felvändt") sålänge.